05-11-2020

JOUW EBENEZER

Het is prachtige herfstdag en ik verlang ernaar om te wandelen. Misschien vanmiddag. Ik vond een stukje over één van mijn wandelingen terug in mijn dagboek. Ik was het bijna vergeten.

Daarom is dagboekschrijven zo goed. Wij vergeten zo snel. Simpel omdat we zo veel informatie tot ons nemen. Geen rust hebben. Niet meer stil staan bij het moment. We gaan maar door en door en door...


Uit mijn dagboek

2 september

Ik ben naar het bos geweest en ik heb prachtige zonneharpen gezien, tussen de bomen door. Ik was eraan voorbij gelopen want ik zag ze pas toe ik een stuk verder stilstond en toevallig even over mijn schouder keek.

Ik dacht direct aan de preek die ik afgelopen zondag hoorde over de geschiedenis rondom Eben Haëzer, de beroemde gedenksteen. Samuël richtte deze steen op (de naam betekent: steen van hulp). De voorganger zei dat we bewust bewust stil moeten staan en omkijken naar de al Ebenezers op ons pad.

Joni: God you have been so faithful to us. Remind me of your great love and compassion in my life, and give me faith for tomorrow.

 ----

Uit mijn dagboek

2 november

De zon schijnt nog steeds mijn kamer binnen. Het is een uur verder. Ik heb de preek van 2 augustus opnieuw beluisterd. Dit zijn de mooiigheden die ik vandaag opschreef in mijn dagboek:

  • Kijk terug in verwondering. Bij mij was er ontrouw, wij vergeten. Maar bij Hem is de trouw. Hij vergeet ons nooit.
  • Schrijf op waar je God ontmoette in Zijn Woord. Dat kan een bepaalde tekst in de Bijbel zijn die tot je ging spreken, schrijf dat op!
  • Als je het opschrijft kan je er later je vinger erbij leggen en zeggen: daar en toen heeft U tot mij gesproken. Dan mag je opnieuw zien op Wie Hij is en wat Hij voor je betekent.
  • Wat God gedaan heeft in het verleden is een pleitgrond voor de toekomst (offer van Jezus aan het kruis maar ook andere dingen)

Van gedenksteen tot gedenksteen

Ziende op Christus, gaan we vol troost door op Zijn weg. We gaan verder aan Zijn hand van gedenksteen tot gedenksteen. Van het ene Ebenezer tot het andere Ebenezer. Totdat we thuiskomen want Hij draagt al Zijn kinderen over de grens van de dood heen tot in het licht van Zijn eeuwige vreugde. 

Bron: uit mijn dagboek


❓ Wat is jouw Ebenezer?

Daarom zeggen wij met goede moed: De Heere is voor mij een Helper en ik zal niet vrezen. Wat zal een mens mij doen? Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. Hebreeën 13:6,8

↬ Update: Deze blog verscheen voor het eerst op mijn andere blog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.