09-11-2023

Dagboekschrijven onder tranenboom

Enthousiast knielde ik neer op de natte bosbodem. Ik probeerde een foto te maken. Huh, maar waarom deed mijn camera het niet? Ik zag het al: mijn geheugenkaart zat vol. Ik moest oude foto’s wissen om nieuwe te kunnen maken. Ik dacht: daar ga ik over bloggen. Over afscheid nemen van het ene seizoen om het andere in te gaan.

Roze bloemen wissen
Hieronder zie je mijn camera. Ik wiste alle roze bloemen om paddenstoelenplaatjes te schieten.

En toen viel Hamas Israël binnen en wist ik niet meer hoe ik mijn blog af moest schrijven. 

Uit mijn dagboek
10 oktober

Tranenboom

Ik wandelde door de mist naar de boom bij de kleine hei. Nu zit ik eronder. Het waait en de wind blaast de druppels van de takken boven mijn hoofd. Ze vallen overal: op het bankje, op de mouwen van mijn jas, op mijn camera. De boom huilt. Iedereen huilt. 3 dagen geleden viel Hamas Israël binnen. Ik krijg de beelden niet meer uit mijn hoofd. De zon probeert door te komen. Maar de boom huilt nog steeds 




Uit mijn dagboek
16 oktober

Genade inademen

Ik was vroeg vandaag. De boom drupt niet meer. Ik adem vrede in en voel me bijna schuldig dat ik zo fijn zit hier. Er zingt een vogel in de struiken. Ik geloof dat God ondanks alles het kromme recht zal maken. Christenen hebben een vooruitziende blik las ik gisteren [1] en daar bid ik om. Ik kijk veel te veel naar alles wat krom en lelijk is in deze wereld. Vanmorgen adem ik vrede in en de genade van God. Zijn goedertierenheid: elke dag nieuw. Is het raar dat ik weer mooigheid zie? Ik denk dat het mag. Oog hebben voor de kleine wonderen zoals een herfstblad in de ochtendmist. Te mogen léven

 


Uit mijn dagboek
28 oktober

Hij kent ons verhaal
Ik las: "Het is oké om te treuren - en de waarheid over je pijn uit te drukken in woorden. Het opent een ruimte om God binnen laten. Dat is precies wat je nodig hebt. Alleen Hij kent ons verhaal van begin tot eind - het echte einde en niet de verhalen die we onszelf soms vertellen"

Zomerbloem in herfstbos
Vandaag is het 9 november! Nog nooit heb ik zo lang gewacht met het online zetten van een blog. Mijn fototoestel explodeert bijna van de herfstfoto's. Op één uitzondering na: gisteren zag ik roze vingerhoedskruid tijdens mijn wandeling. Hoe bijzonder is dat.

🌸 Laatbloeier?
🌸 Teken van hoop?
🌸 Roze wondertje?
🌸 Herfstverrassing?
🌸 ...


Troost in de Psalmen
Heb jij net als ik moeite om afscheid te nemen van het ene seizoen om het andere in te gaan? Ik vind veel mooie lessen en troost in de Psalmen. Ik omhels ze als een geschenk, juist voor een tijd als deze. God tilt moedeloze hoofden omhoog [2]. Ik ga Hem daar extra om bedanken vandaag.

“There’s something about lifting your voice to God, especially in the words of the Psalms. If you have something to be thankful for, it gives shape to your gratefulness. And if you don’t, the song becomes a place into which to pour your overflowing heart. The psalms give voice to your sorrow and pain, and singing them lifts up your heart. It resets your focus on God and gives you hope.” Sarah Christmeyer

 

🌷🌸🌻🌼 Heb jij nog bloemen gespot?

---

[1] Paul lived in the future tense, as well as in the present. His actions were governend by what God would do in the future. He knew that Jesus Christ would return and reward him for his faithful ministry, and on that day, the saints in Thessalonica would bring glory to God and joy to Paul's heart. As the songs says: "it will be worth it all when we see Jesus. Source: Be Ready: Living in Light of Christ's Return, Warren W. Wiersbe
[2] Psalm 3:4  U echter, HEERE, bent een schild voor mij, mijn eer; U heft mijn hoofd omhoog.

11 opmerkingen:

  1. I don't have words to add, but I wish you well.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem11/10/2023

    The pink Foxglove blooming in November is a small miracle.
    I also find consolation in the Psalms.
    Granny Marigold

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het is ernstig daar. Zie je de schoonheid in de bossen dan kan je je daar niet zoveel bij voorstellen. We bidden om vrede❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 💗 geen woorden voor, zo herkenbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ahhh! What hope that pink foxglove brings to a world full of hurting hearts. Praying for Israel and God's people every day. Such a tragedy in our times, one I never thought I'd see, but God certainly can and will put all things to rights.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mensen hebben echt helemaal niets geleerd van de tweede wereldoorlog.
    Echt bijzonder om zo laat in het jaar nog de vingerhoedskruid te kunnen fotograferen.
    Lekker wandelen in de bossen doe je goed, geeft mij ook altijd rust ik hou van de bossen terwijl ik aan het ijsselmeer woon.
    Misschien is dit een tip voor je vanwege dat je camera vol zat, zodra ik foto's heb gemaakt zet ik alles op de pc en daarna formateer ik de camera, zo heb je altijd ruimte genoeg.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ja, dat is is een goeie tip zeg. Ga ik proberen. Dan kom ik niet meer voor verrassingen te staan.

      Verwijderen
  7. Wat een verdriet is daar, in die oorlogsgebieden... Maar wat heb je dat ook indringend en beeldend beschreven!

    Nee, ik heb geen moeite met het veranderen van de seizoenen. Meestal ben ik er wel aan toe. De heerlijke donkere, knusse en lange avonden die er nu zijn... De prachtige herfstkleuren, de wind die regelmatig om je huis giert en de regen die tegen de ramen aanklettert... En dan lekker binnen bezig zijn! Het wat rustiger hebben doordat buiten 'wegvalt'... En wanneer de lente er aankomt? Het verlangen naar de frisse kleuren van de bloemen en de langere en warmere dagen... Het bezig zijn in de tuin waardoor je de mensen weer ontmoet en spreekt... Ja..., het heeft voor mij allemaal wat!

    En oh ja... Aritha? Vergeet niet jouw foto's op drive te zetten, als je ze wilt bewaren. Want als jouw laptop 'crasht', ben je wel al jouw prachtige foto's kwijt...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een bijzonder stuk. Te lezen over hoe het jou raakt. Er is zo veel moois zo dichtbij en tegelijk is het dichtbij en verder weg verweven met lijden. Jij vindt er woorden voor, heel mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your photos are always beautiful Aritha, and our Lord is definitely a shield for us. I like all the different seasons, and Spring is beautiful. I have just planted all my little bulbs and small flowers, and can't wait to see them pop up. Autumn is great too. The thing about Winter is that although there does not appear to be many flowers showing, there are lots being born beneath the soil. This reminds me of all the good things God has in store for us even when our times appear to be cold and hard to cope with. God bless .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aritha, I appreciate you sharing your Diary writing under teardrop tree. Your thoughts and insights touched me today.
    Thank you so much for sharing this with Sweet Tea & Friends this month sweet friend.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.