26-05-2023

Weet je wat? Ik laat los!

MOE VAN MEDICATIE
Begin mei

Hebbes, daar heb ik mijn mobiel. Huh, zo laat al! Ik hijs mezelf snel overeind in het kussen. Even wordt alles grijs en mijn oren zoemen. Zo dizzy voel ik me... de slaapkamer draait en draait. Dan komen de roze bloemetjes op het behang van mijn slaapkamer weer terug en staan de muren stil. Ook goedemorgen, ik kom eraan hoor. Maar zin heb ik niet. Mijn nieuwe medicatie maakte me zo moe. 

🙏 'Help me alstublieft God!' bid ik, 'help me deze dag door!'


ONTSPANNEN IN DE NATUUR: Hij zorgt
Dictafoon 16 mei 

Hier zit ik dan, omringd door de pracht van het bos. Mijn rugtas leunt tegen de boomstronk, de thermosfles met koffie staat in het mos. Echt heerlijk om hier weer te zijn. Voel me nog best moe, maar vanmorgen zei ik tegen mezelf: "Kom op, gaan met die banaan." Nu voel ik de wind op mijn huid en ik zie hoe het zonlicht over het mos schuift. Ik buig voorover en raak het aan: wow, het voelt stugger dan gedacht. Diepe zucht. Nog een zucht, en dan stilte. Oké, ik ga niet naar mijn favoriete bankje lopen (5 kilometer verderop). Ik accepteer dat ik dat niet kan en geniet gewoon van wat wel lukt. Hier zitten en lekker de geur van het bos opsnuiven. Wat een mooi extraatje. Dank U wel, Heer. 

🎙️ Einde dictafoon bericht

"Het bos is stil; zelfs als het fluistert is het toch stil. Want de bomen, zelfs waar er heel veel dicht op elkaar staan, houden zich aan iets waar mensen zich, ondanks de beloften die zij elkaar doen, maar zo zelden aan houden: het blijft tussen ons." Søren Kierkegaard
 

LEVEN MET BIJWERKINGEN: Zoeken naar balans
25 mei

Ruim 7 dagen verder! Het heeft lang geduurd voordat ik minder last had van bijwerkingen (lees: voordat ik er mee om ging). De eerste weken durfde ik geen auto te rijden en sloeg ik de zondagse bijeenkomsten over. Het ergste vond ik de traagheid in mijn denken en het gevoel van afvlakking. Dat vind ik nog steeds niet zo handig

HOOP IN MOEILIJKE TIJDEN: Bidden bij Bethesda
"Bidden bij Bethesda" helpt. Wat een mooi boek! In hoofdstuk 1 schrijft Joni E. over de donkere tijd nadat ze een ongeluk had gehad en in het ziekenhuis lag.

Ik citeer:

"Ik wilde zo graag huilen. In plaats daarvan onderdrukte ik mijn tranen en troostte mezelf met een van die klassieke liederen: "Pass me not, O gentle Savior, Hear my humble cry, While on others Thou art calling, do not pass me by." Als ik die woorden zong of de melodie zachtjes neuriede in de stille nacht van mijn ziekenhuiskamer, dacht ik altijd aan het bad van Bethesda in het boek Johannes 5. Wanneer vrienden me in het ziekenhuis bezochten, vroeg ik hen vaak dat gedeelte voor te lezen. Johannes vertelt over een man die al 38 jaar naast het bad van Bethesda lag. En dan staat er dat Jezus hem zag liggen en wist 'hoe lang hij al ziek was'. In mijn verbeelding lag ik daar ook en zag ik Hem stilstaan bij het bad, terwijl de discipelen zich afvroegen waarom Hij treuzelde en niet gewoon naar de tempel liep. En dan zou ik Hem roepen en smeken om niet voorbij te gaan, om mij niet te negeren: 'Heer Jezus, hier ben ik! Ga alstublieft niet aan mij voorbij! Genees mij, alsjeblieft! Help me alstublieft. Laat me hier niet liggen!

In werkelijkheid zag Jezus mij al die tijd al, hoewel ik dat destijds niet begreep. Hij kende mij. Hij kende mijn angst, mijn verdriet, mijn wanhoop, mijn verlangens en mijn onmetelijke behoefte. En Hij ging niet aan mij voorbij. Gedurende al die jaren is Hij nooit aan mij voorbijgegaan. En Hij zal ook nooit aan mij voorbijgaan, tot in eeuwigheid. Dat ik bij het bad van Bethesda lag, was natuurlijk alleen in mijn verbeeldeig. Maar Jezus’ niet aflatende ‘waakzorg’ en mededogen zijn geen verbeelding." Bron: Bidden in Bethesda, Joni Eareckson Tada

📝 Einde citaat
🎧 "Pass me not": zie video hieronder

😍 Mooi (dit troostte me):

"In werkelijkheid zag Jezus mij al die tijd al, hoewel ik dat destijds niet begreep. Hij kende mij. Hij kende mijn angst, mijn verdriet, mijn wanhoop, mijn verlangens en mijn onmetelijke behoefte. En Hij ging niet aan mij voorbij. Gedurende al die jaren is Hij nooit aan mij voorbijgegaan. En Hij zal ook nooit aan mij voorbijgaan, tot in eeuwigheid." 

LOSLATEN EN LEVEN: Kwetsbaarheid en Gods liefde
Dit boekje hielp me alles weer op z'n plek te krijgen van binnen. Ook om mijn kwetsbaarheid te omarmen. Joni voelt aan als een grote wijze zus, met een schat aan ervaring, waarmee ze me dichter bij God brengt.

26 mei
Ik ga mijn blog nu afronden. Vandaag heb ik mijn twee lelies in de tuin geplant. Ze groeiden hun potjes uit. Het was zo'n heerlijk moment met de zon op mijn gezicht, mijn handen in de aarde en mama-merel heel dichtbij.

"Laat je gedachten afleiden, kijk omlaag naar de lelie, en houd ermee op naar je zorgen te staren. Kijk omhoog naar de vogel en houd ermee op naar je zorgen te staren." Søren Kierkegaard (👈 boektip)

🌞🌿 Wat was jouw favoriete kleine geluksmomentje deze week? 

Verbonden met de Grace & Truth Linkup

8 opmerkingen:

  1. So very sad to hear that you've been struggling with illness and the adverse effects of the medication, Aritha! I do hope you will get stronger with every day that passes. You shared such inspiring words with us today, and they are much appreciated. Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel sterkte. Loslaten is inderdaad het beste wat je kunt doen. Hij zorgt voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I hope that this evening is finding you stronger, resting well, and that blogging has encouraged your spirit and let you know you're not alone. Bless you, Aritha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Aritha, I hope that you are well and enjoy the long weekend. I am thinking of you drinking my morning coffee. Bless you.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. One of my all-time favorite hymns since I was aware of hymns, maybe 65 years?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Aritha, I used to work in carework and learned all about side affects of medication. there are people with high blood pressure taking medication that have horrific side affects who must not eat grapefruit. Shall I tell you why they must not eat grapefruit? It is because grapefruit lowers high blood pressure. No wonder it says the leaves are for the healing in the scriptures. When we lived in Australia the Aboriginal people ate a particular grass when they experienced what we call gastroenteritis and they were healed within days. I pray that you will be healed by the Lord. God bless you.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.