23-02-2023

Mijn blije boswandeling

Ik trok de gordijnen open en zag dat het miezerde. Een grijze dag. Nou en! Ik trok dapper mijn wandelkleren aan en ik besloot toch gaan wandelen (dankzij de driedubbele aanmoediging van mijn man). 

Citaat John Muir
👴 John Muir: In elke wandeling in de natuur krijg je veel meer dan je zoekt.

Denk je dat John M. gelijk heeft? 
Kijk mee door mijn lens 


Kijken, ruiken, voelen
Om mezelf op te vrolijken creëerde ik de “mos-op-boom challenge” en besloot foto's te maken van bijna alle mosjes die ik tegen kwam. Ik werd enthousiast. Thuis zou ik de namen opzoeken. In het bos mocht ik alleen kijken, ruiken, voelen (en vooral veel plaatjes schieten).

Miniatuurtuintje
Hieronder deel ik twee foto's. Die heb ik eenvoudigweg met mijn telefoon gemaakt. Dezelfde boom, vanuit een tegengesteld perspectief. Ik dacht: het lijkt wel een miniatuurtuintje. Wat veel mosjes bestaan er toch!
 


Leuke dingen zien
De bewolking hing laag boven het bos op de heuvel. Het bleef daardoor heiig maar ik ontdekte toch veel leuke dingen: zwetende zwammen, beginnende naaldjes van de Europese lork ( hiep, hiep hoera; de lente komt eraan), een strekspin. Plus de bril. Die bungelde in een boom.

Ik maakte er een foto van.
Zoiets verwacht je niet in het bos 😎


Meer dan je zoekt: krokussen
"In elke wandeling in de natuur krijg je veel meer dan je zoekt". Dat wilde ik laten zien met deze blog. Lukt het me, lukt het me? Dat weet ik niet. Toen ik klaar was met mijn wandeling besloot ik koffie te drinken bij de picknicktafel en opeens zag ik ze staan. Wie?

De krokussen!
En eentje was er gekneusd.




De zon brak door (bloemblaadjes open)
En toen brak ook nog eens de zon door de sluierbewolking heen. Wat een geluk. Yes, yes. Ik hurkte neer bij de lila bloemen. Voila, ik zag het met mijn eigen ogen. Ik zag hoe de krokussen reageerden op het licht van de zon. Hoe ze gracieus hun bloemblaadjes openvouwden. Mijn foto's zijn niet zo goed geworden maar deze ene, hieronder, laat zien hoe mooi het was. 

💦 Ook die druppeltjes hè?


Heb jij dit fenomeen wel eens gezien? Dat de boerenkrokussen zich openen voor de zon? Als de zon heel fel schijnt, kunnen ze zich zo ver openen dat ze stervormig lijken. Ik vond het mooi èn boeiend, ook omdat ik het  - langzaam, langzaam - linkte aan wat ik die morgen gelezen had. Pas nu probeer ik daar woorden aan te geven en het samen te laten vloeien met waar ik toen aan dacht. 

Dit las ik die woensdagmorgen:

Citaat Wendy Speake
👩 Wendy Speake: Wanneer Degene die zichzelf het Licht van de wereld noemt, het meest vaag en ver weg voor me lijkt, moet ik juist de spirituele discipline beoefenen om Zijn Woord te openen. Het licht van Zijn woord verlicht de donkere krochten van mijn modderige geest en kalmeert mijn bange gevoelens. De waarheid van Zijn Woord brengt me terug naar de door de Zo(o)n doordrenkte plek waar ik helder kan zien en kan bepalen waar ik mijn volgende stappen mag zetten. Helaas neem ik soms genoegen met de blauwe gloed van mijn telefoon in plaats van het Licht van mijn leven. Het vergt discipline om de Bijbel op te pakken en Gods licht op onszelf en onze omstandigheden te richten. Open het en open je leven voor Zijn verlichtende aanwezigheid. Soms moet je je loskoppelen van de wereld om het Licht van de wereld te ervaren. Bron: The 40-day Social Media Fast, Wendy Speake

Blije boswandeling
Ik voel gelukkig met deze wandeling. Goed dat ik gegaan ben. Daarom noem ik mijn blogbericht mijn blije boswandeling.


Deze wandeling bracht me zo veel meer dan ik zocht. Daarnaast weet ik nu dat de lente eraan komt. Ik zag het aan de groene knopjes (zie foto hierboven).

Wat ik hoorde, zag, voelde, ontving:
  • het geluid van de vogels, 
  • mossige miniatuurtuintjes, 
  • een bril "door welke lens kijk jij", 
  • krokussen die zich openden voor het het zonlicht, 
  • o ja, vitamine D natuurlijk,
  • dat buiten mooier is dan blauw scherm
  • spiritueel zicht op mijn God als de Zon
  • "Uw woord leidt mij. Het is als een lamp voor mijn voeten, een licht op mijn pad" 
  • koffiemoment met nieuwe thermosfles
  • veel plaatjes geschoten (genoeg voor een nieuwe fotoblog)

En ik hield er vieze vingers aan over 😂
De bril heb ik in het bos achtergelaten.

