05-09-2020

Voor al mijn wakkere nachten

Uit mijn dagboek

Ik kan de laatste weken niet goed in slaap komen. Ik blijf maar denken. Mijn gedachten rond en rond en ik lig wakker tot een uur of twee.


Misschien heeft het te maken met de overgang. Misschien met Covid-19 (want alles lijkt zo anders). Misschien met de verliezen, die er geweest zijn. Ik denk vaak aan pap, aan mam, aan al de andere verliezen. Het sterfbed van mijn moeder maakt me bang om te sterven…

Als het zo donker is in de kamer dat ik geen hand voor ogen kan zien en de nacht druipt om me heen als inktzwart kwaad... voel ik me klein en angstig. Maar vanavond, las ik dit in een boek naar aanleiding van Psalm 63:7

Wanneer ik aan U denk op mijn bed, over U peins in nachtwaken ...

Ons geheugen is nooit zo druk als tijdens de stille ogenblikken waarin we wachten op de slaap. En misschien is de verleiding tot terugdenken nooit sterker dan in de nacht. Maar er is hulp en hoop. Laten we deze nacht U gedenken! Wij kunnen ons alleen herinneren wat we al weten – o, prijs Hem dat we genoeg hebben om aan terug te denken. In het woordje 'U' ligt denkstof genoeg voor alle wakkere nachten van een heel leven


Het nam mijn angst voor de nacht weg. Ik deel nog een laatste stukje uit het boek. Het is zo mooi. Ik wil het iedere avond lezen!

🔻 Lees verder onder het plaatje



Als je zegt: ‘O mijn God, mijn ziel is neergebogen in mij’, voeg er dan gelijk aan toe: daarom zal ik aan U gedenken. En dan? Wat gebeurt er als wij zo aan Hem denken? Dan zal Hij je ontmoeten. “U ontmoet … wie op Uw wegen aan U blijven denken”. Als je vanavond die nutteloze gedachtespinsels opzij schuift en op de je bed aan Hem denkt, zal Hij zijn woord houden en jou ontmoeten. De duisternis zal de schaduw van Zijn vleugel zijn. Want jouw zwakke - maar door de Geest ontvangen - herinnering zal door Zijn aanwezigheid tot een ontmoeting uitgroeien. Zou Hij het zeggen en niet doen?
◾◽◾◽
Citaten komen uit:


De duisternis, zal de schaduw van Zijn vleugel zijn.

Vleugels

In de Bijbel wordt vaak gesproken over de vleugels van God. Het is een motief dat wijst op Gods bescherming: "Hij zal u beschutten met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult u de toevlucht nemen". Dat is wat ik leer in de nacht en donkere dagen: schuilen bij God want Zijn trouw is een schild en een pantser.

Zijn liefde is groter!

Ik denk aan Jezus Christus en herinner mezelf aan Zijn liefde. Zijn liefde is groter, dan het zwarte van de nacht. De liefde is Zijn banier over mij.


Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige.

💡 Denkstof genoeg voor al mijn wakkere nachten.

◾◽◾◽

↬ Update: Deze blog verscheen voor het eerst op mijn andere blog.

1 opmerking:

  1. Mooi Aritha. Je stelt je heel kwetsbaar op. Psalm 91 vers 1 is onze trouwtekst. Bij Hem mogen we schuilen, dag èn nacht. Al voel ik het niet altijd, doordat ik het dan met mijn verstand mag doen, ervaar ik daar tóch regelmatig Zijn zegen daarover, omdat Hij dat doet!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.