17-05-2022

Bloeien in het zand

De zon brandde op mijn hoofd. Zon of geen zon, als de brem bloeit vind ik het een feestje om naar de hei te gaan. Daar schrijf ik vandaag over want ik zag iets mooi op de hei. Iets dat ik niet eerder gezien heb.

Hieronder mijn voeten 
Op het smalle pad.



Een beetje omhoogkijken
Hier is het! Langs dit diep uitgesleten pad groeien de bremstruiken. Je moet als het ware een beetje omhoog kijken om ze te zien. Ik loop langzaam omdat ik zo geniet. Maar ook omdat ik vorig jaar bijna op de staart van een zandhagedis trapte die op het pad lag te zonnen.

Tempo omlaag (en blij zijn)
Er valt zoveel moois te zien als je het tempo omlaag gooit. Opeens zie je opeens de bloemen weer. De hommels, de bijen, de kevers. Ik ook! Ik hoor vandaag het uitbundige zingen van de veldleeuwerik en daar word ik zo blij, blij, blij van. Het is een geweldig geluid.


Explosie van kleuren
Ik sta stil op het paadje en kijk omhoog naar de struiken. Het geel van de bloemen tekent zich scherp af tegen de wolkenhemel. Ik probeer de schoonheid vast te leggen met mijn grote camera en mijn telefoon maar in het echt is het veel mooier. Wat een uitbundige explosie van kleuren en geuren. Zo levendig dat het niet op een plaatje past!

Als het mogelijk is, ga dan zelf op zoek naar bezembrem op de heide.
Geniet ervan 💛


 
Die neem ik mee (nee dus)
Goudgele bloemen wuiven zacht heen en weer aan de takken. Ik loop er langs maar halverwege zie ik iets vreemds. Er ligt een bremtak voor mijn voeten met de bloemen en al. Die neem ik mee, denk ik enthousiast en ik trek eraan. Maar het lukt me niet om het los te krijgen want het zit stevige vast aan een wortel, die in de hoge zijkant van het pad verdwijnt. Bloeien in het zand? Kan dat? 

Video van brem 



Omlaag duikelen
Waarom ligt het hier in het zand en staat het niet fijn naast de anderen, in het zonlicht? Dat zou houvast geven! Ik denk zelf dat bovenrand van het pad afbrokkelde. Daardoor had het geen houvast meer en duikelde omlaag. Zo herkenbaar voor mij.

De dag dat ik instortte. Verloren dromen. Fysieke pijn, zielenpijn. Geknakt. De nacht dat ik het uitschreeuwde: mijn God, waarom? 

Verwacht Hem in de diepte
Maar God! Hij leerde me een groot geheim in de diepte: dat Zijn genade genoeg is. Genoeg om verder te leven, dwars door gebrokenheid heen. Genade genoeg om te bloeien in het zand. Ben jij een christen? Wees dan voorbereid op schaduwdagen en zanderige momenten. Maar... wees ook voorbereid op de stille verassingen en zegen in de diepte. Verwacht je Hem?

💛 Geloof je (nog) niet in Jezus maar voel je je wel gebroken? Bekijk de muziekvideo (onderaan de blog).


Wortelen in de Jezus (de bron)
Kijk eens wat flinke wortel hij heeft.  En wat bloemen! Het is mogelijk om te bloeien in het zand, als je wortelt in bron van het leven: Jezus Christus. Er is genoeg genade voor het leven van alle dag. Hoe zanderig en droog het leven soms ook kan aanvoelen. Hij is onze Bron.

Niet vertrappen!
Stilletjes hoop ik dat deze tak nooit wordt vertrapt door een onvoorzichtig iemand. Mijn wens is, dat de enkeling die hier wandelt er hoopvolle gedachten door krijgt. 
---

📚  Uit de diepten roep ik tot U (boek over gebrokenheid)
🎧 Nooit te gebroken om er bij te horen (never to broken to...) 
🌸 Ben ik alleen mooi als ik bloesem draag?

Linked to Lisa's Notes

10 opmerkingen:

  1. Mooi, Aritha! ❤️🌸💕🌷🌱

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi beschreven Aritha! Prachtige foto's ook!
    Brem is zo mooi om te zien, afgelopen week zagen we het langs de snelweg in de bermen. Ik moest er gewoon even een gedicht over schrijven. Ik deel het hier wel even.

    Bermen vol brem

    Die mooie gele brem in mei
    langs de weg aan elke zij,
    het kleurt het alledaagse grijs
    en zingt op eigentijdse wijs;
    Hier zijn we weer in bloeiend geel,
    we vragen weinig, geven veel
    zoals we ook ons leven
    in dit voorjaar kregen,
    rij voorzichtig, kom goed aan,
    dan zie je ons elk jaar weer staan!

    Coby Poelman-Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful nature pictures! Thank you for visiting my blog. I appreciate blogs about God and nature. I see that here, even though I do not speak German!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rooted in the source of Life. Yes! Thank you for your lovely post.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Aritha, lovely post and lovely pictures. I too have been through many trials, but I know that the Lord is with me and that my situation could be much worse when I look at what the poor people in Ukraine are going through. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi beschreven, dank je wel voor het delen, ook van dat prachtige lied.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So nice to meet you! We just planted 3 Scotch Broom bushes a few weeks ago. To see that we're both appreciating their beauty even though we live far apart makes me smile.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze hebben goede wortels en zijn ook sterk, dus die krijg je niet zomaar uit de grond Aritha en een brem staat ook graag op voedselarme zanderige bodems. Door het verplaatsen van zand met daarin de zaden heeft de soort zich goed kunnen verspreiden en men ziet ze nu ook vaker in hei omgevingen. die zaadjes die later verdrogen zijn heel goed om ze dan in zandgrond te stekken.

    Heb eens gehoord van een YT vriendin dat de brem daar ook weleens aan deuren worden gehangen. Het schijnt een oude traditie te wezen dat is verbonden met de lente en het einde van de winter. Tevens wordt hierbij ook gevraagd om bescherming en vruchtbaarheid van het land. Men hangt de takken ´s nachts neer zodat bij het wakker worden het huis is gevuld met de heerlijke geur van de bloemen en tegelijkertijd de kwade geesten worden verjaagd. De traditie is een heidens ritueel dat is geïntegreerd in het katholieke geloof. Men denkt dat het van de godin Maia komt. Zij was de godin van de vruchtbaarheid in het Romeinse rijk en zij werd geëerd met een feest op de eerste dagen van mei. Vond het wel een mooi weetje en nu helemaal omdat jij erover schreef.

    God zorgt altijd voor mooie geschenken in de natuur want ook ik kwam iets heel bijzonders tegen onlangs. Staat op mijn natuurwebsite. Wellicht kende jij dit ook niet.
    Groetjes Tine en een fijne nieuwe week wens ik je hierbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aritha, I absolutely love dthis post. I felt like I was right there with you. I loved hearing the skylark, and the heath and broom bushes are gorgeous. The lessons on God's grace and simply spending time in His presence are so valuable! Thank you for bringing us along on your walk, it was so rich with exploration, and jewels from God's own hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for your comment. That makes me feel so happy.

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.