16-12-2021

Aan de bange kant (en toch heilig onbezorgd)

Met z'n viertjes in quarantaine. Maar mijn kleine-mensjes-leven ging door. Ik genoot van het koken, praatte met mijn huisgenoten, luisterde naar muziek, breide een sjaal. En plantte zelfs wat bolletjes van de indianenplant in een grote bloempot achter het huis (kan niet wachten om ze te zien bloeien).


Pijn? Niet slapen
Maar het slapen ging moeizaam vorige week. Het duurde soms anderhalf uur voordat mijn ribpijn verminderde. Daardoor ontstond er ruimte om te piekeren. Overdag lukte het allemaal wel maar als ik zo in bed lag te wachten tot de pijn minder werd, kwamen de leeuwen en beren tevoorschijn: hoe zal het gaan? Word ik ziek? Hoe erg ziek zal ik worden? Krijgen we allemaal tegelijk Covid? Wie zorgt dan voor wie

Mijn moeder en het gedicht
Ik herinnerde me dat mijn moeder ooit een gedicht aanhaalde:

Een mens lijdt dikwijls het meest
Door het lijden dat hij vreest
Maar dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God hem te dragen geeft.

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Maar komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft hij kracht naar kruis


Een beetje warmte, een beetje troost
Ik vond dat niet zo leuk van mijn moeder. Ik had pijn. Ik verlangde gewoon naar een arm om me heen. Een beetje warmte, een beetje troost. Nu vind ik die laatste regels wel mooi. Niet als dooddoener maar als de belijdenis van mijn hart: “Komt het eens in huis, dan helpt God altijd weer en geeft hij kracht naar kruis.”

Tot op zekere hoogte is het goed om te zorgen, maar als we meer doen dat, dan wordt het overbezorgdheid waar een verlammende werking vanuit gaat. Paulus zei tegen Timotheus: "God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid." We moeten niet alleen stil staan bij onze zwakheid, maar vooral ook denken aan de kracht van de Geest van God. Als we dat gaan doen, dan krijgen we de juiste kijk op alles. D. Martyn Loyd-Jones

Hij weet het
Ik schaam me er voor dat ik soms wat aan de bange kant ben. Tegelijk omarm ik het. Dit ben ik en ik weet dat ik er iedere dag mee bij God terecht kan: Hij weet alles van mijn zwakheid en broosheid. Hij begrijpt het, Hij geeft hulp. En dat is reden dat ik toch blij kan zijn in coronatijd.


Heilig onbezorgd
Ik kijk de tuin in. De zonnebloemen staan er nog. Iedere dag komen er vogels buurten. Ik geniet ervan om te kijken hoe ze de zaadjes uit de zonnebloemhoofdjes pikken. Zo wil ik leven. Zo vrolijk onbekommerd. Heilig onbezorgd. Net als die vogels uit de Bijbel.

Jezus:

Wees niet bezorgd over jullie leven ... kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven?

Ik mag weer
Dat ik niet even naar het bos kon, dat miste ik in de quarantaine week. Nu mag ik weer de natuur in; de uitslag van mijn PCR test was negatief. Ik ging. Ik wandelde. En het lukte best wel goed, ondanks mijn gekneusde ribben. Er zong een vogeltje in het bos. Speciaal voor mij.

🐦 Herken jij dit vogelgeluid? (video hieronder)
🐦 De vogelfoto's zijn gemaakt door: Helena Burger


31 opmerkingen:

  1. Wat een bemoedigend blog voor mij. Ik ben ook wat bang uitgevallen... Het helpt je om dan je vertrouwen op God te stellen in plaats van medelijden/medeleven te krijgen. Ik sliep slecht na de persconferentie. Werd wakker met een psalmvers in mijn hoofd. Psalm 93 vers 4. En ik dacht: Als God de zee aankan, kan Hij zeker ook een virus aan. Het voelde alsof ik goud gevonden had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lees het terug en zie dat ik het verkeerde vers heb genoemd, het was vers 3

      Maar, Heer, Gij zijt veel sterker dan 't geweld,
      der waat’ren, dien uw almacht palen stelt.
      De grote zee zwijgt op uw wenk en wil,
      hoe fel zij bruis', hoe fel zij woede, stil.

      Verwijderen
  2. So true. Sometimes what we fear happening is way worse than what actually happens. It effects us.

    I like that the birds sang you a song, Aritha. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love birds. Last night I couldn't sleep. And do you know what I heard at 2:30 in the morning? A bird that sang so beautiful and clear! Singing in the dark. Wow!

      Verwijderen
    2. We can sing in the dark too. 😊

      Verwijderen
  3. Ja als je alles van te voren zou weten.....was het keven een stuk makkelijker.
    Mooi gedicht ik ken het.
    En verder vertrouwen op Hem al vind ook ik dat wel eens moeilijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's zeg. Fijn dat je weer hersteld bent. Angst is een slechte raadgever hoor :) Onze halve familie heeft covid gehad en we zijn er allemaal nog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In onze familie en vriendenkring ging het helaas anders. Er zijn wel sterfgevallen geweest.

