28-10-2020

MINDERE DAGEN ZIJN OKÉ


'Dinsdag schijnt de zon een tijdje', zei mijn man nadat hij de weersverwachting had bekeken. Dat was de reden dat ik mijn wandeling op dinsdagmorgen zette. De zon scheen inderdaad maar niet voor lang. Het grootste gedeelte van de wandeling moest ik het doen met wind, wolken en een paar spettertjes regen.

Dat vond ik echt niet leuk!

Uit mijn dagboek
27 oktober

Ik mopperde nog net niet maar ik voelde me wel flink down. Dat was ik trouwens al toen ik van huis wegging en ik hoopte dat ik op zou knappen van een stevige ochtendwandeling door een zonnig bos. Maar het enige dat nu zag waren de omgehakte boomstammen langs het pad. Ik herinnerde me een Bijbeltekst, die vroeger te pas en te onpas werd aangehaald. Je weet wel, die van Johannes de Doper: "De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen ...” 

Nee, daar werd ik niet vrolijk van.

Maar ik pakte mezelf aan en maakte van mijn wandeling een gebedswandeling met God. Terwijl ik in mijn eentje ronddwaalde onder de hoge bomen, praatte ik met mijn God en Vader in de hemel. Ik deed voorbede voor familieleden die door covid-19 getroffen zijn. Ik bad  daarna ook voor mijn man en kinderen en voor mezelf.

Mijn God weet.
Mijn God ziet.
Mijn God hoort.
Mijn God ontfermt.* 

Terwijl ik bad veranderde mijn perspectief en kon ik toch een beetje blij zijn ook al bleven de omstandigheden hetzelfde. 

Later kreeg ik meer plezier in het wandelen. Ik zag zelfs een paar bloemen, waaronder mannetjesereprijs. Die bloeien normaal van mei tot augustus. Verrassing! Ik probeerde ze op de foto te zetten als herinnering aan het feit dat er op sombere dagen bloemen bloeien. En dat die dapper hun kopje omhoog steken ook al is er geen zon te zien.

📸 (foto van bloem: zie collage in zijbalk)


Het was geen dag met gouden randje. Mijn zorgen bleven. Maar hé, soms is het oké om mindere dagen te hebben toch?

Als jij onverhoopt ook zo'n dag hebt, zet je sombere gedachten dan om in gebed. Mijn God kan moeilijke omstandigheden ten goede gebruiken, ook al zie je daar nu nog niks van. Vertrouw op Zijn liefde. Overdenk Zijn goede woorden, die je in de Bijbel vindt. Ze schijnen helder als de zon niet zich niet laat zien.

* ontfermen: zich het lot van iemand aantrekken en er voor gaan zorgen

----

📌 Schijf van 5 (doe dit elke dag)
  1. doe iets leuks
  2. doe iets sociaals / contacten
  3. ga een half uur naar buiten
  4. doe iets voor de toekomst
  5. doe iets nuttigs.

🎧 What a Friend we have in Jesus

6 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar Aritha, zo het jou verging tijdens je wandeling. En zo waar, dat mindere dagen oké zijn, stukje acceptatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je sombere gedachten omzetten in een gebed, mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mindere dagen zijn oké hoor, ik denk dat we dankzij die dagen onze andere dagen meer waarderen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mindere dagen zijn oké hoor, ik denk dat we dankzij die dagen onze andere dagen meer waarderen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja de mindere dagen horen erbij maar ik probeer altijd weer een lichtpuntje te zien mooi rijtje
    God weet, ziet, hoort en ontfermt.
    Ook als het even anders gaat

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.