02-09-2022

Go(u)d bij de kleine heide

Een douchende buur aan de andere kant van de muur. Dat was de druppel. Nu kon ik echt niet meer slapen. Ik lag al een uur te woelen en koos ervoor om heel zachtjes uit bed te stappen.

Naar het bos
Ik ga ik naar het bos, dacht ik. Dat deed ik ook. 


Zonnegoud 
Het zand dempte mijn voetstappen en de zon scheen warm tussen de rechte boomstammen door. Ik schoot een heleboel foto's van het zonnegoud. Sinds ik onderstaand stukje las, zie ik steeds vaker de link naar Gods trouw. Het troost me. Ik word er blij van.

Ruth Chou Simons over Gods trouw.  
The faithful raising of the sun. Light by which to work with our with our hands, the warm afternoon sun on our backs The setting of the sun. The rising of the moon. Stars that never leave their posts. We call these the making of a day, but God calls them a persistent renewing of His faithfulness.
The steadfast love of the Lord never ceases; his mercies never come to an end; they are new every morning; great is your faithfulness. Lamentations 3:23 


Kastanjeblad 
Ik zette koers naar de kleine heide. Dat is een schitterende plek om even tot rust te komen tijdens een wandeling. Ik vond een langwerpige blad van de tamme kastanje onderweg ernaar toe. Toen ik wat later op het bankje zat, hield ik het omhoog naar de zon. Toen zag de bladtekening nog scherper. De fijne nerven en de kleur die al naar bruin neigde.

Regenroep
In de verte hoorde ik de klagende regenroep van een specht: kliaaah, kliaaah. Zou er eindelijk regen komen? Ik dronk mijn koffie langzaam op. De paarse hei,  de blauwe lucht met witte plukken wolk. Goed om hier te zijn. Ik pakte mijn telefoon om de meditatie van de dag te lezen (zie stukje uit dagboek onder de foto).


Uit mijn dagboek
25 augustus

Ik zat vanmorgen onder de oude beuk bij het veld. De heide bloeit nog steeds al is het iets minder uitbundig. Vandaag geen dansende hertjes gezien. Ik zat daar met mijn voeten op de kurkdroge aarde onder de beuk, met een herfstblad naast me op het bankje dat smaragdgroen hoorde te zijn. En niet geel. 
Ik las de meditatie van Spurgeon. Het ging het over droogte en onvruchtbaarheid. Ik vertaal het naar mijn eigen woorden. 
Hoop in onvruchtbaarheid

Zing, o onvruchtbare.
Jesaja 54:1

Er zijn momenten waarop ik me zo onvruchtbaar voel. Mijn gebed is levenloos, mijn liefde is koud, mijn geloof is zwak. Iedere genade in het tuintje van mijn hart kwijnt weg. Ik ben als bloem in de hete zon die dringend een verfrissende regenbui nodig heeft. Wat moet ik doen in? De tekst zegt het. “Zing, o onvruchtbare… breek uit in gejuich en jubel het uit."

Kom ga opnieuw naar Jezus. Lang geleden was je zwaar beladen en je verloor je lasten bij het kruis. Je droogte, je onvruchtbaarheid, je gevoel van verlatenheid is niet anders dan het donkere decor voor de saffier van Zijn eeuwige liefde.
Ik zal tot Hem gaan in mijn hulpeloosheid. Ik zal Hem vertellen dat ik nog steeds Zijn kind ben, dat ik Hem ook nu vertrouw omdat ik Zijn trouwe hart ken. Zelfs ik, de onvruchtbare, zal zingen. Ik zal het uitjubelen voor Hem.

Bij de kleine heide vond ik go(u)d. English: Go(l)d
Mijn hart ging weer zingen. 


Ben jij een engel?
Toen zag ik háár aankomen. Mirjam. Dat zei ik dus ook: "Mirjam!" Ze keek me verward aan. "Ben je een engel ofzo, dat je mijn naam weet?" Pas daarna viel het kwartje. Precies een jaar terug kwamen we elkaar op exact dezelfde plek tegen en hadden we een goed gesprek over God. Ze zei toen dat Hij verborgen aan het werk is in de moeilijke periodes van ons leven.

Verlies de moed niet
Met een lach op haar gezicht schoof ze naast me en we praatten honderduit. "Verlies de moed niet!", zeiden we tegen elkaar en we citeerden de twee Bijbelverzen, die voor ons belangrijk waren geweest in het achterliggende jaar. 
In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen. En: Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.

Vlak voordat we uit elkaar gingen beloofden we elkaar om deze teksten te reciteren, als we wakker zouden worden in donkere nachten en angst op onze deur klopte.


God en een gouden ontmoeting
Ik daalde de heuvel weer af maar zij bleef nog even zitten onder de beuk. Als een bemoedigd mens reed ik een half uurtje later naar huis terug. Tijd voor een nog een bakje koffie. En zo vond ik go(u)d bij de kleine heide: God en een gouden ontmoeting.

💗 Heb jij ook wel eens een gouden ontmoeting
😞 Wat doe jij als je veel te vroeg wakker bent?
🎨 Beholding and Becoming, Ruth Chou Simons
👩 Meer over Mirjam: Mag het winteren?
📷  Slideshow van mijn wandeling (paar minuten)

42 opmerkingen:

  1. Wat prachtig geformuleerd: zonnegoud. Zo oogt het ook echt. Prachtige foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het langskomen, Nicole. En bedankt voor het complimentje voor de foto's.

