17-03-2022

Wees lief voor jezelf

Maandag 1 maart
Ik baal. Ik baal van januari en februari. Het boek dromen en doelenplanner zou me helpen bij het behalen van mijn doelen. Ik hoopte ik erop. Dit boek heeft anderen geholpen. Waarom mij dan niet?

😞 Snap je nu dat ik baal?

Obstakels op je pad

Wandelcoach
Hier praatte ik vorig jaar al eens over met wandelcoach Henrike. Mijn wandelthema was: “liever zijn voor jezelf”. Dat klinkt soft maar was het niet. 

Obstakels op mijn pad
Tijdens zo'n wandeling moest ik dingen op het bospad leggen: takken, een boomwortel, gras, plukken mos. Die stonden voor de obstakels op mijn pad. Ik noemde ze bij hun naam en besefte opeens: wow, ik negeerde ze compleet! Ik dacht dat ze stilletjes in mijn rugzak zaten zonder dat ik er last van had.

Mijn coach zei: doe eens wat liever tegen  jezelf. Laat de dingen die nu op je pad liggen er zijn, beweeg mee met het seizoen. Wees erin. 


Storm Eunice
Ik heb veel geleerd van mijn wandelcoach. Storm Eunice maakte het weer levend. Omgevallen bomen blokkeerden de wandelpaden in 'mijn bos'. Het zette me opnieuw aan het denken. Terwijl stilstond bij de stormschade sprak ik een spraakbericht in op mijn smartphone: mijn positieve zelfpraat.

Positieve zelfpraat 😊
Wat ligt erop mijn pad? Wat sjouw ik met me mee? Mag het er zijn of wil ik maar doorgaan, doorgaan, doorgaan? 

Sommige dingen kan ik van mijn pad halen door een belletje te doen. Door eindelijk die mail te sturen. Dan heb ik wat minder op mijn pad. Maar oud zeer of andere dingen... het is goed om daar stil bij te staan en te erkennen dat het zo is zoals het is. 

Ik dacht dat ik mezelf ruimte gaf door mezelf te ontwikkelen. Ik dacht dat kansen grijpen zelfliefde was. Maar er liggen behoorlijk wat dingen op mijn pad, die niet zomaar weggaan. Ik wil dat een plekje geven. Meebewegen op het seizoen waar ik me op dit moment in bevind. 

✍️ Het spraakbericht paste ik aan voor mijn blog 

Er kan een lied groeien
Wat me opviel tijdens mijn na-de-storm-wandeling: er zongen zoveel vogels. Het leek één groot koor. Ik dacht: er kan een lied groeien vanuit welk seizoen dan ook. Ieder vogeltje heeft zijn eigen lied en dat mag. Maar met elkaar maken we er iets moois van. Kijk vandaag eens omhoog naar de God, die zelfs psalmen (een lied) in nacht geeft. 

🐦 Hieronder video: waar de vogels floten
 

17 maart
ADHD is een obstakel op mijn pad. Mijn veranderende oestrogeenspiegel (lees: de overgang) beïnvloedt mijn symptomen. Daardoor heb ik meer moeite met concentratie en krijg ik bepaalde dingen maar moeilijk gedaan. Zoals het schrijven van een boek en andere dingen. Het kost tijd om mezelf hierin te accepteren. 

Nee, ik ben niet down. Ik baal alleen zo nu en dan. Ja, vanwege Jezus ben ik geliefd, precies op de plek waar ik nu ben. Geliefd door God. Geaccepteerd. Bevrijd. Als bonus: geliefd door de mensen om me heen. Toch worstel ik met wie ik ben en baal ik er af en toe flink van.

💝 Jij bent geliefd (blogje uit 2015)

Op het bospad
Hieronder nog een foto van mij, staande op een bospad vol afgewaaide dennentakken. Van mijn voeten. Dit is het plekje waar ik de vogels hoorde.

Geloof en ADHD

Don't confuse your path with your destination. Just because it's stormy now doesn't mean that you aren't headed for sunshine.

🌲 Heb je wel eens met een wandelcoach gelopen?
🐦Vogelzang gehoord in jouw buurt?
❤️ Is jezelf liefhebben een soft iets?

Gedeeld met (linked to)  Lisa Notes en Huisvlijt

37 opmerkingen:

  1. Mooi om te lezen. Ook je kwetsbaarheid die je erin legt. Ik herken best wel dingen. Ik merk ook verandering bij mezelf. Dingen die ik vroeger deed kosten meer energie en moeite om ermee te beginnen. Wandelen deed ik ook niet meer. Ik heb besloten om dit weer vaker te doen en te genieten van het moment. En de rest komt dan wel weer. Dankjewel voor je openheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Do not believe that about estrogen and your mind. You have the mind of Christ.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Here on earth I have ADHD. But GOd uses my weakness for HIS power and glory. However, having the mind of Christ is not a spiritual goal or objective, it is more about resting in our inherent identity in Christ. It is knowing what we have freely received in Him and how that shapes and empowers our lives (and mental health doesn’t mean we lost it).

      What are your thought about this?

