14-09-2012

Ik ben Zijn kostbare schat

Ons huis is gehorig en ik mijn buurmeisje zingen. Het was geen kinderliedje maar een psalm.  De zeventiende. 

Psalm 17
Daardoor dacht ik terug aan vroeger. Ik zat op mijn christelijke school en elke nieuwe maandag kregen wij een psalm op om te leren. Net als ons buurmeisje.

Bewaar mij als de appel van het oog, berg mij, in de schaduw van uw vleugelen

Mijn vader en psalm 17
Mijn vader was meester ik zat bij hem in de klas. Zijn uitleg van psalm 17 maakte veel indruk op mij. Hij legde hem uit vanuit het Hebreeuws. Ik zie hem nog staan in de deuropening, tussen twee lokalen (hij had die dag een dubbele klas).

'Bewaar mij als de appel van het oog, berg mij, in de schaduw van uw vleugelen.'

Gods bescherming
David liet zich niet intimideren door de mening van die ander. Ook liet hij zich geen minderwaardigheidsgevoel aanpraten. In plaats daarvan maakte hij zich sterk en kwam in de tegenwoordigheid van zijn God om een beroep op Gods bescherming te doen:“Bewaar mij als de appel van het oog.”

Hij bewaart me.
Ik ben er achter gekomen dat er mensen zijn, die over mij praten. Ik was er dagenlang ziek van omdat ik hen vertrouwde. Maar nu kies ik een andere weg. In plaats van boos te blijven wil ik me sterk maken in de tegenwoordigheid van God. Ik doe een beroep op Zijn bescherming. Roddel legt mijn geloof in God niet lam, want ik weet dat Hij me bewaart als de appel van Zijn oog.

Ik ben Zijn kostbare schat.

19 opmerkingen:

  1. Anoniem9/15/2012

    zullen altijd mensen zijn die over anderen roddelen...ik heb geleerd om het bij God te brengen...jaren terug werd ik ook boos nu..bid ik en staat op wie God zegt dat ik bent...een goede vriendin zei tegen me...soraya als je bid spreekt gods beloftes uit..en in de loop van tijd zie ik hoe mensen mij sorry zeggen en als niet...maak ik geen punt van meer..want ik heb het bij god gebracht en los gelaten...god kent uw hart en dat is belangrijk...wat een krachtige post zoals altijd...bedankt voor het delen...liefs soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem9/15/2012

    Altijd toch vervelend dat geroddel. Je voelt je er gewoon niet prettig bij,logisch ook. Vroeger trok ik het me heel erg aan( er wordt nog weleens over me geroddeld)maar tegenwoordig niet meer zo erg.Sinds God in mijn leven is gekomen sta ik gelukkig heel anders tegenover dit soort dingen.Kan het makkelijker loslaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, wat herkenbaar.
    Dezer dagen krijg ik van een lief iemand ook steeds de tekst van de oogappel om me te bemoedigen, maar hij landt nog niet. Waar ik me aan vastklem is psalm 56: Ik vertrouw op God, ik vrees niet, wat zou de mens mij kunnen doen?
    Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zuur zo'n ervaring van roddel! Roddel maakt veel kapot!
    Een Bijbeltekst uit Exodus spreekt mij altijd erg aan. God vraagt daar aan Mozes: Moet ik soms met je meegaan om je gerust te stellen? (NBV)
    Zo bijzonder.. zie je ook weer dat Jezus kwam om te dienen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat je het nu zo mag ervaren.
    Je weet wellicht dat ik een tijdje terug over roddelen heb geschreven, dus weet je wat ik dan doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn kinderen moeten nu ook elke maandag een psalm leren, net als jij en ik vroeger... best ff wennen. Een paar jaar geleden had ik dat nog niet 'aangekund', maar nu wel, nu zie ik ook de mooie kanten...;-)
    Wow, wat gaaf dat je vader aramees en hebreeuws kon, dat lijkt me zo bijzonder om dat te kunnen, is echt een hartewens van me, maar hoewel ik best een talenknobbel heb, en best snel talen leer, lijkt me dat best intensief om te leren.
    Mooi wat je schrijft over die laatste tekst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Psalm opzeggen op maandag, dat moesten wij ook. En wat een mooie tekst is dit zeg, heerlijk!
    Roddel? Ik zou het niet eens weten als dat gebeurde denk ik, probeer dat gelijk naast me neer te leggen. Is schadelijker voor degene die het doet dan voor mij denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem9/16/2012

    I can relate on the Gossip because I have recently experienced this.