      Verwijderen
  2. What a heartfelt and touching reflection, Aritha. I felt God's presence in your words.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Martha, is is so nice to follow each others trhough our blogs. I love that!

      Verwijderen
  3. Anoniem9/02/2022

    Beautiful pictures and even more beautiful words that have blessed me today. Thank you for this post.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem, thank you for visiting me. And for writing your comment.

      Verwijderen
  4. Mooi hoe Hij zichzelf steeds weer laat zien, Zijn genade is meer over ons dan dat we vaak beseffen. Hij is erbij, altijd.
    Mooi om zo mee te lezen met jou reis, geniet ervan Mooi mens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk dat je telkens terugkomt om hier te lezen, Danielle! Ik waardeer dat en vind het fijn.

      Verwijderen
  5. Een dag met een gouden randje. Ja zulke ontmoetingen zijn heel kostbaar. Ik liep pas geleden wat te piekeren onderweg ik was op de fiets tot ik ineens op de weg een kruis zag. Twee takjes gevormd tot een kruis. Toen werd ik rustig Hij is erbij en mijn dag begon goed.
    Liefs Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het delen Albèrtje. Zo mooi en al die simpele dingen, bestuurd door onze Vader, geven dat we blij door de dag mogen gaan.

      Verwijderen
  6. Schitterende foto's! Als ik vroeg wakker ben ga ik naar buiten om te wandelen en dan bid ik in tongentaal (echt waar)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Zie, dus jij gaat ook naar buiten dan! Fijn om alleen met God te zijn als iedereen slaapt.

      Verwijderen
  7. Hadassah189/03/2022

    Dank je wel voor dit schrijven. Kostbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hadassah, dank je wel voor het lezen. Dat betekent veel voor me.

      Verwijderen
  8. Thank you for your visit Aritha, :=) It's when I'm in Nature that I feel closest to God. His creations are works of art only Our Lord could be capable of. I read your words with pleasure and also took pleasure from the words of Ruth Chou Simmons. Your photos illustrate your post very well.
    All the best.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aritha, You seemed uncertain of the spelling of my name and I forgot to say my name is spelt with a j and then an i afterwards= SONJIA. :=)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! yes I was searching for it on your blog That's way I placed that ? Thank you so much for telling me your name! It is a nice name.

      Verwijderen
  10. Aritha, oh my. What a blessed post. I love how you described every detail. I felt as though I was walking with you.
    Thank you for linking up with Sweet Tea & Friends this month.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paula, that would be nice: you and I walking together through a Dutch forest :) I am happy with your Sweet Tea!

      Verwijderen
  11. Reacties
    1. Catherine, dank je voor het compliment! Blij mee

      Verwijderen
  12. Mooie bewoordingen gebruik jij steeds. Fotos en schrijven ook graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer het Tine. Ik denk iedere keer dat ik het niet kan, dan zit ik tegen een leeg scherm aan te kijken. Maar als ik dan eenmaal schrijf gaat het best en verwerk ik tegelijk ook bepaalde dingen. Heb jij dat ook?

      Verwijderen
  13. I wish we could walk together, Gayl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig bemoedigend verhaal! Wat fantastisch dat God mensen op onze wegen plaatst waarmee Hij ons bemoedigt. Dat Hij ons doet opstaan en ons hart laat volgen, dat Hij ons laat vinden waar we vreugde in ontmoeten. Zo is Hij, God, zo liefdevol en trouw. Dank voor het delen van dit waardevolle bericht! Dank dat je mij op het spoor bracht om dit te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Coby, zo is het precies. En als we met meer aandacht leven dan zien we het ook. De dingen die God ons aangeeft o ons te bemoedigen.

      Verwijderen
  15. Hi Aritha, your posts are always encouraging, and the pics are lovely. Even in Christ we go through many sad things, but we are never alone in those times. Jesus in the Spirit is more powerful than mankind in the flesh, and we can do all things in Christ, who strengthens us. I will say each day 'I will love Thee O Lord my strength. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ...I like this time of year when shadows become longer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maria L.9/06/2022

    Mooi, mooi mens! ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Reageer even hier want weet niet of je had aangevnkt voor vervolg reacties. Dank voor je mooie reacties op mijn blogs en ja ik houd van ouderwets brieven schrijven want dat doe ik ook regelmatig. En zal superleuk vinden om met je te schrijven. We hebben inderdaad veel dingen overeenkomsten. stuur me een mailtje naar mijn postadres met je adres dan stuur ik de mijne naar jou. Deze vind je bij https://tinedejong.blogspot.com/p/homepagina-blog.html ergens onder in zie je dan mail naar Tine staan. Ik plaats niet graag een adres onder een schrijven. Later kan je dit bericht wel vrwijderen gaan. Lieve groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezien Tine, ik ga kijken of het me lukt: de link.

      Verwijderen
  19. What a beautiful time of finding God under the beech tree!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was so good, Lisa. Thanks for coming here to read my Dutch blog.

      Verwijderen
  20. Anoniem9/09/2022

    Wat kostbaar, Arita! Zo’n ontmoeting die zo kan inspireren, maar ook de schoonheid in de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allebei, Anoniem. Ik droeg bepaalde dingen mee deze maand in.

      Verwijderen
  21. Hello Aritha! Just letting you know your lovely postcard arrived. So pretty! I like lighthouses too! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige foto's van het bos.
    Ik wandel ook graag in het bos, maar waar ik woon is veel water en geen echte bossen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Irma, dan zou je een dagje naar de Utrechtse Heuvelrug moeten komen. Welkom hier en dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.