06-01-2024

De zon gaat echt wel weer schijnen hoor

En daar ga ik. Ik zag op de weer-app dat de zon ging schijnen, dus hup het bos in!

Maar ik voel me zo rot, sputterde ik eerst tegen, stel je voor dat ik niet goed word in het bos, dan lig ik daar ergens. Kom op, je weet dat het niet zo is. #zelfpraat


Als ik het bos inloop begint het zachtjes te regenen. Nou ja, laat maar regenen, laat maar winteren! Ik denk aan het boek dat ik vorige maand kocht: Winteren. Hoe vaak ik niet fluisterde: "O echt, jij ook?"

Ik ben een kolkend wrak van onzekerheid, mijn gedachten schieten als vertakte paden alle kanten op en ik ben bang dat mijn hoofd overloopt. Dat brok ideeën blijft in mijn strot steken en wil niet te voorschijn komen zodat ik ze op papier kan zetten. Het enige wat ik kan doen is lopen. Ik heb niets anders. Katharine May

Geen perfect plaatje
Het enige wat ik kan doen is lopen. Ik schiet een in-de-wilde-weg plaatje omdat ik geen zin heb om door de knieeën te gaan voor het perfect plaatje.


... en dan spot ik een stukje blauwe hemel dat me toeroept: "hierheen, hierheen!" 

  • Modder? Geen probleem, ik ploeter me er doorheen. 
  • Plensbui? Ook goed, laat het maar plenzen.

Blijf op je pootjes staan
In het bos vraagt het leven niet zo veel van me, alleen: "Kijk uit waar je loopt, leun op je stok, blijf op je pootjes staan." 

💨 En zo ontsnap ik aan mijn gepieker.



Laat het bruin niet overheersen
Onderweg vind een takje met een mix van levendig groen en lelijk bruin, en dat is precies hoe ik me voel en ik houd mijn hart vast: laat het bruin niet overheersen! Ik schiet ik 4 foto's om dit beeld vast te houden - er later over na te denken -  en leg het takje terug op de omgevallen boom.
Ik heb sterk het gevoel dat ik de stress zo hoog heb laten oplopen dat hij is gaan vreten aan me, dat ik eerder om hulp had moeten vragen. maar stress is ook iets beschamends, een verklaring dat ik niet tegen druk bestand ben. Stiekem ben ik blij dat ik met fysieke pijn worstel. Liever dan het vagere gevoel van verpletterd te zijn. Katherine May


Terwijl ik kinderen opvoedde en boeken schreef, is de tijd zo omgevlogen dat ik er geen goed beeld meer van heb. Niet dat de voorbijgaande jaren helemaal blanco zijn, maar ze zijn wel vertroebeld, vreemd verstoken van betekenis, afgezien van het klauwende besef van overleven. Katherine May

Definieert dat wie ik ben?
Mijn stukje blauwe hemel verdwijnt en het regent nu keihard. Ik vang druppels in mijn hand en was mijn wangen ermee... indirect ook mijn brain: is het werkelijk zo erg dat sommige van mijn plannen mislukken, dat ik op dit moment geen overwinningen behaal, dat het boek dat ik zo graag wil schrijven alleen in mijn dromen bestaat? 

Definieert dat wie ik ben? 
Neuh
 

Moet je mij nu zien, ik heb zo lang en hard gewerkt dat ik mezelf ziek heb gemaakt. En het ergst van alles is dat ik bijna vergeten ben hoe je uit mag rusten. Ik voel me constant opgejaagd. Ik ben ervan overtuigd dat alles belangrijk is en dat ik de hele tijd tekortschiet. En mijn huis - mijn geliefde huis - is verworden tot één grote bende, waarin alles langzaam in elkaar stort en kapot en versleten is. Ik sta er machteloos tegenover. Katherine May

Toch nog de zon!
Dwars door het heideveld sop ik naar beneden het dal in, en als ik daar bijna ben stopt het met regenen. De bruine heide gloeit als goud. Toch nog de zon! Ik zie een leuk plekje om koffie te drinken bij de boom 

👇 (zie collage)


... en terwijl ik mijn koffie drink bedenk ik hoe fijn het is om alleen maar te "zijn" en even zachtjes te bidden, ook al vind ik niet de mooiste woorden vandaag. Tis gewoon genoeg. En: de zon gaat echt wel weer schijnen hoor

Meer dan een naam
Katherine May schrijft in haar boek 'Winteren': God is altijd een naam geweest die we fluisterend doorgevenIk vul ik het voor mezelf aan met een citaat (opgeslagen op mijn Iphone)
In onzekere tijden is er een betrouwbaar anker: vertrouw op de Naam van de HEER. Waarom is Zijn Naam zo geruststellend? Het is het "IK BEN," dat Zijn eigen bestaan bevestigt. Een sterke basis om op te leunen. Mensen falen, maar Hij, de "IK BEN," is altijd levend. Ook als alles donker lijkt, zegt Hij: "Ik ben er." Zijn naam belooft onveranderlijkheid. Hij blijft "dezelfde gisteren, vandaag en voor eeuwig" (Hebreeën 13:8). Vertrouw op deze onveranderlijke God, waarvan liefde, trouw en kracht standvastig zijn. Het is een geruststellend anker, ook als het wintert in je leven. Bron: Spurgeon en een beetje mij


Die Naam geef ik bloggend door: Immanuël!

