25-04-2023

Bloesem Bliss

Ik dumpte een schaal met eten in de koelkast (en zette de de magnetron aan om hem op te warmen). Even later spiekte mijn zoon om het hoekje en zei op plagende toon: "mam, de magnetron staat aan maar er staat niets in!" Ik vergat dingen. Mijn brein zat vol. 

Ho stop, sta eens even stil!

Slow down: genieten van de natuur
Ik besloot mijn fiets te pakken, die veertiende april (en mijn schrijftijd [1] los te laten, hallo lentekriebels!). Doel: de botanische tuin in Wageningen. Ik zoefde langs het kanaal met de zon op mijn gezicht en hoe verder ik ging, hoe meer ik me bewust werd van de ontluikende natuur om me heen.

De natuur fluistert: Vertraag, ⌛ neem de tijd, geniet van het moment.' En ik luister, terwijl ik langs het kanaal fietste, met de zon op mijn gezicht en de wind in mijn haren 💨.


Tussen de bloeiende prunustakken, zag een hoog ooievaarsnest tegen de blauwe lucht. De vogel was druk bezig. Moest ik stoppen, afstappen, foto's maken? Ik aarzelde maar liet toen mijn haast los en genoot van het moment. Slow down, slow down. 

De magie van de perenbloesem
Vlakbij Wageningen zag ik "mijn eerste bloesem van het jaar". Vind je ook niet dat de perenbloesem voor een echt lentegevoel zorgt? 

Heerlijk. 


Magnolia: herinnering aan de kindertijd
Belmonte Arboretum [2] heeft op hun site de omschrijving staan: 'tuin om te ontmoeten' en ik de botanische tuin instapte was de magnolia de eerste boom die mij ontmoette. Deze boom bracht gelijk allerlei herinneringen terug aan mijn kindertijd. Mijn moeder had ook een magnolia in onze achtertuin om haar winterdip te verjagen. Het is een vroege bloeien en ze noemde hem: tulpenboom.

Ik kon het niet laten om (heel veel) foto's te maken. Zo mooi. Kijk, ik liet de zon net achter de bloem verdwijnen. Deze boom droeg zoveel bloemen dat het me totaal overweldigde. Een bloemenzee!



Koffiepauze met een twist (ontspanning & inspiratie)
Omdat ik anderhalf uur gefietst had besloot ik eerst een koffiepauze te houden op een bankje in de zon. Mijn moeie fietsbenen moesten echt even bijkomen. Ik schonk een beker koffie in en nam de tijd om een stukje in het boek te lezen, dat ik meegenomen had. Dit las ik:

Is het niet wonderlijk hoe goddelijke kracht een leeg hart binnenstroomt? Ooit zei de Heer: "Mijn genade is genoeg voor jou; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht." En hier is dezelfde belofte in andere woorden: "Ik zal je sterken." Ik, de almachtige God, oneindig machtig, sterk je. O, die ontroerende vriendelijkheid en tederheid van onze God! Onze uiterste nood is Zijn gelegenheid. Juist dan is Hij daar. Zijn ontferming volgt direct op onze ellende. Dan geeft Hij ons 'sieraad voor as', vreugdeolie voor treurigheid, het lofgewaad voor een neerslachtige geest.  Susannah Spurgeon en beetje mij.

Terwijl ik over woorden nadacht en bad, verschoof mijn perspectief een  beetje. Opeens leken de moeilijke dingen waar ik de laatste weken over piekerde (en weer wegstopte) minder zwaar en zag ik de wereld om me heen met nieuwe ogen. 

Hieronder 2 foto's:
  1. mijn boek
  2. uitzicht vanaf mijn bankje



Susannah Spurgeon "O hoe vrolijk en stralend wandelen we daarna in het licht van Zijn aangezicht!" 

Nou dat was echt zo. Ik stopte mijn spullen weer in mijn rugzak en genoot ontzettend van de mooie tuin. Ik wandelde van boom naar boom, van struik naar struik. Ik zag zoveel moois dat het bijna niet in mijn hoofd paste. Ik ben van plan om op mijn fotoblog wat meer plaatjes te laten zien. 

Prachtige bloem en bijzondere detail
Nu alleen deze rode bloem. Heb je ooit zoveel meeldraden op één bloem gezien? Ik niet en daarom raakte het me. Wat een schoonheid! Op Instagram schreef ik:

❤️🌸 Alle tijd genomen voor deze prachtige camelia. Wat een schitterend exemplaar. De dieprode kleur, de perfecte vorm en de fijne details ❤️🌸

 


De kleine dingen
Terwijl ik lekker door de tuin struinde, drong het tot me door dat dit soort momentjes echt goud waard zijn: ze zijn kostbaar. Te midden van ons drukke bestaan vol verplichtingen en afleidingen vergeet ik om echt in het moment te leven en te genieten van die kleine dingen. Omdat ik maar bezig, bezig, bezig blijf. 

