09-04-2021

VALLEN EN OPSTAAN (en ervan leren)

Ik ben gevallen in het bos. Er stond een vrachtwagen op mijn pad. Daar moest ik erom heen lopen, dwars door een dikke laag bladeren heen. Ik had niet in de gaten dat er een tak onder lag. Of een steen. Ik struikelde erover en viel. 


Zag iemand het?

Het eerste wat ik deed was om me heen kijken of iemand me gezien had want ik schaamde me. Kwam ik even klungelig over! Mijn knie brandde.

Inspirerende boswandeling

Gênant

Als er iemand achter me gelopen had, had die me overeind kunnen helpen. Toch was schaamte mijn eerste reactie. Ik vond het nogal gênant.  

Soms lig ik op de grond voordat ik erg in heb. Hypermobiele gewrichten en gewrichtsbanden die op uitgelubberde elastiekjes lijken. Dat is de reden dat ik met wandelstokken loop op oneffen terrein. Ik had ze thuisgelaten 😥

Waar ik me voor schaam

Struikelen is iets waar ik me voor schaam. Vallen is voor niemand leuk. Maar ik kan nu al weer om mezelf lachen en de volgende keer neem ik mijn wandelstokken mee. Er zijn andere dingen geweest waarvoor de schaamte veel langer bleef hangen. Periodes waar ik niet over wilde praten omdat ze pijnlijk waren. Struikelingen in een tal van andere situaties. 

Wat ik leerde

Dit zijn de dingen die ik dwars door mijn schaamte heen leerde:

❤️ dat praten (ervaring delen) goed is
❤️ dat hulp vragen geen zwakte blijkt te zijn
❤️ dat omzien naar elkaar goud waard is
❤️ dat ontvangen meer heilzaam is dan ik dacht


Inspirerende boswandeling

In de Bijbel staat:

Wees vriendelijk voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God U in Christus vergeven heeft. Efeziërs 4:32 

You don't know 
what mountains people climb
or the loads that 
weigh them down
you only know
that everyone
is going through
something
so ease their load
and walk alongside them.

🎧 What a friend we have in Jesus

6 opmerkingen:

  1. Anoniem4/10/2021

    Wat een herkenbaar stuk! Maar ik heb wel gemerkt dat een moeilijke ervaring delen, in de hoop steun te ervaren , soms nog meer pijn kan doen vanwege onbegrip, er niet mee om kunnen gaan enz. Ik moet denk ik leren m'n vertrouwen op God te stellen, maar wat kunnen mensen je teleurstellen...Wat ik ook moeilijk vind als je wat moeilijks deelt dat er later niet meer eens gevraagd wordt hoe het gaat. Dat vind ik zo ongeïnteresseerd! Sterkte toegewenst bij alle moeilijkheden die op je pad komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Anoniem. Ja, mensen kunnen zo teleurstellen en dat sommige nooit iets terugvragen is zo moeilijk.

      Niet opgeven. Er zijn ook mensen die wel willen luisteren en die zijn goud waard.

      Verwijderen
  2. I am clapping my hands in encouragement, Aritha, for your confidence to share your heart so beautifully. I am happy the Lord protected you on your walk, too.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar Aritha, hopelijk heb je niets aan de val overgehouden. Je kunt heel vervelend terechtkomen. Je hoeft je niet te schamen als je valt. Ik ben laatst ook gestruikeld op gefreesd wegdek en kwam op mijn mond terecht. Twee voortanden braken af en mijn lippen waren stuk en boven mijn lip was een wond. Gelukkig heeft de tandarts mij weer toonbaar gemaakt en zijn de wonden geheeld. Mijn lip is nog wat doof maar ik ben blij dat je niets meer van de val kunt zien. Dat was in februari. Ik kon lopend naar huis want alleen mijn gezicht was bebloed. Iedereen die ik tegenkwam schrok van me. Een bekende bracht me in haar auto thuis en belde de dokter. Het kan iedereen gebeuren. Je ligt er zomaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, in je gezicht. Dat is echt heel naar. Ja, het kan iedereen gebeuren.

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.