15-01-2022

Mag het (winteren)?

Ik heb een nieuwe bureaustoel. Een ergonomische. De site zegt dat een goede zithouding mij een hogere arbeidsproductiviteit bezorgt. Zou het? Mijn scherm blijft leeg. Ik wil wel schrijven maar het lukt al heel lang niet meer. 

Waarom?
Waarom zit ik hier eigenlijk? Waarom probeer ik het nog langer?
Ik fluister een verward gebed. 

schrijven in de winter, writersblock

Ik mis het 
Telkens als ik begin loop ik vast. Dan krijg ik hoofdpijn. Dan stop ik en stap ik over naar één van mijn blogs. Dat lukt wel. En zo ligt mijn schrijverij al 5 jaar stil. Ik mis het.

Seizoenen 
Leuk is anders maar ondertussen leer ik toch wat mooie dingen in deze periode. Dat het schrijven an sich niet mijn identiteit vormt. En dat mijn leven seizoenen kent. Terwijl ik seizoenen typ, denk ik terug aan de vrouw die ik in september ontmoette op één van mijn wandelingen. 

Ik schreef erover in mijn dagboek. 

de heide herrijst

Uit mijn dagboek
september 2021

Ik kwam iemand tegen in het bos. Ze noemde haar naam: Mirjam. Het heideveld lag te geuren en te kleuren aan onze voeten en daar praatten we over. Dat iets dood kan lijken maar dat het toch weer tot leven komt. Deze hei zag er in de winter miserabel uit. En kijk nou!

We ontdekten dat we allebei christen waren. Ze zei: "God is verborgen aan het werk in de moeilijke periodes van ons leven" en vertelde toen haar verhaal van het afgelopen jaar. Ze getuigde van haar vaste hoop dat haar man weer leven zou. Dat hij eigenlijk NU al leefde want wie in Christus gelooft leeft, al is hij ook gestorven.


Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. (2 Korintiërs 5:17)
Ik liep blij naar mijn fiets. Ik voelde me stukken lichter. Dat kwam ook omdat we gedachten gewisseld hadden over "hoe te leven in een moeilijk seizoen". Ik hoop echt dat ik haar nog een keertje tegenkom.


(einde dagboekfragment)

heide in de winter

Annemiekes heide
Nu is het hartje winter. Ik tel de dagen tot het lente is. De hei ziet er hopeloos uit. Regelmatig kijk ik naar het schilderijtje met de bloeiende hei dat ik bij Annemieke kocht, als tastbare herinnering aan het gesprek met Mirjam. Telkens als ik er naar kijk besef ik dat de dood niet het laatste woord heeft. Dat God alles prachtig zal maken, op Zijn tijd. 

Mag het winteren?
Mag het winteren? Ja, het mag winteren. Ik heb af en toe een winter nodig. Dit seizoen leert me meer dan ooit liefhebben, wachten, vertrouwen en groeien in de kennis dat God achter de schermen aan het werk is. 

@annecreatief, heideveld, paintmakers

Ik wacht
Mijn schrijverij? Ik blijf het in alle rust proberen. Op mijn nieuwe bureaustoel (die zit echt lekker). En ik wacht, getroost.
 
Soms moeten we onze dromen loslaten om God toe te staan ze bij ons terug te brengen - op zijn manier en zijn timing. Melody Carlson

🤍 Wat is jouw lievelingsseizoen?
🤍 Mag het winteren?
🎧 Podcast van Zinstap: Winter in de schepping

22 opmerkingen:

  1. Ik heb je blog gelezen het ontroerd mij.
    Ook al heb je het gevoel dat schrijven je niet lukt. Maar je schrijft mooie blogs, die anderen ook raken. Je gebruikt je talenten op meerdere manieren.
    Ik heb zelf ook al een tijd geen portret geschilderd, komt niet uit mijn handen. Maar ik teken en schilder op andere manieren wel door. Ik kijk vaak naar mijn schildersezel...komt wel weer...
    Ik raakte jou weer met mijn "tussenwerkje"....
    God gebruikt ons terwijl we dat niet altijd zien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annemieke, eigenlijk heel mooi zo. Wie weet komt er nog eens een portret uit penseel. Maar tevreden zijn met nu is iets heel moois. Zo mooi dat je zegt: God gebruikt ons terwijl we dat niet altijd zien.

