12-04-2023

Hoe een lentetakje mijn perspectief veranderde

Dat ik terugging voor een lentetakje. Zou het er nog liggen?

Op zoek naar nieuw leven in het bos
Ik ging op stap met mijn wandelcoach. Om ons heen zag het bos er kaal en troosteloos uit. Toen we langs de prehistorische grafheuvel liepen vroeg mijn coach: kijk eens om je heen, waar zie je nieuw leven?

Prehistorische grafheuvel: zoektocht

Ik zocht tussen het gras rondom de grafheuvel naar bloemen, en vond niets. Maar naast de grafheuvel ontdekte ik een krentenboom met nieuw blad en ik sneed een takje af als symbool van nieuw leven. 

Lentetakje als symbool van hoop 
Terwijl we verder wandelden, praatten mijn coach en ik over hoe er uit ontmoedigende situaties nieuw leven kan ontstaan. Ik wilde het takje mee naar huis nemen als herinnering aan dit mooi gesprek. De zon brak zelf even door terwijl we pauzeerden op het bankje. 

De lente is als de zonsopgang na een donkere nacht. Het herinnert ons eraan dat er altijd hoop is, zelfs in de donkerste momenten van ons leven

Uitrusten op bankje: positieve herinnering

Iets nieuws, iets moois, iets goeds
Maar ik vergat het lentetakje en liet het achter op het bankje waar we thee dronken. Daarom ging ik terug om het te zoeken en tot mijn verbazing lag het er nog steeds (na 2 dagen). Ik nam het mee naar huis en nu staat het in een vaasje te pronken tussen blauwe druifjes uit mijn tuin. Ik zie het als een symbool van hoop is op iets nieuws, iets moois, iets goeds.

Koester je herinneringen
Het zoeken naar mijn takje herinnert me eraan hoe belangrijk het is om herinneringen te koesteren. Goede herinner(d)ingen zijn kostbaar! Het leven van een christen is een oefening in gedenken. 

Notitie aan mezelf: Soms heb ik het gevoel hebben dat ik God kwijtgeraakt bent. Maar net zoals het takje nog steeds terug te vinden was, kan ik God ook terugvinden als ik me wat inspan om Hem te zoeken. En dan ontdek ik dat terwijl ik op zoek ben gegaan naar God, Hij eigenlijk al die tijd naar mij op zoek was.


Lentetakje:  symbool van nieuw leven

Opschrijven van herinneringen
Terwijl ik deze blog schrijf, denk ik terug aan een paar momenten dat de Heere me bemoedigde. Ik schrijf ze in mijn dagboek, voordat ik ze vergeet. Het zijn kostbare herinneringen. Eén van die momenten was toen ik een stukje las over Deuteronomium 23:5 en de manier waarop de Heere de vloek voor Zijn kinderen in een zegen verandert omdat Hij hen liefheeft.

🙏🌈🎨 zie opmerking onderaan mijn blog

Citaat Susannah Spurgeon 
(en beetje mij)

Deuteronomium 23:5 De HEERE, uw God, heeft de vloek voor u in een zegen veranderd, omdat de HEERE, uw God, u liefhad.
Op onze reis hier op aarde kom je zoveel rare en onbegrijpelijke dingen tegen die door Zijn hand op je pad worden gelegd. Soms vraag je je af: "Waarom moet ik deze beproeving doormaken, Heer? Waarom worden mijn plannen doorkruist?" Maar in dit vers wordt de naam van de Heere gezegend voor het verbazingwekkende en volledige antwoord dat het biedt. Het is van toepassing op alle vragen die mijn wankelende geloof me stelt. Mijn beperkte verstand kan Gods wegen niet begrijpen, maar als ik kan geloven dat Hij van me houdt, dan is dat genoeg. Mijn hart heeft misschien nog niet geleerd om volledig te vertrouwen, en daarom heb ik steeds weer last van twijfels en angsten die mijn zicht vertroebelen. De duisternis lijkt soms ondoordringbaar, de weg lijkt onbegaanbaar. Maar deze woorden uit de Bijbel zijn als een stralende ster in de duisternis: "Omdat de Heere uw God je liefhad!"  Ik klamp me vast aan Zijn hand, ik vertrouw erop dat Hij me door alles heen zal leiden.

 

Lentetakje in vaasje: herinnering, hoop

Happy end
En zo eindigt mijn zoektocht naar het lentetakje met een happy end! Maar wie weet, misschien vind ik de volgende keer wel iets anders tijdens mijn wandeling. Zo zie je maar, de natuur heeft altijd iets verrassends in petto! 

🌟 Hoe gebruik jij je positieve herinneringen en symbolen als bron van kracht en hoop
❤️ Heb jij ook herinner-dingen uit de natuur?
💭 Wil jij een herinnering aan Gods liefde en trouw met me delen?