We must learn to invite winter in. We may never choose to winter, but we can choose how.”

--- 

 👉 Linked to Nicole's Linkparty

36 opmerkingen:

  1. Mooi! Ik ben nog steeds benieuwd naar het boek 'Winteren':) De citaten spreken me wel aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej Lieneke, dank je wel. Ik heb nog een boek van haar en dat heet Verwondering. Het één na laatste citaat (zijn naam fluisterend doorgeven) komt uit dàt boek. Ja, ik vind dat ze geweldige schrijfstijl heeft. Ook wel een beetje rauw. Maar zo is het leven ook toch?

      Verwijderen
  2. Thank you for your words today, and the pictures. I have requested the Katherine May book from our local library.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for reaching out, Granny Marigold. The book isn't really about religion, but I still pick up some important life lessons from it. It's nice and comforting to read something so relatable.

      Verwijderen
  3. Even the browns are beautiful, Aritha! No matter what season we are in, may we embrace it as just another reason to love God more.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, thank you. That's a different way of looking at things. I'm practicing it. Sometimes it works, sometimes it doesn't. Lieve groet.

      Verwijderen
  4. Wel veel modder en water. Knap van je dat je erdoor heen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Caroline, dank je wel. Hoe gaat het met je revalidatie-proces?

      Verwijderen
  5. Hi Aritha, just as there are reasons for each of the four seasons of the year, there are reasons for our various times in the Lord. There were two scriptures that came into my mind as I read your post. ' Take no thought for tomorrow, for we know not what tomorrow brings.' and 'Be anxious for nothing.' God bless you as you journey on in the Lord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Brenda. I'll take these texts with me this week.

      Verwijderen
  6. Lieve Aritha, het voelt weer alsof ik met je meeloop door het bos, mooi wat je schrijft over het bruin niet te laten overheersen en prachtige quote uit het boek winteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja is een mooi boek, Johanneke. Bedankt voor je reactie. Fijn.

      Verwijderen
  7. Anoniem1/08/2024

    Lees voor de eerste keer je blok. Zo Hoopvol en herkenbaar. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lina Sibum Mulder1/08/2024

    Lees voor de eerste keer je blog. Zo hoopvol en herkenbaar. Je beschrijft het zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb jij toch een heerlijke ontspannen manier van schrijven, over de moeilijke dingen in het leven... Het is zo herkenbaar wat je schrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Aritha...first I wanted to read your post in dutch (I suppose). As I am german -speaking I could imagine what you wrote. But in the end I changed the language....A wonderful post with good thoughts. And nice pictures. And the sun will surely shine again.
    Have a good time and all the best
    Violetta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for reading my blog. Now trying to write a new one but I am so slow.

      Verwijderen
  11. Mooi Aritha! Je foto's zijn ook zo mooi, bijna mooier dan in het echt (in ieder geval minder koud 😉)
    Ons leven is al een boek hè, met allerlei hoofdstukken, ups and downs. Wat heerlijk dat het goed afloopt. Maar waarschijnlijk snappen we aan het eind pas het plot 😄

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies. Mooie reaktie waar ik blij mee was.

      Verwijderen
  12. I am just reading the Katherine May's book. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh de stukjes die je deelt uit het boek 'Winteren' zijn mooi, ik heb het boek meteen gereserveerd bij de bieb. Mooie post zo, met al die foto's uit een regenachtig bos er bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hele mooie stemmige foto's, passen zo goed bij wat je verteld. Ik ken het boek Wintering, maar misschien moet ik het weer herlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dat is grappig, als ik nu terugkijk vind ik de foto's donker en modderig. Ik verlang naar meer licht en bloemen.

      Verwijderen
  15. Wat een mooie blog Aritha. Ik heb je blogpost met plezier en herkenning gelezen. Ik denk dat ik vorig jaar al een keer de titel Winteren voorbij heb zien komen. Sprak me toen al aan, maar nog niets mee gedaan. Ik ga 'm kopen met mijn waardebon van mijn kerstpakket!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het boek winteren heb ik ook gelezen! Ik vond het enorm aansprekend klinken, maar het bracht me niet helemaal wat ik hoopte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond bepaalde citaten heel mooi. Nu ligt het boek in de kast om doorgegeven te worden aan iemand die het helemaal mooi zal vinden.

      Verwijderen
  17. Thank you for visiting my blog. You write so beautifully about your thoughts and feelings, and beautiful pictures. I got a new devotional book for Christmas, and in it I was reminded to look for God's good presence in everything, also when things are difficult.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for your comment Marit. Yes, even when things are difficult, we look to Him. xxx

      Verwijderen
  18. Anoniem1/21/2024

    Ik vind wat ik las prachtig maar weet niet hoe ik je kan blijven volgen heb dat nog nooit eerder gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb je zelf een blog, Anoniem? Dan zou je mij in de bloglijst kunnen zetten. Je zou ook je email adres met mij kunnen delen via mijn email. Dan stuur ik je een mailtje als er weer eentje is.

      Verwijderen
  19. Nog even en dan komt de lente weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. What a wonderful walk... and of course I enjoyed your pictures about.
    Greetings by Heidrun

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.