30-06-2022

Met heel mijn hart

28 juni

Wat een prachtige vrouw: Els van Dijk. Ze leidde tot nu toe een nuttig en mooi leven. Wat heerlijk om zo met pensioen te mogen gaan. De interviewer vroeg of ze niet bang was om in een gat te vallen. Els antwoordde:

“Ik kan me niet voorstellen dat het idee van de Heere God is dat ik de rest van m’n leven op de bank ga zitten”


Dat zou ik ook wel willen
Els is directeur van de Evangelische Hogeschool. Na haar pensioen gaat ze een eigen website oprichten waar ze diensten wil aanbieden op het gebied van advies en begeleiding. Misschien gaat ze lezingen geven. Ik dacht: om zo’n veelzijdige, sterke vrouw te mogen zijn. Dat zou ik ook wel willen. Geef mij een stukje "Els van Dijk".

Iniemienie beetje
O wacht, niet te ver gaan. Ik fluit mezelf terug. Vergelijken deed ik toch niet meer? Eh nee, maar soms een ieniemienie beetje. En jij? Ik denk ik aan wat ik gisteren in mijn dagboek schreef. Het past perfect bij vandaag. 

Uit mijn dagboek
27 juni

Vandaag is het een blije dag. 22 jaar geleden werd ze geboren: ons zonnetje, onze dochter. Ik hou zo van haar. Ze komt het zo vieren. De lijn met gouden vlaggetjes hangt al op. We kochten een leuk cadeau met z'n allen. Ik heb nog wel even voordat ze komt. Daarom pak ik mijn iPhone om de 'meditatie van de dag' te lezen. 

 C.H. Spurgeon schrijft:

Sommige mensen hebben het rare idee dat de enige manier waarop ze voor God kunnen leven is door pastor, missionaris of bijbelleraar te worden. Hoeveel gelovigen zouden dan uitgesloten worden van een mogelijkheid om geestelijk iets te betekenen? God wordt ook verheerlijkt door een klompenmaker, als hij onder zijn werk zingt over de liefde van zijn Heiland.
Denk niet te gering over je roeping. Kijk wat er in de bijbel staat, en je zult de meest ondergeschikte arbeid vaak verbonden zien met de grootste geloofsdaden, of met personen, van wie het leven uitblonk in heiligheid. Wat God tot jouw werk of positie gemaakt heeft blijf daarin, tenzij je er vrij zeker van bent, dat Hij je tot iets anders roept. 

Maak Hem groot waar je bent en verban alle verkeerde jaloezie en laat tevredenheid in je wonen.


Ik voel me blij om dit te lezen. Ik heb dit nodig omdat ik af en toe niet de juiste gedachten over mezelf denk. Mijn gebed: "Liefdevolle Vader, help me om tevredenheid te cultiveren. Help me om te aanvaarden hoe U mij ziet: geliefd en kostbaar. Ik bid dat in Jezus naam, amen."

Einde dagboekcitaat.


Met heel mijn hazenhart
30 juni

Yep, het is moeilijk om tevreden te zijn als je leven op de kop staat. Ik weet dat. Ik was daar. Zijn wil en weg waren grote verborgenheden me. Juist daar leerde ik op God te vertrouwen met heel mijn hazenhart.

Voor mijn zussen in Christus

Vergeet het verleden en verheug je jezelf daarover, dat je bent die je bent door de genade van God en dat je in Gods vreemde boekhouding misschien nog de grootste verrassing van je leven zult ontvangen en dat je zult ervaren dat de laatsten de eersten zullen zijn. God zij geprezen dat je bent die je bent en dat je in het Koninkrijk bent.  D. Martyn LLoyd-Jones

.・。.・゜✭・.・✫・゜・。.

Tot blogs
Mijn schrijftijd zit erop. Er wachten huishoudelijke klusje op me. Tot blogs!

😞 Hoe ga jij om met vergelijken?
✝️ Geen christen maar wel nieuwsgierig? Klik op: The case of Christ
💗 Blogpost uit 2014 Vandaag zorgt God

20 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Aritha. Vergelijken is niet nodig. Ieder mens is uniek, naar Zijn beeld geschapen en mag zijn hoe die is. Dat maakt het leven ook zo boeiend, al die mooie unieke mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I'm reminded of the advice: "Grow where you are planted." God has given unique gifts to each of us to use for His glory. Let us always celebrate the "who" He has made us.
    Blessings, Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pfoe, ja ik trap ook makkelijk in die valkuil van vergelijken. Ik moet steeds weer opnieuw bedenken dat God zich juist neigt naar de ongeziene, kleine, kwetsbare.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je verheugen over wie je bent, ik vind het soms best een uitdaging, maar het is wel een zin die me raakt na een dag waarin ik niet zo goed wist wat ik aan moest met reacties die bij me loskwamen.
    Mooi blog, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag geschreven. Ik vind het ook een uitdaging. God zegene je, Daniëlle.

      Verwijderen
  5. Anoniem7/01/2022

    A beautiful post. I have copied that little prayer in my journal because I also needed reminding. Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem7/01/2022

    Je bent voor velen een bemoediging hoor! Dus toch een "stukje Els van Dijk"...
    Je bent zo eerlijk en je stelt je zo kwetsbaar op, herkenbaar vaak.
    Bedankt ook voor je mooie citaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem7/01/2022

    Mooie blog Aritha. Vroeger vond ik het ook moeilijk. Mijn familie(zijn geen praktiserende christenen) vonden dat ik mijn talenten en genoten opleiding verpilde. Ik was intelligenter dan 'maar' bij mensen te poetsen.

    De HEERE heeft ons echter geschapen om heilig voor Hem te staan. Door Zijn Heilige Geest zullen we Zijn wil doen. Een ieder op zijn eigen plekje. Jij als auteur, echtgenote, moeder, blogger, vriendin etc... Ik als echtgenote, moeder, oma, huishoudelijk medewerker, blogger, vriendin etc... Els van Dijk op haar manier. Zij zal het wellicht juist missen dat zij nooit kinderen heeft gekregen omdat zij nooit getrouwd is geweest. Haar kinderen waren wellicht haar leerlingen? En zo kon zij op haar plekje heilig voor Hem staan. Juist voor de jongeren die haar zo nodig hadden om wat voor een reden dan ook.
    Liefs van mij,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie reactie, zo uit je hart. Dank je wel Yvonne

      Verwijderen
  8. Ik moet zeggen dat ik het soms wel moeilijk vind om mezelf niet te vergelijken met anderen. Ben ik wel van betekenis? Ook met betrekking tot mijn blog bekruipen die gedachten mij weleens. Door jouw blog voel ik me weer bemoedigt en daar wil ik je voor bedanken! Laten we steeds gericht zijn op Jezus, op hoe Hij ons ziet in Zijn liefde, en onze identiteit in Hem vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Aritha, I love diversity. I would not want to be anyone other than myself, and know that there has been a reason for everything that has happened in my life - both what I would call 'good' and 'bad'. We are all God's creation, and each has a time and purpose while on this earth, whether it be a time to learn or a time to teach.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vergelijken... alleen doen ter inspriatie zeg ik altijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tracy thank you for coming along.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MijnMomenten7/16/2022

    Ja, ik heb ook genoten van dat interview. En ik vind jou op jouw manier prachtig en inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.