21-04-2021

DIE IS DAN WEL VOOR HEM

Plant met een verhaal

Muurbloem

Mijn plant stond een heel jaar zielig te wezen en gaf geen enkele bloem. Omdat de blaadjes zo mooi groen bleven gooide ik hem niet weg. Ik had hem gekweekt uit zaadjes die ik zorgvuldig uitzocht bij  kasteel Cannenburgh. De naam was ik vergeten maar dankzij de app kon ik hem identificeren: muurbloem. De app vergist zich nog wel eens dus als iemand het beter weet hoor ik het graag.

Tweejarige plant

Eind maart was daar opeens een bloem. Puur goud in het licht van de morgen. Ik maakte foto’s en genoot er van. Ondertussen leerde ik dankzij het wereldwijde web dat mijn plant een tweejarige plant is. Dat houdt in dat ze in het jaar nadat gezaaid is pas gaat bloeien. Dat wist ik niet. 

Deze plant heeft zijn eigen tijd om te bloeien. 
Net als ik 😊

Plant met een verhaal

Het blijft vast niet bij één bloem want vanmiddag zag ik heel veel nieuwe knopjes in mijn plant. Blij word ik er van. Ik ben naar binnen gegaan om mijn grote camera te halen en schoot opnieuw een heleboel plaatjes. De mooiste komen op mijn blog.  

Hij viert je

Ik ben zo happy met de feloranje bloemetjes aan mijn plant. En wat ruiken ze lekker! Ik denk aan God als ik ze bekijk. Ik denk heel vaak aan Hem. Daarom schrijf ik dit ook op. Dat God in het groot doet, wat ik hier in het klein doe. Hij is intens verheugd over heel Zijn schepping en Hij verheugt zich uitbundig in de redding van verloren zondaren. Hij redde mij. Redde Hij jou ook? Hij oprecht blij met je.

Lesson from my Garden

Ik heb daar nooit op die manier aan gedacht totdat iets dergelijks las in Lesson from my Garden een leesplan dat geschreven is door Robin Meadows. 

Ik citeer:

Ik neem de tijd om mij te verheugen in en te genieten van de vrucht van mijn werk - mijn schepping. Op dezelfde manier verheugt je Schepper zich in jou, Zijn schepping! Hij accepteert je niet alleen maar of tolereert je omdat het moet. Hij viert je. Hij prijst je en heeft behagen in je omdat je van Hem bent. Als we begrijpen hoe blij Hij met ons is, zou onze reactie een uitbundige wederzijdse uitwisseling van liefde en vreugde met onze Vader moeten zijn - vreugde in Hem hebben, Hem aanbidden en prijzen, tijd met Hem doorbrengen.

Plant met een verhaal

Die is dan wel voor Hem

Mijn plant heeft zijn eigen tijd om te bloeien. Net als ik. Al zou ik maar één bloem voortbrengen; die is dan wel voor Hem.

Het komt vanuit de wortel,
het gonst al door de stam,
het zindert door de takken,
nog even en dan….

dan springen knoppen open,
dan spreidt zich helder groen,
dan groeit het frisse lover
en opent het seizoen,

Het komt vanuit je wortels,
het gonst je klankkast door,
het zindert al naar buiten,
nog even en hoor….

uitbundig schept de Schepper,
een nieuw gezang breekt door,
Hij zelf laat ons Hem loven
en opgaan in Zijn koor.

Hoor je de lente juichen,
met fluiters in het groen?
het zingt over Gods luister,
voegt ons in ‘t Hofplantsoen.

Coby Poelman - Duisterwinkel

29 opmerkingen:

  1. Wat mooi geschreven Aritha, om blij van te worden. Zo helder onder woorden gebracht. Dank dat je mij erop attendeerde dat je mijn gedicht hebt gebruikt als afsluiting van je blog. Nu heb ik je mooie verhaal over de muurbloem die zo prachtig is geworden kunnen lezen. Het brengt zoveel vreugde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Coby dank je wel. Ik vind veel van je gedichten heel erg mooi en deze bruist, leeft, is vol verwachting. Paste er goed bij 💖

      Verwijderen
  2. Yes, Aritha, such a beautiful post, amen! God delights in us! So wonderful to know and so beautiful how you express it and remind us! Lovely poem by Coby.
    Blessings and Love! (PS I updated this blog on my bloglist, I am not sure if you changed blog sorry if I missed some posts in the transition!)❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear Japanee sister thank you so much. I love the English word "delight". I was searching for good Dutch translation for it. I agree, Coby's poem is wonderful. I love it too. Thanks for updating this blog. I am happy with it.

