15-09-2022

Gods zachte zomerregen

5 september
Ik laat de spullen van mijn vader door mijn handen glijden. Ik nam ze mee, na zijn overlijden in 2019. Ze mochten niet weggegooid worden. Het was mijn stukje papa en ik hield het al die tijd dicht aan mijn hart. Verzamelde krantenknipsels, papierwerk in mapjes, losse volgeschreven velletjes, Hebreeuwse en Aramese lessen. Alles.

Het is goed zo
Nu ruim ik de zolder op. Mijn leven wordt er lichter van. Ik laat los. Ik scheid het papierwerk van de plastic mapjes en leg alles liefdevol in de container. 


Het doet geen pijn meer. 
Het is goed zo.
 
Ik kan het niet
Andere dingen op zolder doen nog wel pijn. De doos met schriftjes van mijn dochter. Die laat ik ook door mijn handen glijden. Ik blader er doorheen. Wat kon ze goed tekenen. Wat een mooie cijfers haalde ze. Maar als zij mij niet meer hoeft, gooi ik dit ook maar weg. Ik doe het niet. Ik kan het niet. Pijn zeurt langs de rand van mijn gedachten.

Woorden als zachte zomerregen
Ik ga voor het raam staan. Is het niet zo dat je ook kunt rouwen om mensen die er nog wèl zijn? De pijn wordt scherper. Dat ik niets waard ben, niet geliefd, niet bemind. Ik zet mijn muziek iets harder, tik, tik, tik, op mijn koptelefoon. Stop met dat zielige gedoe. Precies op dat moment begint er een nieuw lied te zingen. Het gaat over psalm 121 en door mijn tranen heen hoor ik een oud refrein. De woorden raken mijn hart als zachte zomerregen.
 

He will not suffer your foot, to be moved,

He who keeps you, will not slumber,

behold, He that keeps Israel neither slumber nor sleep,

The Lord himself, shall keep you from all evil

He shall keep your soul, 

He SHALL keep your soul


Mijn hulp, dat bent U
Nu weet ik het weer. Ik ben niet alleen. De God van Israël is ook mijn God. Hij is mijn Helper en zal dat altijd blijven. Ondanks wat er in mijn leven speelt ben ik een blij en gezegend mens. Hij zal me nooit verlaten. Hoe kostbaar ben ik Zijn ogen! Geliefd. Zijn liefde gaat mij te hoog, is te diep maar ik prijs Hem ervoor. Ik prijs Hem vandaag voor wie Hij is. Dat wil ik blijven doen. Ik draai het lied nog een keer: Mijn hulp? Dat bent U! 

15 september (citaat)
Vandaag is het donderdag. Ik las ik iets in het boek dat me terug bracht bij mijn zolder-ervaring. Het maakte God nog groter (in mijn gedachten). 

Het citaat staat onder dit plaatje.


De Heilige Geest troost en sterkt de harten van de gelovigen. Hij brengt hun verdrietige, verwarde harten tot rust en geeft hen vrede door iets troostvols van God in gedachten te brengen. Dit is zo overweldigend dat de verdrietige gelovige er volledig door wordt overwonnen. Het is geen troost die komt en gaat. Het is een troost die eeuwig blijft, want het is een troost die ontstaat uit eeuwige dingen, zoals de eeuwige liefde van God. De troost is sterk, want Degene die deze troost brengt is sterk. Deze troost is ook heel kostbaar omdat de gelovige daar de liefde van God nog meer ga waarderen en de moeilijkheden met meer geduld kan doorstaan. Bron: John Owen en beetje Aritha

Wat een dag zal dat zijn!
Heb vertrouwen, kind van God. Wat je overkomt is misschien wel een nare verrassing voor je, maar nooit voor Hem. De HEERE zal je uitgaan en je ingaan bewaren. Hij is bij je als je zon ondergaat en het nacht word. Ooit zul je Hem gaan ontmoeten en zien zoals Hij is. Wat een dag zal dat zijn!

