22-02-2013

EEN LACH VAN U

Ik snap niet waarom ik zweegHet pesten in de bus en op school hield ik de eerste tijd voor mezelf. Met de kennis van nu denk ik wel eens: kind, had toch eerder je mond opengedaan!

Ik ben vast niet leuk genoeg, dacht ik. En langzaam maar zeker verdween de lach van mijn gezicht. Ik was altijd een stoer meisje, dat vocht met de jongens die mijn broertje bedreigden. Maar toen ik in de brugklas kwam, veranderde ik in een verlegen en onzeker kind.


Ze vonden me lelijk. Vooral het feit dat er twee groepen waren die me pesten - één in de bus, de ander op het plein - zorgde ervoor dat ik mezelf een nul voelde. Ik tipte dat  hier in deze blog al even aan. Ik durfde mijn gezicht niet meer te laten zien uit angst voor afwijzing.

Ik worstel af en toe met de naweeën van het pesten. Ik voel me niet prettig in een groep en sta op scherp in in openbare ruimtes. Als ik veel stress heb,  kan ik minder goed dealen met de angst die ligt te sluimeren op de bodem van mijn hart. Dan vervaagt opnieuw de lach op mijn gezicht en loop ik rusteloos mijn huis op en neer terwijl ik van binnen uitroep: 

Heer,
laat me uw lach weer zien
Zie hoe zwaar dit voor mij is
De angst is mijn gevangenis
Ontmoet mij in 't donker nu
Ik hunker naar een lach van U
Maak mij van mijn banden vrij
U, mijn Vader
Lach naar mij
Lach naar Mij!
Jill Briscoe


Ik denk na over het pesten en leun met mijn ellebogen op mijn schrijftafeltje terwijl ik vraag: 'Heer ... wat vond U eigenlijk van mij? Ik liet zo met me sollen. Ik schaam me, ik schaam me voor mezelf!' Tranen glijden over mijn wangen en ik neem niet de moeite ze af te vegen. Wat vond U toen van mij? Hield U van mij of ... Terwijl ik klaag en bid denk ik opeens aan mijn lijftekst. Die schiet me zomaar te binnen. Het is vers uit de Bijbel.

 Ik heb je liefgehad met een eeuwige liefde.


Nu veeg ik de tranen van mijn wangen en maak mijn rug recht. Dus ... toen ik vernederd werd, hield Hij vast aan Zijn liefde voor mij? Die gedachte voelt aan als een warme douche. 'Dank U!' zeg ik eenvoudig. 'Dat had ik nu net even nodig.' En heel even ervaar Ik dat Hij dicht bij me is.


Ben jij gepest in het verleden? Voel je af en toe nog steeds de pijn van afwijzing? Schrijf een brief aan jezelf hoe erg je het vond. Hoe gemeen het was. Neem een eerste stap. Sla de armen om jezelf heen en leer jezelf weer lief te hebben. Je bent het waard.

Wat zou je doen als jouw kind gepest werd?
Wat is de beste strategie tegen pesten?

36 opmerkingen:

  1. Lieve Aritha, ik voel je pijn, je angst, je verdriet. Helaas zo herkenbaar, zowel voor mijzelf als voor een paar van mijn kinderen.
    Bij mij was het op mijn werk, bij mijn kinderen op school.
    Wat herken ik jouw gevoelens en gedachten, vooral wat betreft dat worstelen.
    Toch merk ik dat God Zijn weg gaat met mij en dat er stukje bij beetje genezing komt en ik leer en groei.
    Daarom is Gods woord zo belangrijk voor mij, me daarop richten, mee bezig zijn, het is mijn kracht, mijn leven, mijn houvast en stukje bij beetje leer ik steeds meer van mijzelf te houden.
    God bracht mij in contact met Caroline van de Vate, een kunstschilder. (www.vandevate.nl)
    Zij schildert prachtige schilderijen met een diepe betekenis en bij veel van haar schilderijen heb ik een gedicht geschreven en samen hebben we daardoor nu een Kunstdichtbundel.
    Eén van haar schilderijen die mij heel na aan het hart ligt en die weergeeft waar het hier over gaat heet: 'Waardevol'.
    En dit zijn de woorden die God mij gaf:

    Mijn leven is
    als een beschadigde bloem.
    Gerafelde blaadjes.
    Stukjes eraf, stukjes eruit.
    Blaadjes vermist.

    Broos en kwetsbaar.
    Eenzaam en alleen.
    Vertrapt, gemeden.
    Door de wereld
    uitgewist.

    Twee handen tillen mij op
    en raken zachtjes
    mijn beschadigde blaadjes aan.
    Ieder beschadigt plekje
    voelt de aanraking van Zijn hand.
    Toch ben ik niet bang,
    ik laat Hem stil begaan.

    De liefde in Zijn aanraking
    heelt ieder beschadiging.
    En steeds groter wordt
    mijn stille verwondering.

    Een beetje lange reactie, sorry, maar het raakt mij diep dit onderwerp, mede door mijn kinderen.

    Lieve Aritha, ik bid je Zijn zegen toe; dat je Zijn liefde de hele dag als een warme deken om je heen mag ervaren.

    Lieve groet,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je gevoelige reactie. Het lijkt me vreselijk om te weten dat je kinderen gepest worden. En wat een mooi gedicht.