      Verwijderen
  2. Ik snap best wat je bedoelt als je zegt dat schrijven niet lukt. Tegelijkertijd is bloggen ook schrijven. Niet wat je misschien zou willen of wensen, maar het is wel schrijven. Prachtig gesprekje had je op de heide, eerder dit jaar. En ja, God werkt zeker in moeilijker periodes in ons leven. Vaak denk ik zelfs dat ik die periodes nodig heb om niet bij God vandaan te dwalen. Om niet te denken dat ik het allemaal wel zelf kan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou best kunnen (als reactie op wat je schrijft). Ik geloof, dat God een veel hoger doel heeft met onze donkere seizoenen.

      Ik deel iets moois met je wat Christian Verwoerd schreef op zijn site: " God vormt ons door moeilijke omstandigheden, door moeilijke mensen, door moeilijke banen, door moeilijke kinderen, door schijnbaar onoplosbare problemen. Deze dingen doen ons roepen naar Hem! Ga maar na in je leven: wanneer ben je het meeste gegroeid in het geloof? Toen het moeilijk was of toen het makkelijk was?"

      Verwijderen
  3. I hope inspiration to write will come back. As you wrote, all you can do is wait, comforted. Nothing is accomplished by stressing oneself ( a lesson I'm still learning).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Aritha,
    I never worry about what tomorrow brings, and I truly believe that there is a day when we work and a day that we rest. I think I love every season, although I do love Winter. I like the dark nights with the skies being lit up with the beautiful stars and bright moons early in the evenings. I also love to see the swans in the ponds as I travel along the coastal path to the town where I mostly shop. God has every day of our lives written in His book before even one of them was formed, and I think as we look in the Bible we can identify every day with the trials and calmness of each day of our lives through what is written there. God bless you Aritha as we all travel to the beautiful promised land.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brenda, thank you so much for your nice comment. I love to read about what love in Winter.

      Verwijderen
  5. Ik sluit me aan bij de anderen, Aritha, Blogs schrijven mag dan misschien iets anders zijn, maar ook ik ben blij met je blogs.
    Zo mooi ook om te lezen van je ontmoeting met Mirjam.
    God is goed!

    Blessings en geniet van je nieuwe stoel 🙌💖


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aritha, de blog is toch ook leuk, daar kun je ook stukjes schrijven. Mijn lievelingsseizoenen zijn de lente en herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en dan blijf ik toch schrijven. Bedankt Caroline.

      Verwijderen
  7. Schrijven mag, moet niet, soms wil God wat anders door ons heen doen. Foto's, gesprekken, muziek, wandelen... mooi, die podcast van Hanna!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful, albeit hard, reflections, Aritha. Winter is definitely not my favorite season; I'm a warm-weather girl. But like you, I believe God does have lessons for us in in the winter seasons too. I'm currently in an emotional winter season myself and it's very difficult. Waiting for spring to come, but trying to enjoy the grace that is resting on me now too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You made me happy, Lisa, with your response. There's some comfort in the fact that I'm not alone in a cold season, emotionally. Your last sentence is beautiful and helpful. I think I'll use it in a new blog post: "Waiting for spring to come, but trying to enjoy the grace that is resting on me now too".

      God bless you.

      Verwijderen
  9. Thank you for visiting me again.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aritha your post spoke to my heart for I too feel as if I have been waiting to move forward and follow my dreams. Somehow I have lost my desire and am asking God to restore me...I will pray the same for you. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beautiful Photos And Dreamy Art There My Friend - Happy 2022 And All The Best This Year

    Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Aritha, Thank you for your post, maybe this is also a `Sabbatical` year of rest for many of us, I have been on a longer blog break than I thought I`d be on! Thank you for checking in on my blog. All is well, and I will hope to get back soon, much I want to share . I tried to reply on my blog but it isn`t even enabling me to comment there... praying for an opening up of anything that may be blocking for us all and for God`s perfect timing in all things!! thank you for the encouragement! Much love!!💖

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.