31-08-2023

Angsthaas op zoek lichtsprankjes

O nee, daar krijg ik echt buikpijn van! Met een snelle beweging klik het blogbericht weg. [1] Mijn doel was eenvoudig: het citaat vinden. Toen ik door mijn berichten scrolde haalde de echo van het verleden me in. Wat een ellende

Koffie en scheurkalender 
Ik loop de trap af om koffie te halen. De geur alleen al pept me al op. Met een mok vol sta ik stil bij mijn scheurkalender. Vergeten... het is al dinsdag! [2] Ritsss, ik scheur er met mijn vrije hand het bovenste blaadje van af

Kijk wat erop staat 👇 


Ik lees: 
Staar je niet blind op de grijze wolken, maar zoek een sprankje licht ertussen. Bron: niet bekend

Mijn duisternis was er elke dag (2011)
OK, een kwestie van mindset toch? Ik speur iedere nieuwe dag naar "mooie dingen" en ontdek honderdduizend lichtjes. Maar 11 jaar geleden lukte me dat voor geen meter. Daar las ik net over en ik kreeg er buikpijn van. Ik snakte toen naar licht maar mijn duisternis was er elke dag. 

~~<><><><>~~

Je hoeft je niet op te pimpen
Vind jij het ook moeilijk om posief te blijven als je midden in de misère zit? Ik was daar. En het mag er zijn: de donkere emoties. Ik denk zelfs dat ze er moeten zijn want hoe kan je anders de werkelijkheid verwerken en dichter bij jezelf komen. Je hoeft je niet op te pimpen en krampachtig naar lichtpuntjes te zoeken.  

💔 Wat is het rauw

Ik had mensen nodig, die naast me kwamen zitten zonder iets zeggen. En de volgende dag weer en de dag na vandaag ook. Dat zou fijn geweest zijn. Ik herinner me wie het waren die dat deden.



Pfff... serieuze taal!

~~<><><><>~~

Die zag in in het echt!
Terug naar een wat luchtiger setting. Over sprankjes licht gesproken: die zag ik dus in het echt tijdens mijn wandeling. Telkens scheen de zon even tussen de wolken door. Ik schreef er over in mijn dagboek.

Uit mijn dagboek
Maandag, 28 augustus

Mijn handen voelen koud en stijf. Het is frisjes... de herfst komt eraan! Dat voel ik tot op de botten van mijn vingers... Ik zie de grijze lucht voor mijn ogen opentrekken: kijk, daar is een grote streep hemelblauw. Maar de wolken zijn er ook nog en die hangen laag boven de toppen van de naaldbomen in de verte en ook boven mijn hoofd.

Komt er regen? Mijn app zegt van niet. Ik deed een dubbelcheck voordat ik ging. Yep, altijd, altijd wil ik me indekken voor wat komt. Pech want dat lukt  niet. Het weer is zo veranderlijk en het leven ook. God kent 't heden en overziet mijn toekomst. Is dat genoeg voor mij? Jaaaa
Mijn vakantie is voorbij. Ik popel om te beginnen maar tegelijk zie ik er tegen op. Ik zie de bui al hangen. Wat als... stel je voor dat... O nee, zo wil ik niet denken. Waai maar weg jullie!

Einde dagboekcitaat 


Een (over) bezorgde angsthaas
Nu zit ik weer in mijn schrijfkamer. Ik glimlach als ik mijn dagboekstukje lees. De grijze wolken brachten geen spatje regen! Ik noem mezelf soms: (over) bezorgde angsthaas. [3] Iemand fluisterde ooit in mijn oor: daar hebben meer vrouwen last van. Daarom deel ik met liefde een citaat dat ik vorige week las. Het hielp me vanmorgen om mijn nare gedachtes weg te laten waaien met de wind.

Citaat Martyn Lloyd Jones:
De problemen van morgen zullen komen maar dan is het al morgen en niet vandaag. Als je het leven wilt doorwandelen zonder jezelf te kort te doen en bezorgd te zijn, waardoor je misschien je gezondheid en zenuwen aantast, zijn dit de hoofdregels: draag niet de de dag van gisteren of de dag van morgen met je mee; leef voor de dag van vandaag; voor de twaalf uren die deze dag telt. Besef dat de God Die je vandaag helpt, morgen nog steeds diezelfde God zal zijn en je dus morgen ook zal helpen. Christus is gisteren en heden dezelfde en in de eeuwigheid. Laat alles aan Hem over, vertrouw op hem, wees ervan verzekerd dat Hij altijd voor je uit zal lopen, de Bijbel zegt. Ga naar Hem toe en je zult zien dat Hij daar al is, dat Hij er alles van weet, en ook alles van jou weet. Bron: De Bergrede, Martyn Lloyd Jones

~~<><><><>~~

Leef voor de dag van vandaag. Ik probeer het. Daardoor vind ik sprankjes licht tussen de grijze wolken. Kijk wat ik zag tijdens mijn wandeling! 

