01-04-2020

OPSTAAN IN HOOP

Heb je de sterren gezien? Ze lijken de laatste week helderder te schijnen dan ooit. Toen ik er gisteren naar keek, dacht ik aan het citaat van Kierkegaard, dat een dominee begin maart aanhaalde. Ik zal hem straks delen.


Het thema van die preek was ook mooi: ondergaan in angst of opstaan in hoop. 

Ondergaan of opstaan
Dat ellendige virus. Als ik ga slapen trek ik het dekbed hoog op tot mijn kin. Kon ik voor altijd blijven liggen, denk ik dan. Onbereikbaar voor welk virus dan ook.  

Ja ik ben bang. Soms.
Ondergaan in angst? 
Nee, ik zal opstaan in hoop. 
Jij ook?

Wanneer een schip in volle zee ligt en alles in het rond steeds wisselt, als de golven geboren worden en sterven, dan staart de zeeman niet op hen neer, want de golven veranderen steeds; hij kijkt omhoog naar de sterren; waarom? Omdat zij betrouwbaar zijn. Søren Kierkegaard

Omhoog kijken
Een diepe les voor mij. Niet staren op de golven (op het virus). Omhoog kijken naar God, op Hem vertrouwen en zeggen: In handen beveel ik mijn alles. Ik zal niet verloren gaan in der eeuwigheid. Geen virus kan me uit Zijn hand rukken.


Sta op in hoop. Hij is ons licht in de duisternis van deze corona crisis!


Blijf bij ons, Heer, wanneer de nacht zal komen
Nu wordt het stil en donker om ons heen.
Blijf bij ons, als ons alles wordt ontnomen.
Heer, laat uw kerk, uw schepping, niet alleen

Blijf ons nabij, als zal overkomen
de bange nacht vol twijfel, angst en nood.
Blijf, als beproeving strijdt met onze dromen.
Blijf, ook al dreigt de strenge, bitt're dood.

Blijf bij ons, Heer, hoever van huis wij zwerven
blijf, wat dan ook ons van elkander scheidt,
blijf bij ons, Heer, in leven en in sterven,
blijf bij ons, Heer, in tijd en eeuwigheid.


🎧 Turn Your Eyes Upon Jesus

7 opmerkingen:

  1. ja we leven in heftige tijden, maar kunnen zeker bij hem schuilen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtig citaat. Zo toepasbaar, niet alleen nu maar steeds weer als we ons verliezen in het verdriet en de zorg van alle dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondergaan in angst? Nee, opstaan in hoop! Mooi geschreven Aritha, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een eerlijke blog Aritha. Zo mooi hoe je schrijft: Geen virus kan me uit Zijn hand rukken. Em zo is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niets kan ons uit Zijn hand rukken.
    Inderdaad onze ogen op Hem richten, Hij houd ons vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook die angst ook eve gevoeld. Ik behoor tot de risicogroep. Kwetsbaarheid van het leven leren aanvaarden kan alleen wanneer je het overgeeft, Dan krijg je de rust weer terug. Goed gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi stukje, citaat en gedichtje.
    Ik moest denken aan Petrus lopend over water naar Jezus ...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.