    I love that scripture. Just read it. Thanks for always stopping by my blog. I always smile when I see you have visited. Blessings.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals je op mijn blog gelezen hebt, is het boek 'Valstrik van de duivel' een echte aanrader voor iedereen, maar zeker mensen die roddelen of waarover geroddeld wordt. Mensen die een ander iets kwalijk nemen of jaloers zijn of wat voor negatieve emotie ook maar hebben naar andere mensen. Ga niet gebukt onder het oordeel van mensen, maar wees een kind van God.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a precious thought that I'm the apple of His eye...that He loves me that much!!! Thanks for sharing and the reminder!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I like this....and I see that you're from the netherlands. We were recently there and had the opportunity to visit Corrie Ten Boom's home. We came home renewed with a love for the Dutch and stronger in our faith.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi dat je zo hebt kunnen genieten van je psalm zingende buurmeisje. Heerlijk om zo bemoedigd te mogen worden. Ik kan zo niet tegen roddels. Het kan bij mij lang aan me knagen. De boosheid en het verdriet loslaten, is zo moeilijk. Gelukkig besef ik vaak dat ik mijn verdriet bij God mag brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie uitleg... je gedachtengang van het staan te strijken en de allerdaagse dingen die dan volgen, met het zoeken in de bijbel herken ik. Ik zit ook zo in elkaar.
    WAt betreft roddel...vaak geeft het meer weer over de persoon die dat `nodig`heeft als over wie het gaat. Ik heb wel eens horen vertellen door iemand die het weten kan: hoe meer je roddelt, hoe lager je zelfbeeld.

    Laten we het eens omdraaien. Hoeveel proberen wij de ander te "upgraden" naar de buitenwacht.
    Hoe veel credit geven we de ander als het niet helemaal goed is gegaan.
    Hoe reageren we op roddel van de ander.
    Ik ben daar zelf ook wel regelmatig mee bezig.
    Het is vaak maar een kleine moeite om de ander in bescherming te nemen, roddel te negeren of over te stappen op een ander onderwerp of gewoon positief te spreken over die ander.
    Wat waardeer je wel in die ander..

    zomaar wat gedachten. Maar het blijft moeilijk.
    We struikelen zomaar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. That's a beautiful prayer! Sorry that people are so unkind to you. You have the right attitude. God will bless that. As for Lara Bars, they are bars made of nuts, dates, and other dried fruits. I like them because they are preservative free. They are easy to make at home as well. I may post a recipe when I get one I really like. We are exploring right now.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heftig als je er achter komt dat men over je praat. Maar wat goed dat je het bij God neelegt. Hij is je Vader, Hij zorgt voor je. Hij beschermt je alsof jij zijn oogappel bent. Zo kostbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooi stukje heb je hier geschreven.
    Ik vind het mooi om te lezen over je jeugdherinnering. Minder mooi over de roddels.
    Ik ben niet Christelijk opgevoed en het motto bij ons was, zolang er over je gesproken wordt, lig je nog niet tussen zes plankjes. En daar moest ik het mee doen.
    Inmiddels, wijzer... hmmm nou ja, wél een Christen in ieder geval, is psalm 23 mijn steun en toeverlaat.
    Er wordt geroddeld, veel geroddeld over mij. Het doet mij nog pijn, het raakt mij nog steeds, maar ik weet dat ik er niet alleen voor sta.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. "Keep me as the apple of your eye" - here's what I love about that. It means we already are the apple of God's eye. We already are the best to Him!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi stukje, ook over David... Goed om daaraan herinnerd te worden - Gods oogappel te zijn! Ik leerde vroeger een liedje: "Laat ze maar praten, en volg Jezus!" Da's niet altijd makkelijk, maar uiteindelijk het enige dat telt, natuurlijk :) Helemaal vrij worden van wat men van je denkt (of eventueel zou denken), dat is pas echte vrijheid! Daar strek ik me naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem9/29/2012

    Wow.. Grote bewondering vanaf mijn kant dat je zo'n mooie houding weet aan te nemen. Ik zou toch denk ik boos worden er er dagen, o niet weken over blijven piekeren...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.