09-02-2023

Zal de hei ooit weer bloeien?

Uit mijn dagboek
20 januari
"Vandaag ben ik vroeg naar het bos gegaan. Dat kwam omdat H. zei: je moet echt naar het bos want het sneeuwt. Dus ging ik. Er lag een dikke laag. Het leek wel een sprookje. Ik zocht de slapende lieveheersbeestjes op. Daarna wandelde ik op mijn gemak naar de Elsterkop waar ik besloot mijn koffie te drinken. Koffie zou me weer warm maken. Zittend op een boomstronk, dronk ik mijn koffie en keek ik uit over het dal vol besneeuwde heidestruiken." Eind dagboekcitaat

Zal deze hei ooit weer bloeien?
Ik weet nog dat ik uitkeek over die heidestruiken dacht: wat een verschil met de zomer toen alles zo mooi paars was. Zal de hei ooit weer bloeien? Ik sloot mijn ogen en beeldde me een stralend blauwe zomerlucht in.

En veel zonnegoud 🌞
En bijtjes. En...
 


IJzige schoonheid
Toen ik mijn ogen weer opendeed zag ik alleen de ijzige schoonheid van het heideveld en ik bleef net lang genoeg zitten om mijn beker leeg te drinken. 

Er kwam niks van
Voordat ik verder liep sprak ik nog een reminder in op mijn iPhone om mijn gedachtes over zomer- en winterseizoen te gebruiken voor een nieuwe blogpost die week. Er kwam niks van. Ik schreef geen nieuwe blog. Mijn tijd werd gevuld met 1000 andere dingen. 

Video
(op het eind zie je het heideveld in het kleine dal)


2 winterfoto's
🐞 slapende lieveheersbeestjes 
❄️ sneeuw op naaldtak



Een goede winterdag (wandeling)
Die 20e januari was een goede winterdag. Ik leerde opnieuw dat er in het winterseizoen veel moois valt te ontdekken. Zeker ook in spiritueel opzicht want later... dacht ik aan deze wandeling terug toen in "Finding Hope in Hard Times" las van Rosann Coulon en van haar leerde ik een mooie les.

Ik citeer Rosann:
"... om het geschenk van sneeuw te kunnen zien, moest ik bewust door de duisternis heen kijken naar het licht van straatlantaarns om op die manier de sneeuwlokken te ontdekken. Er was de schoonheid van sneeuw in de duisternis, maar ik kon het niet zien zonder er naar te zoeken in het licht.
Vervolg citaat Rosann: "Afgelopen jaar ben ik door een donkere periode van verdriet gegaan na het overlijden van mijn vader. Ik zocht naar het goede in de pijn en herinnerde mezelf constant dat God goed is - zelfs in deze periode. De herinnering van mijn zoektocht om in de donker het geschenk van de sneeuw te vinden, heeft me eraan herinnerd om te blijven kijken naar het licht van Jezus in een wereld vol duisternis. En Zijn genade is echt voldoende om elke behoefte te vervullen." (iets aangepast aan de Nederlandse taal) 
  • Receive a 5 day devotion to find hope and encouragement through the hard times.

❄️ Hoe verlicht het kennen van Jezus jouw donker seizoen? (vraag aan een gelovige)
💜 Mooie citaten of gedachten over seizoenen zijn WELKOM



Uit mijn dagboek
29 januari

"Ik las iets moois over Joël 2:25 en ik geloof dat het Gods stem was tot mij. Het is een herhaling van wat Hij me eerder beloofde. Ik schreef erover in deze blogpost: Waar zijn de jaren gebleven. Ik dacht gelijk terug aan dat besneeuwde heideveld waar in de zomer grote stukken weggemaaid werden. Die kale plekken staan symbool voor mijn verloren jaren 😔 
"Maar God zegt: "En ik zal u de jaren teruggeven die de sprinkhaan heeft opgegeten." Joël 2:25. Relaties kunnen hersteld worden. Maar er is één ding dat nooit kan worden hersteld en dat is tijd. De tijd vliegt en keert niet terug. Jaren gaan voorbij en we krijgen ze nooit meer terug. Toch belooft dat God het onmogelijke aan mensen die hun behoefte aan Zijn genade voelen: "Ik zal de jaren teruggeven, die de sprinkhaan heeft opgegeten."

Mijn liefdevolle Vader verzachtte (opnieuw) mijn verdriet. En Hij moedigde me aan om vol te houden door Jezus in het oog te houden. Dat was ik even vergeten. Eind dagboek-citaat

 


Meer winterfoto's?
En zo kom ik aan het einde van mijn ingecalculeerde blogtijd. Als je meer winterfoto's wilt zien, klik dan door naar Frozen Moments. Daar deelde ik vandaag plaatjes van de mooiste zonsopkomst ooit. Ik stop. Ik ga mijn voeten opwarmen. 

🥶 Yep, ik heb altijd koude voeten.

 💜 Nog een keer: zal deze hei ooit weer bloeien? Op zijn tijd echt wel.

[1]  Waar zijn de jaren gebleven

9 opmerkingen:

  1. "...keep looking to the light of Jesus in a world of darkness."

    More and more I realize just how dark this world is. It is not our home.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your photos and the contrast of seasons they show are simply marvelous, Aritha! Yes, God does restore that which we feel we've lost in His good time. Just as the seasons unfold, bringing unique beauty with each one, God will reveal His goodness to us in every phase and season of our lives.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi nog de sneeuwfoto s dat geeft toch iets heel teers weer. Inmiddels al een paar weken verder ik ruik de lente ik was vanmiddag nog even bij groevenbeek. De vogels zijn al druk met partners zoeken echt heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you for sharing your beautiful snow photos, and your thoughts about seasons. I'm so sad to hear of your father's passing and pray that you will continue to know the Lord's comfort as you miss your father's presence here on earth. Praying for His love to surround you and His peace to guard your heart and mind in Him.

    Season quotes:
    "The secret is Christ in me, not me in a different set of circumstances." ~Elisabeth Elliot
    "Faith does not eliminate questions. But faith knows where to take them." ~Elisabeth Elliot
    "A teardrop on earth summons the King of heaven." ~Chuck Swindoll
    "It is the sun shining on the rain and the rain falling on the sunshine...?" ~Frances Hodgson Burnett, The Secret Garden
    "That is one good thing about this world...there are always sure to be more springs." ~L.M. Montgomery, Anne of Avonlea
    "It is God to whom and with whom we travel, and while He is the end of our journey, He is also at every stopping place." ~Elisabeth Elliot
    "Worship is not an experience. Worship is an act, and this takes discipline. We are to worship 'in spirit and in truth.' Never mind about the feelings. We are to worship in spite of them." ~Elisabeth Elliot

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah Aritha you have found God's loving Grace amid the beauty of a winter morning. Every season has its own special significance and God's goodness is in each one. Hope your feet are warm my friend. Thank you for warming my heart today. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Aritha! It makes me smile that even though we're half a world away from each other, our photos, our thoughts resonate so very well!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful and full of hope! I love your winter photos - they capture the beauty and wonder of the snow and cold. And I especially love that mug! Visiting from Sweet Tea & Friends

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Aritha, I only had my lovely father for eleven years, but those eleven years were absolutely beautiful times and he taught me so much about trusting the Lord in our lives. I have had a near death experience and I believe absolutely that you will see him in that beautiful place when you leave this earth. It is through the sacrifice of Jesus that we have eternal life. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. So wonderfully spoken. I appreciate you sharing your diary thoughts. I too am learning how to praise through the pain.
    Thank you so much for sharing this with Sweet Tea & Friends this month dear friend.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.