09-01-2014

Maar één ding weet ik wel ...

Mijn dochter keek angstig om zich heen. Het was donker op het bospad en de wind joeg door de kale boomtakken. Ze klemde haar handen om de handvaten van de rolstoel en begon harder te duwen. Ze moest haar cliënt op een veilige plek zien te krijgen. 

De bliksem sloeg achter haar in. Gelukkig, daar was de personeelsflat! Veilig! Opgelucht haalde ze adem en zag hoe de onweersbui met grote snelheid over het bosrijke terrein raasde.

Pinterestplaatje

Ik kijk ook wel eens angstig om me heen, net als mijn dochter. Vooral als ik moe ben. Dan denk ik: Wat staat mij te wachten in 2014? Welke donderbui hangt me deze week boven het hoofd?  Juist daarom ben ik zo ontzettend blij met die twee helpende Bijbelverzen, die onze voorganger in de kerk behandelde op nieuwjaarsmorgen. Ik denk er steeds met verwondering aan terug! Houd moed, zeg ik dan tegen mezelf. Want...
 
Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige. Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht, mijn God, op Wie ik vertrouw! Psalm 91:1-2
  
Ik weet niet wat me te wachten staat. Eén ding weet ik wel: De Allerhoogste, is groter dan alle omstandigheden. Hij is groter dan mijn zorgen en noden bij elkaar. Hij zal me beschutten met Zijn vlerken en onder Zijn vleugels zal ik de toevlucht nemen. Zijn trouw is een schild en een pantser. Ik zal niet wanhopen.
 
U bent een Helper voor mij geweest; onder de schaduw van Uw vleugels zal ik vrolijk zingen. Psalm 34

 


Vrolijk zingen ondanks dreigend onweerswolken, kan dat? Ja, dat kan. Want mijn vreugde komt van God. Zoals Kay Warren zegt:
 
"Vreugde is de vaste zekerheid dat God de controle heeft over alle details van mijn leven. Vreugde is het rustige vertrouwen dat uiteindelijk alles goed komt en  vreugde is de vastberaden keuze God te prijzen in alle dingen."

22 opmerkingen:

  1. mooi gezegt ik laat het nog even bezinken stuur je nog wel een mailtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Ik probeer het bij te houden in een schriftje, al die dingen waar ik dankbaar voor ben en blij van wordt, maar er kunnen zomaar dágen voorbij gaan dat ik er niet aan denk...maar dat neemt de dankbaarheid en vreugde gelukkig niet weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aritha, Dank voor je verhaal! Heel opbeurend /opbouwend dit verhaal en dat we vertrouwen op de Heer in alle tijden moeten hebben. Ik wil dit opzeker nu voor mij in deze duistere, onwetende tijd van wat mij te wachten staat met bestraling vd geconstateerde longkanker onlangs. Vertrouwen op Godswoord dat Hij in alles bij mij zal zijn wanneer ik Hem uitnodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Amen! Ook als het niet altijd zo voelt, is het goed om te spreken tegen jezelf i.p.v. naar jezelf te luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Jedidja,

    Ik kwam een tip tegen. De persoon heeft een glazen pot gepimpt. Als ze iets moois meemaakt, schrijft ze het op een briefje en stopt het in de pot.
    Op oudejaarsavond worden de briefjes voorgelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn stelling voor het komend jaar ( en hopelijk voor altijd daarna)- is niet vooruit denken wat misschien komen gaat. Wij hebben ons huis te koop staan. Ik zeg niet meer 'wanneer we' en 'als we' maar WE GAAN verhuizen. Ik ben nu bezig met opruimen- niet voor het geval dat, maar alvast in voorbereiding 'omdat' ! Ik merkte dat ik te voorzichtig uitingen maakte en veel gebedstijd aan dit onderwerp bestede. Achteraf - leek het alsof ik eraan twijfelde, terwijl ik toch bad. Ik weet niet wat morgen brengen zal- en dat hoeft niet. God heeft het in handen en ik vertrouw op Hem dat wat het ook maar is, dat ik het aankan- samen met Hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het bemoedigend dat je aan de ene kant zomaar noemt dat je overvallen kan worden door paniekaanvallen en anderzijds zo sterk overkomt. Gods kracht in jouw zwakheid. Heel bijzonder! Ik wens je toe dat Hij steeds groter wordt in jouw leven. Dank je voor alles wat je deelt! Liefs, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Psalm 91 vind ik ook zo'n prachtige psalm. Ook voor mij zo vaak verhelderend en helend.
    Ook als jij Hem niet altijd zo ziet, Hij ziet jou wel! Ook in 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Trusting in ALL things and all times....ALL....good and bad. Not always easy to do, but when we do He really shows off!!! Thank you so much for the reminder!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem1/10/2014

    Our Father is greater than anything we face in our life!!! Another great post!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, zulke momenten zijn er soms, dat je het allemaal moeilijk vindt. En geen uitkomst ziet.
    Tegen mij zei een predikant wel eens, [ Vraag maar aan de Heere , om levens moed, levens vreugde en levens kracht ]. Hij kan het uit genade schenken.
    Daar denk ik dan ook veel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Yes, the Joy of the Lord is my strength too:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I have never thought of Joy as a the firm assurance that God is with me. Thank you for this.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Jedidja,
    One of the scriptures the Lord gave me when I was first born again was 'Take no thought for tomorrow', and if ever I start to worry about what might happen in the future this scripture comes into my mind. How many times do we worry about what might happen and it never happens that way.
    God bless

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Have you changed the look of your blog? It is beautiful.

    I love your post. Jesus said the essential thing is to become like children again, and that feeling, that surety we are taken care of, is fantastic. To gain this feeling is not easy. Faith takes strength.

    I am incapacitated myself. I am dependent upon help. And I believe disabled people have a mission showing what faith really is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Thank you for visiting me. I was once bound by fear and panic attacks. It is a horrible way to live -- such torment. God can set you completely free from them. Did you read my testimony at the top of my blog?

    Many blessings to you in 2014! Blessings of peace and joy!

    Love,
    Beth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi my sweet friend! I have missed you but am finally back with a new blogger account. (Mine crashed a couple of months ago)

    Beautiful words and pictures of your amazing faith and hope; yes we can face these storms and attacks! (Funny; my first post is similar!)

    Love you; would love to hear from you. My new site is http://refinemeblog.com/
    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tel uw zegeningen één voor één, dat blijft het credo.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem1/14/2014

    Hi Jedidja, wow, reading your post was like reading my mind. I too have my fears for the new year. Maybe thats part of why I chose "joy" for this year. And I love love love those words of Kay Warren. I will certainly be repeating those.
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een spannend avontuur van je dochter!
    Vanmiddag heb ik het boek van Billy Graham opgehaald bij de bibliotheek, ik ben er zonet in begonnen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou jaaa zeg, nou heb ik toch over je gedróómd van de week.
    't Moet niet gekker worden hè :).
    Ik struinde ff op je blog rond vlak voor ik naar bed ging.. ik denk dat 't daar door komt;)

    Groetjes!

    ps: Wat prachtig, die Bijbelverzen waar je voorganger over preekte. Ik vind het soms ineens zo mooi, dat de Heere ons niet alleen redden wil, maar ook zoveel extra wil geven. Aan bemoediging, blijdschap, troost, kracht in zwakte.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.