      Eens. Angst is een slecht raadgever. J ik ben ook zo blij dat ik minder pijn aan mijn ribben heb.

      Verwijderen
  5. Wat mooi om te lezen! Ik herken die bangheid ook. Mijn man zegt altijd heel nuchter: het meeste wat je voelt gaat vanzelf weer over. Steeds komt dat in mijn gedachten als ik weet wat voel ;) het helpt. En we mogen zijn zoals we zijn met ons gevoelige bange karakter. Ik denk we erg nodig zijn in deze harde wereld. We hebben veel te geven… fijne en gezegende dag Aritha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier nog zo'n aan-de-bange-kant-achtige. Hoewel ik merk dat de angst wel minder wordt...en het leven moeilijker. Gek he?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, weet je, ik ben ook snel bang. Ik heb zelfs officieel een angststoornis gehad en ik weet dat die (ook al ben ik hersteld) altijd op de loer zal blijven liggen. Soms denk ik dat ik dat ook gewoon 'nodig' heb om steeds weer op God te blijven zien. Psalm 56: 4: Op de dag dat ik vrees, vertrouw ik op U.

    Heel erg fijn dat je het bos weer in kunt en dat de test negatief was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het ook. Dat ik het nodig heb. Ja joh, heerlijk. Het bos weer in. En maar hopen dat ze niet met bosjes tegelijk komen, de wandelaars in het bos. Tijdens deze lockdown.

      Verwijderen
  8. Aritha so thankful you are better. Fear plagues me too in the night...find myself waking up feeling anxious and not able to return to sleep. It isn't necessarily a lack of faith but learning when we are weak He is strong. I also think perhaps God wants to speak to us when no one else is around or awake. So glad He never slumbers! Sweet little birds. They remind me if God cares about them...He cares for me too. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Debbie, thank you so much. I ❤ what you are writing here

      Verwijderen
  9. I'm happy you are on the mend and hopefully the pain you still have will lessen day by day. Have a blessed Christmas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In toeval geloof ik niet, maar je blog lees ik op het juiste moment. Corona heeft toegeslagen in ons huis nadat mijn man positief is getest. We wisten dat her risico aanwezig was, omdat hij voor de klas staat, maar toch komt het hard binnen. Want ik ben best angstig voor het virus vanwege het risico dat ik zelf loop. Gelukkig nog geen symptomen bij mij, maar een man met milde griepklachten om je heen is ook even een ding dan....
    En in die angst is daar opeens jouw blog, want jij laat zien dat God er is en dat ik juist nu op Hem kan vertrouwen. Ook in mijn angst.

    Dank je wel daarvoor!
    En goed te lezen dat jullie goed door de quarantaine zijn gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier schrijf ik voor 🙏
      Hoe is het nu met jullie?

      Verwijderen
  11. Angst kan zo met je aan de haal gaan, ook ik herken dat. De angst dat ik een ander ziek zal maken was vorig jaar heel groot, Het is er nu nog wel maar minder. Wat mooi dat je wijst waar we onze angst en onzekerheid mogen delen, dat Hij er bij is. Dat Hij ons accepteerd en omarmt zoals we zijn bang, broos, onzeker en kwetsbaar. Fijn dat jij en je gezin weer 'vrij'zijn. Genietvan je wandeleingen door het bos en Zijn schepping.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zeker als je pijnklachten hebt is het soms lastig om vertrouwen te houden en niet te gaan piekeren. Wat heerlijk dat je nu weer gewoon naar buiten kunt, het bos in. Ik stel me zo voor dat dit ook al heel heilzaam voor je werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja joh, het is heerlijk om weer naar buiten te kunnen, te wandelen. echt heel fijn.

      Verwijderen
  13. As scary as life seems at the moment, we are blessed to have our faith to see us through. Beautiful post!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aritha, you must fear nothing, as the very things Job feared came upon him. Trust in the Lord for what you ask Him to do and He will do it. I have had living proof of this. God bless you, heal you, and have a lovely Christmas.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Your pictures are beautiful, I love birds.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn dat het nu wat beter met je gaat en ik zie zo een quarantaine ook als een saamhorigheid en dat je nadenkt hoe druk een mens zich wel niet kan maken in leven en met het denkvermogen. Leuk is het niet maar je hebt dan ook weer tijd voor dingen die je vast van je afgeschoven had en zelfs ontstaat er een nieuwe hobby daarbij. Angst voor het virus heb ik niet, want het overkomt je of niet. De here begeleidt mij elke dag en nu helemaal daar ik nog veel verdriet heb. Hij geeft mij ook elke dag kracht om alleen door te gaan. Alles heeft een doel in het leven. In nood en in mijn verdriet en pijn weet ik dat hij er altijd voor mij zal zijn. En zeker in deze moeilijke dagen geeft hij mij veel troost.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vergat nog erbij te schrijven dat ik door die virus dit jaar ook veel vrienden en vriendinnen bent kwijtgeraakt maar angst?? nee dat heb ik zelf niet want dan is het gewoon mijn tijd dat ik naar het mooie koninkrijk mag gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.