21-06-2023

Wat ik leerde van mijn geluksplantje

Jaaa, dat kan Hij. God kan een simpele kamerplant gebruiken om je iets moois te leren. Ik heb zo'n God en ik heb zo'n plantje. Het plantje draagt een leuke naam: geluksklaver (oxalis purpurea) en ze staat al jaren op mijn vensterbank. Elke avond sluit het zijn blaadjes, om ze de volgende ochtend weer open te doen. 

Dat heet "nyctinastie": slaapbewegingen bij bladeren. Het is een natuurlijke reactie op het veranderende lichtniveau 🌿🌙 


🎥 Op de video hierboven zie je hoe de blaadjes van de plant sluiten en weer opengaan.
👀 Heb je dat ooit gezien?

Uit mijn dagboek
2017

Het was al laat toen ik naar bed ging. Zachtjes liep ik door kamer en opeens zag ik in het schemerdonker dat mijn geluksklaver al zijn blaadjes uitstrekte in de richting van het licht: daarheen, daarheen! Alsof het vol verlangen uitzag naar het licht van de nieuwe morgen. Dat raakte me diep

👇 lees door onder de foto


Midden in de chaos van het leven wil ik op dit plantje lijken dat reikhalzend uitziet naar het licht van de nieuwe morgen. Eigenlijk naar God zelf, zoals Micha in de Bijbel zegt: "Ik zal uitzien naar de HEERE, ik zal wachten op de God van mijn heil; mijn God zal mij horen." - Micha 7:7 

Een juweeltje van C.H. Spurgeon: 

Voordat je het weet, ben je net zo blij als dat je nu verdrietig bent. Hij, Die de wolken stuurt, kan makkelijk de lucht weer helder maken. Blijf niet de hele nacht huilen, veeg je tranen af. Zullen we alvast Halleluja zingen? Als de morgen* aanbreekt, zal de droefheid van onze ziel voor altijd voorbij zijn. Licht, warmte, vreugde en helderheid van inzicht zullen komen. Wacht moedig op Hem en zie naar Hem uit.

✋ Einde dagboekcitaat


Dubbel geluk en een gedicht
Bovenstaand dagboekstukje stamt uit 2017, het pre-COVID-tijdperk. 

Het is nu 5 jaar later en ik heb zelfs twee geluksklavertjes. Dubbel geluk, dubbele lessen (in uitzien)! En dat werd bevestigd door verrassingspost: een boekje geschreven door Rita Klapwijk [1]. Er staat een mooie gedicht in dat me net zo raakte als mijn oxalis in 2017. Het past mooi bij mijn blog Voor de lezers die het Nederlands op de foto niet goed begrijpen, vertaal ik Rita's woorden.

Seeking God

In the silence of the evening,
I seek You
by directing my heart
towards Your quiet presence.
You refresh my weary soul,
and Your mercy satisfies my longing heart.

In the silence of the evening,
I consciously seek You.
For with You, and You alone,
my soul finds its rest.

Rita Klapwijk



Falen en balen als gelovige ( ja)
Mijn geluksplantje doet dat tenminste; zich naar het licht keren, God zoeken (God noemt Zich het licht in de Bijbel), UITZIEN! Iedere avond strekt het de takjes uit in de richting van het licht. Ik niet. Daarom voel ik me soms een mislukte gelovige. Wat ik dan doe?

Jessica Thomson [2] omschrijft het zo:

Ik begin al mijn mislukkingen op te sommen: te veel tijd verspild aan sociale media, mijn Bijbel niet gelezen, al tijden niet gebeden, niet echt geluisterd naar de preek in de kerk, de gedachte genegeerd om een vriend die ik wist dat het moeilijk had op te zoeken, en ga zo maar door. Het eindresultaat is dat ik mezelf onderdompel in zelfkritiek, waardoor ik nog vermoeider en nog meer bezwaard voel, wat meestal resulteert in het neerploffen met een zak pita chips en knabbelen, scrollen totdat ik voldoende afleiding heb. Ik zoek in mezelf naar verlichting van mezelf. En ik kan met volle overtuiging zeggen dat deze strategie absoluut nooit werkt.
Kom naar Mij toe
Nou, zo moet het dus niet hè en dat is de les die ik aan het leren ben. Als ik gebukt ga onder zonde of simpelweg onder de moeilijkheden van het leven, roept Jezus me naar Hem toe: "Kom naar Mij toe." En geloof me, Hij staat niet klaar met een opgeheven vuist om mij terecht te wijzen. Hij kent me en begrijpt dat ik op dat moment meer moeten horen over wie Hij is, zodat ik naar Hem toe wordt getrokken. Hij zegt: "Ik ben zachtmoedig en nederig van hart." 


