19-02-2024

Lente waar je het niet verwacht 🌷

Als je er bent, ruik je het meteen. Ik stond op een modderig pad midden in het bos, en snoof de geur op als een konijntje tussen het gras. Ruik jij het ook? Steek je neus buiten de deur, nu!

De geur van de lente!
Ik rook de lente en haar geur zweefde subtiel tussen de bomen. O wat hou ik van het voorjaar; de periode waarin de wereld lijkt te herleven, de zonnestralen de natuur uit haar winterslaap wakker maakt

🌷 Het is bijna, bijna lente.


Vogels in het bos
Ik spotte drie koolmezen die van tak naar tak sprongen. Toen ik mijn camera pakte tjilpten ze: sorry mevrouw, we hebben het razend druk met onze nestbouw, poseren zit er niet in! Direct vlogen ze dieper het bos in. Ondertussen zong aan de andere kant van het pad een roodborstje zijn klaterende liedje om zijn territorium af te bakenen. Hij bleef stilletjes zitten maar en wierp me wel een verstoorde blik toe.

Hoewel het een grijze dag was, voelde ik me blij worden bij de gedachte dat de lente eraan komt. Je weet wel: bloesem aan de bomen, bijtjes in de bloemen.


Ik slenterde over het zandpad omhoog en mijn voetstappen klonken zo luid door de losliggende steentjes in het regenspoor: bij elke stap: kggg, kggg.  Daar zag ik de boom... even rust. 

Uit mijn dagboek:
15 februari

Ik zit op de Elsterkop, halverwege de helling en ik ben niet alleen. Iets verderop krijgt iemand les over zijn mountainbike. Ik zie ook een man zitten op een bankje; is hij oud of jong? Dat kan ik niet zien... te ver weg. Wow, een dikke hommel landt bijna op mijn schrijfboekje... nu wordt het echt lente hoor.
De sporters bespreken levendig de remtechnieken van een mountainbike. De man op het bankje staat op en loopt langzaam het pad af, pet in de hand. Ik maak een foto van hem om de sfeer vast te leggen. Ik maak ook een foto van de boomstam waar met mijn rug tegenaan leun. Ver boven mijn hoofd zie ik de letters: God Loves You

Ik denk na over mijn vele, vele wandelingen. Ik voel me zo gezegend, sowieso dat ik wandelen kàn. Wandelen kost tijd maar het bewegen geeft me energie en creativiteit, zou het vaker moeten doen. Dan word je een leuk mens van. Nog een paar slokken koffie en ik ga weer verder.
Als ik zo laag zit als nu - op een boomstronk -  zie ik druppels aan de takjes van de heidestruik. Ik weet dat als ik opsta ze verdwenen zijn. Het is maar net van welke kant je iets bekijkt. Vanuit de hoogte of vanuit de diepte. Ik pak mijn mobiel en schiet een druppel-foto. Of tie gelukt is zie ik thuis wel.

 




De druppelfoto 👆 

Seizoen van verlies
Vanuit de hoogte of vanuit de diepte. Het ligt eraan hoe je de dingen beziet. Ik beschrijf het seizoen waar ik in zit als een seizoen van verlies... of een persoonlijke winter waarin alles doorgaat terwijl ik stil lijk te staan.

Verlies komt in allerlei vormen voor. Sommige verliezen overvallen ons onverwachts en slaan de wind uit onze zeilen. Andere verliezen komen na lange periodes van lijden en wachten. Soms krijgen we te maken met het overlijden van een geliefde, en andere keren kunnen we geconfronteerd worden met het verlies van onze gezondheid, zelfstandigheid, ons huis, onze kerk. Verlies kan fysieke pijn veroorzaken en ons ook in een spirituele depressie storten. Gretchen Saffles


God verraste me
Jaaa de pijn is er, de verwarring, het verdriet, maar ook mooie momenten van gebed en overgave. Ik zou nooit bewust kiezen voor dit seizoen, maar juist nu helpt Hij me om mijn wortels dieper te laten groeien in Zijn Woord en aanwezigheid. In dit seizoen van verlies verrast God me met Zijn gaven.

Soms worden we overvallen door Gods wonderen. Nel Benschop

Lente waar je het niet verwacht
Met beide voeten in de modder van het leven staan,  jawel. En toch koester ik de gedachte dat de lente overal kan opduiken en wel juist daar waar je het niet verwacht. in de duistere achterafhoekjes van je leven. 

😍 Ik word daar blij van


Knielen voor een foto
Op de terugweg van mijn wandeling zie ik een groepje krokussen langs het pad. Nog mooier: juist toen breekt de zon lente-warm door. Ik kniel neer om foto's te maken, niet één, niet twee maar een heleboel plaatjes wil ik hebben. Zo happy met moment.