----

🙏🌈🎨 Ik ben bezig met een leuk blogbericht over hoe je positieve herinneringen aan geloofsmomenten op een creatieve manier kunt bewaren, zonder dat je het hoeft op te schrijven in een saai dagboek. Niet iedereen schrijft graag. Heb jij nog frisse ideeën? Houd mijn blog Geloof, Hoop & Boeken in de gaten. Stay tuned.

20 opmerkingen:

  1. Je schrijft zo mooi, ik geniet er echt van! Ik schreef 'toevallig' net ook een blogje over hoe er hoop in mijn oor gefluisterd wordt!:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik ben zo blij dat je geniet van mijn blog. Het is geweldig hoe we vaak hoop in onze oren horen fluistert, nietwaar? Jij houd van citaten, hier is er eentje: "Hoe dieper de put, hoe helderder het licht van Gods genade." Het is een herinnering dat zelfs in moeilijke tijden er altijd hoop is, en we hoeven alleen maar te luisteren naar de fluistering van hoop in het Woord.

      Verwijderen
  2. I never fail to see God's wonders when I'm out in nature. His presence is undeniable, and I take great comfort in knowing how much He loves me. Let us hold fast to beautiful and treasured memories!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I completely agree with you - nature is a constant reminder of God's wonders and presence. Thank you Martha Jane.

      Verwijderen
  3. This is a lovely post Aritha. Your twig reminded me of how I grow many things. When I was living in a bungalow in West Wales I grew a fig tree from a fig. When we sold the bungalow and moved, the lady who was buying it said that the fig tree would be hers because it was planted in the garden when she bought the bungalow. I was quite sad, but let her keep it. When we moved into our new home in South Wales there was a lovely neighbour across the road. When I went over to visit him one day I noticed he had a fig tree growing in a tub. I told him the story of my fig tree.. The next morning there was a knock on the door. When I opened the door there was nobody there but there was a fig tree about two feet high in a tub with a message written on a piece of paper saying 'Please take me in, I need a home to move into.' I knew it was my neighbours fig tree, I planted it in my garden and went over to thank him. God works in wonderful ways. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for your lovely comment, Brenda, and what a heartwarming story about the fig tree! It's amazing how nature can bring people together and create beautiful connections. It's also a testament to the kindness and generosity of your neighbor, who gifted you with the fig tree after hearing your story. Truly, God works in wonderful ways, and it's a blessing to witness such acts of kindness. May God continue to bless you and your garden with abundant growth and joy.

      Verwijderen
  4. I’m so thankful the Lord is our Shepherd, Aritha. He is kind enough to restore and comfort our soul – whether we find ourselves in green pastures, beside still waters or in the valley of the shadow of death. He is with us, provides for us, and even anoints our heads. His goodness, mercy and faithfulness follow us and we dwell in His Presence forever. (Inspired by Psalm 23)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for your thoughtful comment on my blog, Lisa. Your words are truly inspiring and a beautiful reflection of Psalm 23. Thank you again.

      Blessings,
      Aritha

      Verwijderen
  5. Een mooi blogje. Er is zeker hoop na de kracht die Pasen ons brengt. Mooie herinneringen maar ook helder zonlicht laat duistere gedachten verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Albèrtje, bedankt voor je reactie op mijn blog! 🌼 Inderdaad, Pasen is een tijd van hoop en vernieuwing, en het herinnert ons eraan dat er altijd licht is aan het einde van de tunnel. Bedankt voor je mooie woorden ☀️😊

      Verwijderen
  6. Wat een mooi blogje weer, Aritha!
    Moest met je lentetakje, denken aan een 'gedenkteken'.
    Mooi citaat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rita, bedankt voor je reactie op mijn blog! 🌸 Wat leuk dat je ook aan een 'gedenkteken' moest denken toen je het lentetakje zag. Het is zo mooi om te zien hoe de natuur ons inspireert. Je reactie werd weer enorm gewaardeerd! 😊👍

      Verwijderen
  7. ...spring is such a happy time of year, enjoy it.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa, de lente is zo'n vrolijke tijd van het jaar! 🌼

      Verwijderen
  8. I'm in awe about how little every day things can change our perspective and offer us big life lessons.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love spring. To see life coming from what appeared to be death. "And you, He made alive, who were dead in trespasses and sins..." Ephesians 2:1

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi, hoe jij je worstelingen met het leven en God eerlijk met ons deelt... Soms heb je dat nodig hè? Iemand die even met je oploopt en je samen dingen ontdekt die je bij blijven... Al voel je je misschien niet sterk, maar door jouw worstelingen heen, zie ik God krachtig aan het werk! Veel liefs en dank voor je openheid. Dat helpt ook mij weer verder in mijn worstelingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aritha, this is lovely. I love that the twig reminded you of new life. I love spring because it always reminds me of rebirth and renewal in our lives.
    Thank you bunches for sharing this with Sweet Tea & Friends this month dear friend.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.