Foto's van mijn geluksplantje
Maar genoeg daarover! Hoe gaat het met jou? De foto's in dit blogbericht heb ik een paar weken geleden gemaakt tijdens een vroege ochtend. O en ik wil nog even zeggen als afsluiter dat ik niet alleen uitzie naar God maar ook naar een fijne vakantieweek met mijn man. Zie jij ergens naar uit?

[1] Het Licht tegemoet, Rita Klapwijk en Caroline van de Vate, pagina 20 en 21
[2] How God loves us, Jessica Thompson, bladzijde 182
* de (nieuwe) morgen kan slaan op terugkomst van Jezus, maar ook op geloofsontmoeting met Hem

---

💜 Koop ook zo'n grappig plantje
🌿 Wat is jouw favoriete plant en op welke manier herinnert het jou aan het geloof en de zorg van God? 
🙋 Geloof je niet in God: welke mooie spirituele les leer je van dan uit de plantenwereld?
💬 Waar zie jij naar uit?

Verbonden met Nicole's LinkParty

21 opmerkingen:

  1. "...Hij is niet klaar om me met opgeheven vuist te bestraffen. Hij kent me en begrijpt dat ik op dat moment meer moet horen over wie Hij is, zodat ik me tot Hem aangetrokken voel. Hij zegt: "Ik ben zachtmoedig en nederig van hart."

    Levengevende woorden, Aritha. Ik voel me de laatste tijd zachtmoedig en nederig van hart. Misschien is dat een goed iets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sandi, dank je wel voor je reactie. Dat is iets moois toch, als je dat bij jezelf ziet? Fijne zondag alvast

      Verwijderen
  2. Anoniem6/22/2023

    Rita's words read like a Psalm. I find them very touching.
    Your lucky clover is a pretty plant and teaches a good lesson.
    Have an enjoyable week away with your husband.
    Granny Marigold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Granny Marigold. Yes, it is such a nice poem.

      Verwijderen
  3. Ik vind het heerlijk dat iedere morgen nieuw is met God, een nieuw begin, een nieuwe kans, een nieuwe dag. Ik strek mij daar steeds naar uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt zo positief, Marja. Geef mij een beetje van jou :) Ben je een ochtendmens?

      Verwijderen
  4. Ik zie uit naar Rust en Stilte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja... rust en stilte. Dat kan een oase zijn. Hoe wil jij dat bereiken dan? En als je gaat hardlopen... is dat jouw moment misschien?

      Verwijderen
  5. Wat een leuk plantje, Aritha!
    Ik heb ooit een hangplantje gehad, maar doordat deze onder een lamp stond, groeiden er ook takjes naar het licht toe, totdat ze te zwaar werden en alsnog gingen hangen.
    Zelf zie ik ook iedere dag weer uit naar het komen en zijn in Zijn Licht.
    Leuk trouwens dat je dit gedichtje uit ons Bemoedigingsboekje hebt gebruikt 💕
    (Er zijn trouwens 2 verschillende boekjes, deze als ook 'Zijn licht voor jou'.
    En ook allebei nog te koop)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Aritha, what a lovely post, and also a beautiful plant. I love all plants, two of which are the lupin and the peace lily. God bless you for sharing your lovely story.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi plantje Arieth. Leuk die eerste foto. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi plantje Arieth, leuk omschreven! Ik zie eigenlijk nergens specifiek naar uit maar geniet van elk moment dat we mogen ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interesting video. Thanks for sharing and I am glad you visited my blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Friend thank you so much for this lovely post...I too have one of these oxalis plants - mine is green leafed though with white flowers. They sometimes call them shamrock plants and market them at St. Patrick's Day. Love the way you correlated this with how we seek the Lord. Praying that today you are experiencing God's loving presence. You always write such wonderful posts and your photos are so gorgeous. Take care friend and feel encouraged that God loves us even when we struggle struggle in our spirits. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Your blog is just what I needed to read today! Wonderful how He works in our lives-
    I have had both of those plants, and I miss my purple one-it was so pretty. I love how God is so present in our lives through so many ways! Even a plant! Thank you for your blog visit-and I am a new follower!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Debra, thank you so much. I am so glad with you as my new followers. Welcome.

      Verwijderen
  12. Anoniem8/23/2023

    Thank you my friend. Regine
    www.rsrue.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem8/29/2023

    Thinking of you. Regine

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.