03-04-2024

Waarom ik zo van madeliefjes houd

Het regende. Ik trok mijn groene bosjas aan en pakt de rugtas van het haakje. Als het regent heb je minder pollen en kan je wandelen zonder niesbuien. Zoveel bloemen dat ik zag! Ze riepen allemaal: joehoe... het is lente, het is lente


Het madeliefje!
Ik wil de lentebloemen niet in een kwaad daglicht zetten vandaag, maar er is een bloemetje dat al in de winter tevoorschijn piept en dat is het madeliefje. Daar hou ik het meest van. Ik weet nog dat ik op een koude morgen naar het veldje fietste, waar ik ze had zien staan... en sjonge wat een pech, de madeliefjes hielden hun blaadjes stijf dicht vanwege de regen.

Madeliefjes op begraafplaats
Gelukkig zag ik op een andere dag madeliefjes die wel echt stonden te stralen met hun gele hartjes omhoog naar de zon. Kijk hoe mooi... en dat op een begraafplaats.

Madeliefjes worden roze door anthocyaan, een rode kleurstof in de plant. Hoe roze ze zijn, hangt af van de grond en hoeveel zonlicht ze krijgen.



Ik houd van madeliefjes omdat...
Madeliefjes raken me omdat ik er iets moois over las in het boekje Bloemen langs de Weg:

Madeliefjes zijn wel de gewoonste van alle wilde bloemen. Ze worden vertrapt onder onze voeten, we gaan er overheen met de grasmaaier en toch komen ze weer te voorschijn met fier opgerichte kopjes. Ze openen zich voor het licht en bespikkelen onze gazons als late sneeuwvlokken. Maar omdat ze zo gewoon zijn worden ze zelden gewaardeerd.

Wat ben ik vaak geholpen en gezegend door zulke gewone mensen. Mensen waar nooit een boek over wordt geschreven, ze komen niet voor de radio en niet voor de televisie. Maar ze zijn onmisbaar voor onze samenleving. Denk daar maar aan op het moment dat u zich net zo gewoon voelt als een madeliefje.

Jezus zei: "Worden niet twee mussen verkocht voor een duit? En niet één daarvan zal er aarde vallen zonder uw Vader. En de haren van je hoofd zijn ook allemaal geteld. Weest dan niet bevreesd: jullie gaan vele mussen te boven."

Hemelse Vader, dank U wel dat wij als Uw geliefde kinderen altijd door U gezien worden, ook al gaan andere mensen aan ons voorbij

Andere lentebloemen
Wacht...  de bloemen die ik vandaag zag waren ook mooi! De gele dovenetel, katjes aan de berk, bloemkruikjes van de bosbes, roze bloem van prachtframboos, een paardenbloem, de zuurbes, look-zonder-look langs het pad en de eerste pinksterbloem. Je moet er soms naar zoeken, of er die voor bukken maar wat is het leuk om al die bloemen weer te zien.

Ik maakte er een collage van


Voor altijd in mijn hart
Allemaal mooie bloemen maar het madeliefje vind ik het allermooist. Voor altijd in mijn hart.
Take me to the verdant meadow and delightful pasture—where each blade of grass bears the touch of God, nurturing its growth; and every minuscule daisy gazes upward with its tiny eye, whispering, "God resides within me, coursing through my sap, and unfurling my petite petals." C.H. Spurgeon


🌼 Welke bloem is speciaal voor jou?

Gelinkt aan de Huivlijt Linkparty

23 opmerkingen:

  1. I have a special place in my heart for daisies, too. To me, they symbolize both beauty and innocence. I loved your flower collage, too, Aritha - such gorgeous blooms.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your kind words! Your appreciation means a lot! 🌼😊

      Verwijderen
  2. You have created a beautiful collage of blooms!! I think Daisies are wonderful but for me to choose one flower as a favourite would be like choosing one of my children or grandchildren so I admit it isn't possible.
    What a treasure to know that our Heavenly Father sees every one of us special 💗💗💗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! Your words are truly heartwarming. 💗

      Verwijderen
  3. Mooie fotos van de lentebloemen. Ik zie ook overal madeliefjes, ook in bermen. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja fijn hè, overal witte bloemenhoofdjes. Ik heb ze weken later ook gezien in een weiland en de paarden stonden er tussen te grazen. Was een mooi gezicht.

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijk blogje, Aritha; ik maakte altijd 'kettingen' van madeliefjes, of armbandjes.
    Eigenlijk heb ik twee bloemen die heel speciaal zijn voor mij: de roos en het lelietje van dalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze ook allebei mooi, de roos en het lelietje. Deze week zag ik zoveel lelietjes bloeien, langs de rand van een camping. Het was een prachtig gezicht. Lieve groet, Aritha.

