20-08-2020

ZONNEGOUD OP MIJN PAD

Onze fietsen stonden bij elkaar maar we hadden elkaar niet eerder gezien. Zij vertelde waar zij gelopen had en hoe mooi het daar was. Ze zei: “Het leek alsof ik een kathedraal binnenliep!” Ze liet wat foto’s zien van zonnestralen die door gaten in het bladerdak naar binnenkwamen en vertelde waar dat was: “vlakbij dat huisje, waar het pad omhoog gaat naar de heide toe!”

Kathedraal-gevoel
Ik dacht: dat kathedraal-gevoel wil ik ook een keertje meemaken!


De zon brak door
Deze week besloot ik opnieuw te gaan wandelen. Het was de eerste dag dat het wat koeler was en ik stond al vroeg op het bospad. Er hing nevel tussen de bomen maar nadat ik een kilometer of twee gelopen had brak de zon opeens door en wow, wow ... alles om mij mee heen veranderde in puur goud! 

Ik dacht: als dit al zo mooi is kan ik maar beter gauw doorlopen naar die andere plek: vlakbij dat ene huisje, waar het pad omhoog gaat naar de heide toe. Daar is het vast nòg mooier dan hier.

Genieten
Maar ik zei "nee" tegen die impulsieve gedachte en bleef waar ik was om te genieten van dit prachtige schouwspel. In alle rust maakte ik wat foto's want had dit keer mijn grote camera meegenomen in mijn rugtas.

Blij toe.



Daarna liep ik verder en bereikte het dal waar zij zo genoten had. De zon kroop echter weg achter de wolken en de bomen stonden roerloos met hun toppen in de mist. De sfeer was een beetje naargeestig en het kathedraal-gevoel ver zoeken, daarom wandelde snel omhoog langs het huisje en kwam bij de heide uit

Heideveld
Natuurlijk is de paarse heide ook mooi zonder zon. Ik zag veel spinnenwebbetjes van tak naar tak met dauwdruppels eraan. 


Gods zonnegoud 
Toen ik terug wandelde naar mijn fiets dacht ik erover na dat het zoeken naar andermans gouden momenten je blind maakt voor het zonnegoud dat God over jouw pad uitstrooit: glinsteringen van genade in het gewone leven. 

Later deelde ik mijn gedachtes met mijn man en hij zei: als christen ga je soms ook op zoek naar andermans (mooie) geestelijke ervaringen. Dat is zo. Denk je ook niet dat het je blind kan maken voor wat je in Christus Jezus al hebt?

Zoals wij door Christus tot de liefde van de Vader komen, zo komt de liefde van de Vader door Christus tot ons. Het licht van de zon bereikt ons door haar stralen. De stralen maken dat wij de zon zien en met de stralen raakt de zon ons aan. Jezus Christus is de straal van Gods Vaderliefde; door Hem reikt de liefde van de Vader naar omlaag en raakt zij ons aan. (John Owen)

🎧 How Deep the Father's Love
💛 Stralen van Gods Vaderliefde (mijn andere blog)

9 opmerkingen:

  1. Anoniem8/21/2020

    Wat een mooi stukje Aritha. Ook een eye-opener voor mij. Niet de ervaring van een ander, maar het moment dat God jou geeft. In het dagelijkse leven, maar ook in het geestelijke leven. Wat jouw man ook zei. Ben blij dit stukje gelezen te hebben.
    Groeten Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig omschreven. Ik moest even glimlachen hoe je beschrijft niet op zoek te gaan naar andermans zonnestralen. Ik herken dat uit m'n eigen leven. Dan raak je idd blind voor het moois wat jou geschonken wordt. Mooi stukje dankjewel! Lieve groet Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geschreven (en gefotografeerd), een eye-opener!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi omschreven en hele mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! ik kan ook zo genieten van dat soort mooie momenten in de natuur. Ik kan me ook inleven in jouw moment dat je snel verder wil naar het volgende plekje omdat dat ws ook zo mooi zal zijn. Ik heb dat inmiddels een beetje afgeleerd, juist omdat het leven in het moment zo helpend kan zijn om Gods liefde en aanwezigheid echt te ervaren! Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, mooi geschreven en prachtige beelden! Moet gelijk denken aan wat ik een tijdje terug schreef voor Waardevol en Uniek wat hier wel bij past, je eigen pad lopen, en niet dat van een ander. Maar wandelen op jouw pad, naast je Maker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar ook voor mij want
    de natuur maakt mij altijd wel blij.
    Of het nu groot is of erg klein, het
    zullen allemaal geschenken van de natuur zijn.

    En daar moeten we dan ook allemaal zorg voor dragen zodat de natuur mooi blijft zodat we kunnen blijven genieten wat god heeft geschapen voor ons allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.