Het leven eindigt niet wanneer wij het licht uitdoen en 'welterusten' zeggen. Na het slapen worden we wakker voor de nieuwe dag. Na welterusten komt goedemorgen. Als iemand overlijdt zeggen we vaak dat hij is 'ingeslapen'. Maar het christelijk geloof gaat nog een stap verder en dat past binnen het sabbatsritueel. De sabbat gaat van de avond over in de morgen, zodat je al rustend besef krijgt van het ochtendgloren van de dag die komt. Sterven betekent niet dat het licht wordt vernietigd. Het betekent het licht uitdoen omdat de morgen aanbreekt. Tomas Sjödin 

🎧 My Help is You (doet de link het?)
💧 De foto maakte ik in 2019: mijn tranenkruikje 

Linked to Grace & Truth Linkup

29 opmerkingen:

  1. 💕😥 wat een pijn en verdriet, maar toch....wat mooi dat je toch kan grijpen naar Hem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Blogje Met Hem ben je nooit alleen met je verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Again and again we have to remind ourselves that God is always with us and dearly loves us. We are not alone in our sadness nor in our joys. Always He is with us.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen, Granny. He alone holds the power to turn around any hard season or loss we may be facing. I love your nice comment because you're pointing to the role of our Messiah: Immanuel (God with us)

      Verwijderen
  4. God’s got you my friend. My oldest daughter disengaged herself from my life 6 years ago and I still have no idea why. I grevied alot. I'm at a good place right now though. I pray for reconciliation with her, I'm okay with the wait, it's in God's time not mine. She was his before she was mine. I also know he is working behind the scenes for both of our good even if I can't see it. My younger daughter let's me know how her sister is.
    Sending prayers your way my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paula, your response touched me. Yes, let's not slow down and not get tired, but wake up and 'Pray His words'

      Verwijderen
  5. Mariska9/16/2022

    Mooi Aritha! In de pijn is Hij erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aritha it is amazing how when I visit you that often we are sharing the same thoughts and scriptures...I was just writing in my prayer journal today that God does not sleep nor does He slumber! What a testimony of the Holy Spirit's work in our lives...a confirmation that God hears all our prayers and gives us another soul needing to know it as well. God bless you. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's because we serve the same God of Israel and are made new, resurrected in our Messiah. That's why we often have the same things and read the same encouraging things. Because we are weak in ourselves and strong in Him. After all, we are sisters in Him. Praise the Lord for His grace unto us, Debbie 🙌

      Verwijderen
  7. Dat mooie lied, op het moeilijke moment... En hoe jij het hier vertelt en samenvat, zodat wij er ook door getroost mogen worden. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zitten in dezelfde levensfase hè Anne. Jij bedankt voor je goede blogs. Ze maken me aan het lachen en soms an het huilen.

      Verwijderen
  8. So very beautiful, Aritha. I am so sorry for your pain, but I know how holding things from our loved ones who are gone hurts! I still hold on to things I just can't let go. But the quote from John Owen is so powerful-God is the God of ALL comfort. He knows what comfort we each need and provides it.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I must agree with you - we can mourn a person's absence even when that person is still living, as in watching children or grandchildren growing, and finding we're missing that little one who is no longer there.
    Blessings, Aritha, and rejoice in God's continual light and presence!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je dit mooi, eerlijk en liefdevol verwoord, een heel proces, samen met God. Wat me raakte en herken : en toch blijf ik Hem groot maken, prijzen. Hij is erbij.
    Gods zegen mooi mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Aritha ... I've felt those same feelings going through my dad's papers. Very similar things to what you have from your dad, in fact ... newspaper clippings, notebooks full of handwritten thoughts, materials from the Bible studies he taught. I wish he were here so I could ask him about all of it. I love songs based on Psalm 121 too ... and that final quote goes perfectly with my word of the year for this year, which is "dawn." :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I felt connected with you (it touches me) Lois, when I read your comment. Thank you dear sister in Christ for sharing this.

      Verwijderen
  12. Hi Aritha, the song I just listened to was beautiful. I will come back and listen to more of the songs you have on your side bar. God bless you.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk niet dat extra van mijn woorden toegevoegde waarde hebben, Aritha. Maar ik vind het wel kostbaar om te lezen, dat jij jouw troost bij de HEERE gevonden hebt en vind. Jouw pijn is bijna tastbaar... Wij moeders blijven altijd bidden voor onze kinderen. Zolang wij leven zullen we die pijn ervaren. Maar het is te dragen, door de gevouwen handen van Jezus Christus bij Zijn Vader. Dat troost door het verdriet heen. Veel troost toegewenst, Aritha! God is, ondanks onze pijn, goed...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Yvonne. Juist in de pijn ontdek ik hoe een geweldige God de God van Israël.

      Verwijderen
  14. MijnMomenten9/23/2022

    Altijd weer die antwoorden van God, als knipogen uit de hemel, die ons kracht geven om verder te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Hij arrangeert veel dingen om ons te bemoedigen. Leuk H. dat je ff langskwam om te reageren

      Verwijderen
  15. oh may God give you peace, strength, and grace as you continue to move forward. bless your weekend ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. All is well 😊 Thanks for your comment, Linda.

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.