      Verwijderen
  3. Prachtig en mooi gedicht. De schepping zo bijzonder gewoon ongekend zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven Aritha, "Mijn plant heeft zijn eigen tijd om te bloeien. Net als ik. Al zou ik maar één bloem voortbrengen; die is dan wel voor Hem" en dan dat gedicht van Coby, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig blog! Maakt me dankbaar en verheugd in onze Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel dat je ons zo laat meegenieten. Heel erg mooi! Soms moeten we geduld hebben om bloemen te zien. Ik ben blij dat we zo'n geduldige Vader hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So beautifully written and uplifting! Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aritha your post is just what I needed...a reminder that our glorious Father sings and rejoices over us. The photo of your wallflower is lovely. This is a flower I have never grown. Thank you for your wonderful message. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Aritha, a lovely post you have put up here, it is lovely how God can use all His creation to speak to us. The wallflower was my mother's favourite flower and we grew up in a garden full of them. I have some in my garden now in full flower, they are beautiful. Strange, the Lord brought me to re-post an earlier post concerning a plant. God bless you as you share all that the Lord has given you to share.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The plant has its own time to bloom, just like me. Oh how that spoke to me. I have bloom many times through the years but have been domant due to health issue. I am ready to bloom again, where I don't even care, just ready. I did step out in faith that I would bloom again and started a bible study, we are doing Hebrews on being confident. It's totally up to the Lord how I bloom, when I bloom, where I will bloom but I know I will. Lovely post with sweet gentle truth in it. Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dear Aritha,
    Praise God that His timing is always perfect! Your lovely blog reminding me of this brightened my day! Thank you and God bless,
    Laurie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. The orange flower is stunning! As you say, it has its own time to bloom. We don't control it, it's God's creation.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Aritha,
    have you set up a new blog, because if I go over to your blog on my sidebar it says it has been removed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Brenda, that is true! I have two blogs. Now I have renamed the other one. It will be a blog about books (Dutch). I move old posts from that blog to this blog. This was my very first blog. You are so welcome here, to read.

      Verwijderen
  14. Luke 13: 8: "But he answering says to him, Sir, let it alone for this year also ..." Some of us grow slowly, but grace allows us time to flourish!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Aritha, although I can read very well in Dutch my writing in Dutch is very poor, so I shall answer you in English ❤️I planted two hollyhocks that I purchased last year, a red one and a black one. I was so interested in seeing what the black one would look like but only the red one bloomed. I was so disappointed and thought perhaps I planted it in a bad spot. But I found out in research that hollyhocks, like your plant, only flower after the second year, so the red one came early. I have been battling voles in my garden. They are very destructive to my plants. They look like a little mouse but only eat plants. My next blog post I will talk about them more. Thank you for coming by my blog and for your comment. I miss being able to visit Holland so it is wonderful getting to see Holland in your blogs. ❤️🙏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Susan. Ik ga je blog hier in mijn rijtje neerzetten om je te volgen. Dat deed ik al met mijn andere blog. Die muizen zijn echt lastig! Wij hebben er hier niet zoveel last van. Wel van buxusmotten. Die eten de heggetjes kaal. Jij schrijft engels en ik kan het lezen. Het zit helemaal goed tussen ons ❤️

      Verwijderen
    2. ❤️👍🏼😊

      Verwijderen
  16. Wow, it worked, my comments haven’t been going through, except on Brenda’s blog...and now yours also...I am leaping for joy❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik begrijp je wel goed maar Ik kan niet zo goed antwoord in Nederladse geven 😝

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Your Wallflower is so pretty. It makes me want to plant some too. Good thing you didn't give up and pull the plant out when it didn't bloom. Also a good thing our God doesn't give up on us either, Have a blessed day.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig, Aritha. Alles is hierboven al gezegd, dus ik zwijg verder maar stil😉

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.