      Verwijderen
  5. Daisies here will not bloom for a while. Our early spring flowers are just getting going.
    best, mae at maefood.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tusenskönor är underbara. Dom betyder VÅR! Vackert collage av blommiga bilder också :)
    Kram från Titti

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Titti! Your words are like a warm breeze on a spring day. Sending hugs back to you! 🌸😊

      Verwijderen
  7. Alwina4/11/2024

    I love nature too. How beautifully you connect nature and faith :) Really inspiring. :)

    I like daisies too. My favorite flowers are sunflowers. At the moment I like dandelions, which are growing everywhere now. It gives the insects so much food, it loosens the soil and when gets into the stadium with seed heads, it also offers birds a lot of food. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alwina, thank you. That's wonderful! Sunflowers are magnificent, and dandelions have such an underrated beauty and utility. It's amazing to see how they support the ecosystem in so many ways. Nature truly works wonders! 😊🌻🌼

      Verwijderen
  8. Arjanne Burggraaf4/11/2024

    Wat mooi Aritha, leuk om te lezen. Ik denk dat het madeliefje niet voor niets haar naam draagt... O, van die roze kleur is leuk om te weten! En mijn lievelingsbloem is de klaproos. Vind ik zo mooi diep van kleur en ze zijn teer, maar o zo sterk. Ik vind het ook mooi dat ze in verstoorde grond groeit en de symbolische betekenis (WWI). Maar door jouw blog hier komt het madeliefje erbij. Die is gewoon zo lief en mooi om steeds de grasvelden voor ons te versieren... <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reageer nu pas op je reactie. Blij, blij blij was ik er mee. Ja, ik snap dat je voor de klaproos kiest. Liefs van mij.

      Verwijderen
  9. Waar zo’n madeliefje al niet toe kan leiden......
    Mooi verhaal hoe je via dat bloempje uitkomt bij de onopvallende dienende mens, als onmisbaar element in de samenleving; dat sprak mij bijzonder aan.
    Je zult wellicht wel weten, dat het madeliefje vorig jaar juni is uitgeroepen tot onze nationale bloem. Dat madeliefje zette mij aan het denken. Mijn gedachten gaan daarbij terug naar mijn kinderjaren. Heel sporadisch gingen pa en ma , met ons kinderen, op zonnige lentedag, na een zwaarmoedige preek, op zondag, een wandelingetje maken in de vrije natuur. We liepen door de nog niet verkavelde landerijen in van het Vriezenveense slagenlandschap, in het midden van de vijftiger jaren. Van weiland naar weiland over de (gemeenschappelijke) “stiege”. De prikkeldraad afscheiding werd door pa geopend en achter ons weer gesloten. Soms liepen we tussen de koeien door. De weilanden waren al redelijk kaal gegraasd en kieskeurige koeien hadden grote pollen onkruid en distels mooi laten staan en ook duidelijk hun sporen achtergelaten. Onder het wandelen moesten wij telkens de platte ronde koeienflatsen van een redelijke doorsnee ontwijken. Maar op dat afgegraasde grasland zag je plekken waar madeliefjes volop bloeiden en dat beeld van afgegraasd gras, onkruidpollen, distels en Madeliefjes is op het netvlies van dat kind van ca. 70 jaar geleden blijven hangen. De zon scheen en ik snoof al die luchten op en dan proefde wat ik sindsdien positief als lente ervaar. Vandaag is het 11 april en ik heb nog geen madeliefje gezien. Ik ga morgen, denk ik, maar ‘s intensief grasduinen, om tussen mijn pollen en onkruid, mijn eigen en geliefde madeliefjes te zoeken. En ik weet het nu al , zij zullen zich gemakkelijk laten vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd Gert, of je al madeliefjes gevonden hebt. Je herinnering roept ook nij mij herinneringen op aan Kootwijkerbroek en de weilanden. Meest vol paardenbloemen.

      Verwijderen
  10. Madeliefjes zijn, de naam zegt het al, zo lief! Ik vind het altijd zo'n lieflijke bloemetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klein maar sterk zijn ze. Bedankt voor je reactie Nicole.

      Verwijderen
  11. Madeliefjes kunnen altijd mij beroeren zowel als kind en nu nog. Ik schreef eens deze woorden https://tinedejong.blogspot.com/2015/03/madeliefje-bellis-perennis-en-leuke.html wellicht ook eens leuk voor je om te lezen en je mag dit bericht verwijderen hoor als je geen linken op de website wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag altijd links delen, Tine. Geen bezwaar wat het is voor mij een hulpmiddel om te lezen wat iemand wil delen. Liefs, Aritha

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.