Jouw favoriete lente-moment?
Ik daag ik jou uit om ook even te vertragen en te genieten van de kleine momenten van de lente. 🌸😊 Wat is jouw favoriete of meest kostbare lente-moment? Laat het me weten in een commentaartje, dan genieten we er samen van! 🌷🌞😄


Gelinkt aan Huisvlijt en Paula's May Link-Up

26 opmerkingen:

  1. Anoniem4/25/2023

    Mooi zeg, die bloem! Mijn meest favoriete lente-moment is een week of twee geleden, toen ik de warmte weer voelde van de zon en besloot een duik in de koude zee te nemen. Hoe de warmte van de zon voelde, na de duik gaf aan dat de lente er weer aan kwam. (Ine-M)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me heerlijk. Als ik bij jou ben dan gaan we samen

      Verwijderen
  2. Prachtige foto's bij jouw belevenissen Aritha, eigenlijk genoot ik in januari al van de eerste sneeuwklokjes die ik zag en al die opkomende krokusblaadjes. De atmosfeer, het langer licht blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en ik heb echt het geval dat we een lange trage lente hebben. Dat de blaadjes langzaam groeien maar echt wel komen.

      Verwijderen
  3. Anoniem4/26/2023

    There are many Magnolia trees in the park where we walk and they are in full bloom! We also call them tulip trees.
    Being mindful is something I constantly struggle with. But every day brings new chances to try again. Blessings, Granny Marigold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I totally understand what you mean about struggling to be mindful. It's not always easy to stay present and focused on the moment. But it's encouraging to remember that every day is a fresh start and a new opportunity to try again. Thank you for the reminder, Granny Marigold!

      Verwijderen
  4. Mooi ook dat ooievaarsnest vorige week kwanen we er ook 1 tegen. 1 zat te brieden op het best tien kwam nummer 2 een kabaal van jewelste klepperen noemen ze dat. Indrukwekkend om te zien het was aflossing 1 vloog er weg en de andere ging zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geniet van de lente als ik naar de boerderij ga waar we in de herfst altijd appels en peren plukken, maar ook in de tuin van onze nieuwe planten en boompjes, van een kop koffie op het stoepje voor de deur in het zonnetje, van gewoon de aangename temperatuur en daarin de hond uitlaten, van buiten zijn (waarom zit ik zoveel binnen??)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt heel goed. Je tuin zou ik in het eggies willen zien, Lieneke.

      Verwijderen
  6. Yep, my brain's been full, too, Aritha. Getting outside and spending less time online are the keys that get me re-energized and clear-headed once again.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Getting outside and disconnecting from technology can be a game-changer for clearing our head's. It's amazing how refreshing and rejuvenating spending time in nature can be.

      Verwijderen
  7. Mooi blog en zeker de foto's zijn een lust voor het oog en als we te druk zijn an kan het ook voorkomen dat men dingen vergeet en dan het hoofd leeg maken in de natuur is ook zeker een goede remedie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is ook een mooie opmerking, dat het kan voorkomen dat we dingen vergeten.

      Verwijderen
  8. Bij ons bloeien de kersenbomen, appelbomen en perenbomen ook prachtig met hun bloesem.

    Ik vond het mooi om te lezen hoe je een stukje rust terug vond na je fietstocht Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuw naar je appelbomen. Zijn die bloemetjes dan meer roze als de peer?

      Verwijderen
  9. Prachtige lente foto's.
    De natuur is nu zo mooi vind ik.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. There is a lilac bush behind our house. In the spring I always pay attention to when it blooms. When it has already bloomed and smells good, I often smell it and look at it for a long time.
    I always took this flower to Mother's Day. Unfortunately, my mother is no longer alive, but this flower always reminds me of her.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's really touching to hear about your connection to the lilac bush behind your house. It's amazing how certain scents and sights can bring back memories and emotions tied to loved ones who have passed. Even though your mother is no longer with us, it's special that this flower serves as a way to remember her and keep her memory alive. Thank you for sharing this.

      My mother loved freesias. My mother had almost no sense of smell, but I think she could smell these flowers a little.




      Verwijderen
  11. Anoniem5/05/2023

    Recently I walked through the botanical garden in Albuquerque, New Mexico with my daughter-in-law and grandson. We loved seeing the trees blossoming, the hellebores, tulips and other flowers in bloom. Your pictures are lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, that's so cool that you got to check out the botanical garden with your daughter-in-law and grandson! Seeing all the trees and flowers in bloom must have been such a treat for you. And thank you for the sweet compliment on my pictures, I'm glad you enjoyed them!

      Verwijderen
  12. Thank you for sharing these beautiful blooms with us, Aritha! Meeting with the Creator in His creation is such a delight to our spirit, our soul, and our physical senses! It's as if our whole being enters into fellowship with Him!

    I so enjoy spring, Aritha! This post has a few pictures from my rose garden https://strengthwithdignity.com/april-aspirations/ and a picture of a field of bluebonnets that we did a day trip to visit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lisa, thank you so much for your lovely comment! I completely agree with you - experiencing the beauty of nature can be such a powerful way to connect with our Creator and feel His presence in our lives.

      I'm also excited to hear that you have a rose garden! I absolutely love roses and can't wait to check out your blog post and see some pictures of your blooms.

      Thanks again for taking the time to leave such a thoughtful comment, and I hope you have a wonderful day! 🌹🌸

      Verwijderen
  13. My brain is full too. And I frequently have brain fog. I just love your photos and your thoughts. Such a breath of fresh air.
    Thank you so much for sharing this with Sweet Tea & Friends this month sweet friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Our pear trees in Tennessee bloom in March. I call it Pear Tree Winter because it always snows when the pear trees blossom. Pear trees remind me of children who don't learn from past experience. Every March, the pear trees get so excited about the deceptive warmth and start blooming. I shake my head, sad they don't know to wait. Thank you for sharing your day - and reminding me to slow day and take in the blessings God leaves for us in the daily.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.