---

🌸Weet jij een mooi citaat over de lente?
🌷 Lees ook: Strek je uit naar het licht (blog 2019)
😍 Bekijk: Time-Lapse: Crocus full season life cycle
💞 Gelinkt aan de Huisvlijt Party

25 opmerkingen:

  1. "I now know that spring is coming."

    😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 😊 It's such a wonderful time of year, full of new life and growth. 🌷🌱 I am happy with all your comments, Sandi. Thank you.

      Verwijderen
  2. Heerlijk zo'n wandeling ik ga er ook op uit MET camera. En ik zie ook altijd weer iets waar ik zo blij van wordt. Ben nu een beetje aan het stoeien met instellingen.
    Maar ik heb idd ook weer een mooie serie voor DDD. Zo zijn we dankbaar met kleine dingen die je op je pad tegen komt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spending time in God's creation always reveals new and unexpected gifts. Thanks for sharing yours with us, Aritha.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for taking the time to read my blog and leaving such a thoughtful comment! I couldn't agree more - nature has a way of constantly surprising us and showing us the beauty of God's creation. May you also continue to experience the wonder and blessings of God's gifts in your life.

      Verwijderen
  4. Anoniem2/24/2023

    Yes, each walk brings some rewarding sights. Moss has a beauty all its own. Also crocus which seem to bloom for such a short time but while they bloom they are a joy.
    I like how you captured the raindrops; your photos turned out very well.
    Granny Marigold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for taking the time to read and appreciate my blog post, Granny Marigold! I agree, the beauty of nature is truly breathtaking, even in the smallest details like moss and crocus flowers. And I'm glad you enjoyed the raindrop photos, capturing those moments was a true delight.

      Verwijderen
  5. Wat een prachtige foto's! Bedankt dat ik met je mee mocht 'wandelen'! Ik vind ook altijd dat je meer ontdekt in de natuur dan je bij voorbaat wellicht had gedacht. En zo mooi dat je zoveel zegeningen weet te tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gewoon heel blij met je reactie. Ik denk vaak aan je als ik in de natuur ben en dan denk ik: wat voor foto zou maken dat ze de natuur een beetje zal "voelen"?

      Verwijderen
  6. I love a good walk to, camera in hand, listening for birds, breathing the cold air deeply, and enjoying the sunshine. All creation sings His praises!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Linda... for sharing your love for walks and nature with me! Let's walk together :-) It's so true that being in nature can help us appreciate the beauty of God's creation and feel His presence around us. It's amazing how even the simplest things like birds singing and sunshine can fill us with gratitude and joy. May we continue to find ways to connect with God and His creation in our daily lives.

      Verwijderen
  7. Your pictures are always so beautiful! How interesting about the glasses!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for your kind words, Mandy. It's amazing how even the smallest things in nature can teach us so much.

      Verwijderen
  8. Hello Aritha, what a lovely blog and beautiful photos! It was good to be here. Thanks for the experience.
    Greetings from Hungary. Éva

    BeantwoordenVerwijderen
  9. You took me on your walk in the forest! So beautiful

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I'm glad that I could share the beauty of the forest with you through my blog post. Nature has a way of calming and inspiring us, and I always feel refreshed after spending time there.

      Verwijderen
  10. Dank je wel voor deze prachtige blog, zowel de foto's als waarin je ons meenam.
    Vooral het stukje van Wendy Speake sprak me erg aan, misschien wel juist mede doordat ik met mijn Dagboek aangekomen was vandaag bij 'Het Licht van Gods Aangezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi om te horen dat je genoten hebt van mijn blog en dat het stukje van Wendy Speake je aansprak. Het is altijd bijzonder om te zien hoe God ons op bepaalde momenten iets wil laten zien of zeggen door de woorden van anderen of door de natuur om ons heen. Ik zie er naar uit om met jou te wandelen, als we allebei fit genoeg zijn.

      Verwijderen
    2. Vind ik ook steeds weer bijzonder; laat ons zien hoe goed Hij ons kent, en weet wat we nodig hebben. Zie er ook naar uit, Aritha, als mijn voeten en rug het toelaten, anders misschien gewoon een kopje koffie of thee☺?

      Verwijderen
  11. Oh Aritha your post is amazing. You found God waiting in the forest with the mosses and the crocus and the unexpected glasses...what a great way to hear Him speak and then to share it with us. Have a blessed day sweet friend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for your kind words! I'm glad you enjoyed my post and felt the same sense of wonder and awe that I did in the forest. It's amazing how God can reveal Himself in unexpected ways and places. Virtual hugs to you too!

      Verwijderen
  12. Aritha you are very blessed to be living where you are, with easy access to nature. I love your pics and look forward to more of them in future posts. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi there! Thank you for your kind words and for taking the time to read my blog. I apologize for my delayed response. I am truly blessed to live in such a beautiful area and I'm glad I can share it with others through my photos. I appreciate your support and hope you continue to enjoy my posts in the future. God bless you too, Brenda.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.