      Verwijderen
  3. Elke week een keer opzoek naar vogels en foto s maken dan kom ik tot rust. En ik krijg er enorm veel energie van. Een mooie bijkomstigheid afgelopen jaar zoveel verschillende soorten gezien heel bijzonder. Ik ben mijn eigen coach en dat gaat prima

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al die vogels, ik wordt er zo blij van. Goed om je eigen coach te zijn. We kunnen heel veel zelf toch?

      Verwijderen
  4. Your walking coach sounds very wise, Aritha. Like you, I love walking in the woods or just sitting on our deck listening to the songs of the birds. Now that it's more like spring here, their chorus has increased ten-fold.
    Noticing the "obstacles" in our path doesn't have to slow us down if we recognize and accept them for what they are and are not.
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Despite the darkness morning always comes. Even on days when we don't see the sunshine it is still there. Obstacles will come and we often cannot see the way. With God's power and presence we can move forward with hope and confidence. Each new day is another chance to try again.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi en eerlijk blog, ik herken het wel. Wat fin dat je zo'n wijze wandelcoach hebt. Ik geniet ook zo van het zingen van de vogels. Op ons balkon voor het raam van het kamertje waar ik de eerste uren van de dag doorbreng met God zingt een broedende paartje winterkoninkje. Dat zegt mij : er groeit weer iets nieuws, als ik dingen moeilijk vind ontwikkelt Hij weer nieuwe dingen, leven, herstel.
    Dank je wel voor je blog 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Winterkoninkjes op je balkon, dat is pas leuk!!!!

      Verwijderen
  7. Aritha, beautiful post, I love the simplicity of the thoughts of your walking coach to notice what is in your path, and walk with them there. So often we are busy striving to make things as we wish they were, rather than accepting them as they are. Your lessons are a great inspiration!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Donna, thanks for visiting my blog and thank you for your nice comment.

      Verwijderen
  8. Obstakels op je pad....mooie overdenking

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi en kwetsbaar blog. Ik herken dingen die je beschrijft vwb ADHD en overgang. Alles wordt anders, voelt anders en ik vraag mij regelmatig af hoe ik vroeger zoveel gedaan kreeg wat nu niet meer uit mijn handen komt. Die concentratie, zo lastig! Dankjewel voor het delen!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik schreef zojuist een column over vogels :) Ik herken die concentratieproblemen wel hoor (ben al 2 jaar emt een nieuw boek 'bezig'). Wanneer gaat de OVERgang over, vraag ik me weleens af? ou je dat ineens voelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het ook niet. wanneer het over is. Ons lichaam heeft echt even de tijd nodig om een nieuwe balans te vinden denk ik. Onze hele hormoonhuishouding is anders dan vroeger. het zal stabieler worden :-)

      Verwijderen
  11. Being gentle with ourselves is often hard. But self-compassion is such a wonderful tool for growth. Looking for sunshine where I am too!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Liebe Aritha,
    leider kann ich kein niederländisch, ich bedanke mich aber sehr für dein Interesse an meinem Blog. Ein wenig habe ich verstanden, du warst unterwegs im Wald und hast die Auswirkungen beschrieben.
    Lieber Gruß
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think I came to your blog after I write a blog on: https://momentsfrozentime.blogspot.com/

      Verwijderen
  13. Kwetsbaar mooi geschreven. Ik denk dat een medemens ook herkent in jouw woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Aritha,
    it is very true that trials actually strengthen us, and I can say 'I will love Thee O Lord my strength'. The Lord has always been my strength and I go through many trials, at the moment with my muscles in my legs. I find it hard to walk, but I keep praying to the Lord to heal me as I have experienced a miraculous healing and other healings. I love the birds and their songs. I can look out of my back bedroom window upon fields and the birds have nests in the trees. The Lord can even speak to me through them also about coming through trials. We had horrific winds here not so long ago and there were five nests in a tree. One of them was blown out of the tree, but it was not very long before the birds were making a new nest there. What is that saying to me. If I think I am in hard times, I only have to look at what is going on in Ukraine to see that I could be in a far worse situation. I hope and pray that the Lord will step in to help those poor people soon. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben een beetje ouder dan jou en het lijkt erop dat naarmate ik ouder word, de obstakels moeilijker te overwinnen zijn... dus ik doe het wat langzamer aan en bid dat er morgen Ik kan verder gaan ❤️🙏

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lief zijn voor jezelf, ja een goed iets want dat is iets wat ik ook vaak hoort de laatste tijd. Maar dat valt soms niet echt mee. En wandelen met een coach nooit gedaan maar ik geniet wel van de vogels met hun gezang. Mijn trouwe merel is weer terug gekeerd in boom van benedenbuurman en maakt mij elke dag vrolijk wakker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij begint al vroeger hè, die merel. Hier tenminste wel.

      Verwijderen
  17. Beautiful images and video.
    Greetings from Turin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. This quote: Be nicer to yourself. Let the things that are in your path now be there, move with the season. Be in it.

    I needed this wonderful reminder. Thank you. We're all trying to deal with what life's been throwing at us. These are great and healthy ways to help us. Music is really therapeutic, isn't it?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.