2 keer mooiigheid (lichtsprankjes)
  • druppeltjes op het na-zomergras: -- nog geen toepassing, weet jij iets? --
  • geel hartje op verschroeide aarde: God geeft sieraad in plaats van as [3]



Schrijven helpt! 
Ik begon mijn blogpost met "toen ik door mijn berichten scrolde haalde de echo van het verleden me in." De echo is weggestorven en mijn buikpijn is over. Ervaar jij ook dat het helpt om dingen van je af te schrijven? 

💬 Of ben je een prater?

~~<><><><>~~

💞 Wat vind jij van mijn scheurkalender-citaat? Aha! of huh? 
🌞 Wat zijn de de sprankjes licht in het grijs van jouw leven?

[1] Een oude afgesloten blog, die ik bijhield voor familie en vrienden, toen wij door een moeilijke periode gingen als gezin rond 2011
[2] Ik schreef dit blogbericht in stukjes. Nu ik afrond is het al donderdag
[3] In Dutch a standing expression for a frightened person is "angsthaas", or "scared hare". 
[4] Ik schreef in juni over de brand op de heide: Naar de verbrande hei kijken

23 opmerkingen:

  1. I loved the quote from your tear-off calendar, Aritha! There are bright spots everywhere when we stop long enough to look.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Martha Jane. Your comment is like a little ray of sunshine. I am always happy and grateful for it.

      Verwijderen
  2. Anoniem8/31/2023

    Ik ben een prater. En die sprankjes licht zie ik wel. Ooit was ik ook een angsthaas, en heel af en toe nog....maar ik heb een machtig God...die alles weet en doet...en dat is gewoon genoeg ❤️ dat is gewoon geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ja dat is genoeg. En dat is iets om zo blij van te worden. Bedankt voor je reaktie.

      Verwijderen
  3. Dankjewel voor het prachtige citaat van Martin Lloyd Jones en de mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marijke, mooi citaat! Vond ik ook en leuk dat je m'n blog in de gaten houdt.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Victor, how are you? Thank you so much. May the Lord bless you too.

      Verwijderen
  5. Ik ben een prater en een schrijver en ik probeer selectief te zijn in wat ik zeg en tegen wie en wat ik schrijf en publiceer. God is nog De Beste met wie je kunt praten. Een prachtig citaat van Martyn Lloyd Jones!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Evie, het is je gelukt (om te regeren onder een blogger - blog). Dank je wel. Ja, een beetje selectief zijn is wel goed en ik denk dat het je best goed lukt toch?

      Verwijderen
  6. Schrijven helpt ja! Ook goed om terug te lezen hoe God je ook door moeilijke periodes heengeholpen heeft. Maar teruglezen kan inderdaad confronterend zijn en soms ook relativerend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allebei: confronterend (op zijn tijd) maar ook relativerend. Mooi gezegd.

      Verwijderen
  7. Mooie fotos. Zonde van de verbrande heide.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt zonde. Maar er groeit al weer van alles en ik wist niet dat het zo snel ging.

      Verwijderen
  8. Dank je wel Aritha. Wat mooi en kostbaar(om in de termen van jouw blog te blijven), dat er mensen waren in die donkere periode van jouw leven, die gewoon stil naast je kwamen zitten. Zonder verwijt of bemoedigingen. Maar stil meeleden met jou... Want op zo'n moment wil je even niets horen. Komt alles hard binnen. Zo is mijn ervaring, althans... Meestal praat ik stilletjes en alleen met God. Vaak vind ik het ook fijn om het op te schrijven om zo een spiegel te zijn voor mezelf, alles een beetje op een rijtje te krijgen en zoals Hanna zegt, te relativeren. Of te aanvaarden dat het is zoals het is... Praten doe ik niet vaak meer. Ik heb me in het verleden te vaak gekwetst gevoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yvonne, bedankt voor je mooie reactie op mijn blog. Het betekent echt veel voor me dat je je eigen ervaring en begrip deelt over die moeilijke tijden in het leven. Bidden en schrijven, zoals je zei, kan inderdaad duidelijkheid geven en relativeren. Dank je wel dat je de tijd hebt genomen om te reageren

      Verwijderen
  9. So beautiful and heartfelt. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Your post speaks to my heart...I too have experienced (and who has not?) dark days. When they come it is always a challenge to keep a strong faith in Jesus. Yet if what we profess is true (and it is) then we know we are not alone. Having said that though our struggle is not against flesh and blood but the dark powers around us. How much we need our Savior and the Holy Spirit's strength! Love the quote by Martin Lloyd Jones. Thank you so much for sharing your own journey. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi dat je open bent over dat je het soms moeilijk hebt/had. Ik ken die periodes ook. En het lijkt wel alsof God steeds een laag dieper gaat. Hij maakt daarmee ruimte voor Zijn zoon, Jezus, in mij. Moeilijk, pijnlijk én kostbaar. Ik houd me vast aan de tekst uit Hooglied 8:5 - 'Wie trekt daar op uit de woestijn leunend op haar Geliefde (Jezus)?' Dat is me alles waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt een heel mooie tekst. Ja herkenbaar (wat jij schrijft).

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.