Dear Lord, afford our souls a spring,
Thou know’st our winter has been long;
Shine forth, and warm our hearts to sing,
And thy rich grace shall be our song. 

🌷 Welke bloemen zag jij in jouw buurt?
💜 Mijn krokus blog

28 opmerkingen:

  1. We are already seeing the beautiful daffodils blooming here in February, Aritha. Have yet to see any crocuses, though. I hear you about feeling down and mired down by a sense of loss. Danny and I have been through the wringer over the last several weeks, and even knowing God is there with us, it can wear one down. We all need a little spring in our steps and spring in our lives.
    Many blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's heartwarming to see the daffodils blooming early! Hang in there through the tough times; may the promise of spring bring renewed hope and joy to you both. Sending lots of love and blessings your way!

      Verwijderen
  2. It's a little too early for flowers here although a few brave crocuses are blooming. Spring is most welcome and walking every morning and seeing how slowly trees and shrubs begin to show a tinge of green makes my heart happy. Life contains difficulties but that is not unusual. Why should I be exempt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. True! And about the crocuses, how nice that they also grow there with you. Have you seen yellow ones? Last year we saw so few yellow crocuses here.

      Verwijderen
  3. Hi Aritha, beautiful pictures. We have daffodils, tulips and crocus sprouting here, and many others. I love it when spring arrives. Even though we may see nothing showing in the Winter, new growth is hidden under the earth preparing to rise. The same in Christ. What we pray for we may not see coming immediately, but it is on it's way through faith. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brenda, thank you very much for your beautiful response, also thank you for the link you make to Christ. Nicely said.

      Verwijderen
  4. Heerlijk he dat de lente er weer aankomt, ik kan er zo naar verlangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik verheug me al op morgen, dat de zon misschien gaat schijnen

      Verwijderen
  5. Happy Spring! I love it too, and I'm looking for every sign and sniff of the air to prove it's coming! God bless you...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Debra, so nice that you're responding, I appreciate that.

      Verwijderen
  6. ...the man walking down the trail is a wonderful image. God may love you, but he perhaps doesn't love the person who craved on the tree. I sure don't! The water drop is a fabulous little mirror. Crocus are lovely, but like many things, don't last for long.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also hate it when people carve into a tree. I did it as a child, mine and my boyfriend's names. I was a 10-year-old child.... Thank you for your response, Tom.

      Verwijderen
  7. Thank you for sharing this enchanting moment—it serves as a wonderful reminder to pause, take a deep breath, and revel in the beauty of nature's cyclical journey.

    I have a new post, I invite you to read.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Aritha, yesterday it rained and I went to the store. I could smell the mud, the plants and the rain. Spring also smells good, I'm glad you felt it too and wrote to us about what you experienced.
    I really like your photo with the raindrop. It's like a little jewel.
    Now I am drinking my morning coffee and reading blogs. The sun is shining outside, shining through my window.
    Have a nice weekend. Eve

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja de lente is in aantocht, heb er ook zin in. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aritha, I am touched by your words today. I love the smell of spring time too.
    Thank you for sharing your heart with Sweet Tea & Friends this month sweet friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik verheug me altijd op de lente, soms duurt het wachten lang. Wij zitten nu in Portugal, als we terugkomen is het maart :) Ik hoop dan veel voorjaarsbloemen te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is al vroeg lente dit jaar. Veel bloemen al in bloei. Mooie fotos.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's! In onze tuin beginnen de bloembollen uit te komen, daar wordt ik blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amen 🙏🏽 So glad we met! Aloha from Honolulu

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
    Heerlijk de lente komt er aan, je ziet het aan alles, vogels beginnen al te zingen, alles loopt uit en gister zag ik de eerste citroenvlinder.
    Ik hou van de lente.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Thank you for sharing your beautiful thoughts and pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier bloeit van alles: narcissen, hyacinthen en natuurlijk sneeuwklokjes. En het getsjilp van de vogeltjes is ook overal!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. What a lovely walk, beautiful photos. I love the sweet Robin and the crocus are lovely. I love Spring.
    Take care, enjoy your day and your weekend.!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. It is so good to experience spring! Lovely photos, all!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, right, I meant to say that the orchid cactus is like a Christmas cactus. Just bigger. It was a gift from a friend about 10 years ago.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier zie ik narcissen, sneeuwklokjes en hyacinthen. De natuur biedt een mooie spiegel voor het menselijk leven, en soms waardevolle parallellen en lessen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.