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar, vanaf groep 3 ben ik gepest, en het was juist de meester die er aanleiding toe gaf.
    Ook ik draag dit nog steeds met me mee.
    Door het pesten heb ik veel verkeerde stappen in mijn leven gezet, ik wilde er zo graag bijhoren.
    Thuis kreeg ik ook vaak te horen dat ik niet goed genoeg was (niet dat dit met opzet gebeurde maar ik werd met mijn rustige zus vergeleken).
    Ik heb daarom geleerd om mijn eigen dochter steeds te bevestigen.
    Dat het goed is zoals ze eruit ziet, en als kinderen naar elkaar schelden dat ze moet zeggen dat God ons goed gemaakt heeft.
    Dus als je zegt dat iemand bijvoorbeeld lelijk is dat je dan eigenlijk God beledigd want je zegt dat Hij het niet goed heeft gedaan.
    Kijk in de spiegel en zeg God heeft mij gemaakt en Hij vind mij goed.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat erg dat een meester aanleiding gaf. En wat goed dat je ondanks alles thuis, geleerd hebt je eigen dochter te bevestigen.

      Verwijderen
  3. Anoniem2/22/2013

    Dag Jedidja, ook voor mij is dit bijzonder herkenbaar, van begin tot eind.
    Ik zweeg als kind omdat ik mijn ouders niet wou belasten met mijn verhaal, want ik wist dat ze het zelf al moeilijk genoeg hadden.
    Wat vond de Heer van mij? Nu weet ik zeker dat Chistus ieder ogenblik in zo'n lijdensweg mee lijdt, mee draagt. En toen ... wist ik dat ergens ook al wel een beetje.
    Dank voor je mooie teksten, en jij ook Rita, dank voor je bijdrage en het prachtige gedicht ... zo herkenbaar! ... "ik laat Hem stil begaan"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt dat je mee wilt lezen hier. Idd, ik wild emijn ouders ook absoluut niet belasten.

      Verwijderen
  4. Anoniem2/22/2013

    Lieve Jedidja,
    Ja meis, pesten. Het maakt je kapot. Ook ik werd gepest. Maar ook thuis werd me verteld dat ik niets waard was, niet gewenst en per ongeluk op de proppen kwam na een goedmakertje.
    Al jong werd mij verteld dat ik op mijn zestiende het huis uit zou moeten. Wat ook gebeurd is uiteindelijk.
    Die jaren hebben me kapot gemaakt. En 4 jaar heeft het met gekost met zware depressies om er uit te komen.
    In die jaren leerde ik mezelf om anderen te pleasen. Altijd voor een ander klaar te staan. Mijn man mijn kinderen mijn buren vrienden kennissen en mezelf. Ach, wat was ik nou. Ik deugde nergens voor.

    Ja ik herken het heel erg. Pesten. Het maakt je kapot. Maar God hersteld. Hij tilde mij er uit en liet me zien dat ik wel degelijk iemand ben. Dat ik er wel toe doe.
    Hij koos mij uit. Mij!!!! Iemand die niks waard was in de ogen van een ander. Maar in Zijn ogen, heel veel.

    wilde dit graag even delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I was bullied too for a bit in jr high and high school. I look back now and wish I had done things differently, but it's a memory I'm glad to leave in the past.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi jedidja
    Ik ben m'n hele basisschooltijd en m'n voortgezet onderwijstijd. Dezelfde pestkoppen gingen gewoon verder waar ze waren gebleven op de lagere school, een drama, heeft lang geduurd voor ik dat te boven was.
    Tot een aantal jaren geleden was 't nog niet genezen, nu wel! Op een wonderlijke manier mag ik zeggen het lied van gerald troost, parel. Heeft me veel geholpen en misschien ook wel met die vragen die jij jezelf stelt! Moet je echt eens luisten!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooit een gedichtje gelezen van Bara v.Pelt:

    ik liep vandaag van school naar huis
    toen spuugde er een kind naar mij
    ik heb het toen aan God verteld
    en weet je wat God zei?
    ja kind: ik stond net achter je,
    dat pestkind uit jouw straat
    dat spuugde ook op Mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog nooit gelezen. Die laatste regels (3) zijn heel erg aangrijpend. Dank je.

      Verwijderen
  8. Ik ben gillend weggerend van de meao, na drie dagen pesten was ik er helemaal klaar mee. Het gaf me niet die gebrokenheid, die jij beschreef, ws omdat ik vluchten kon, maar het gaf absoluut een stevige knak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie (pijnlijke) blog en mooi gedichtje over de lach van God. Eentje om te onthouden!
    Alvast een goed weekend. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Jedidja,
    Is your name Aritha? I was never bullied when I was young or at any time in my life. I was always a bit of a 'toughie' I suppose, but I have always hated to see people people being bullied and have always felt that I wanted to comfort them. I think with most bullies that there is something missing in their lives, maybe love, and since coming to know the love of God in Jesus would feel led to pray that they would also come to know that love. There is a love and a comfort in Jesus that cannot be found anywhere else and we are all honoured to have that love. I feel sorry for all those without it. God bless you, remember that in Him we are a new creation, His perfect love will cast out all fear.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I know it: perfect love cast out all fear. ( a great bibleverse for a new blog).

      Verwijderen
  11. Past can be painful, but thanks God, he is our healer and comforter.
    Have a nice weekend Jedidja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Jedidja,
    It is as though you are writing about the story of my own life! I have to deal with the aftermath of school bullies from so many years ago, and it happened at a time when I was suffering abuse from two family members as well.
    But the Lord covers our pain with His gentle love, and we are healed from our abusers! The scars remain so that we can remember that even though there is such deep pain, Jesus is the best and only remedy for our pain!
    I hope you don't mind if I take that picture with the scripture to post on my blog as a reminder of how much Jesus loves us every day?
    ~In His love, God bless~ Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lisa, I love it you said the Lord covers our pain with His genle love. Take that picture ans shared His Word :-)

      Verwijderen
  13. Ik ben niet gepest vroeger maar had om andere redenen het gevoel dat ik niet goed genoeg was...
    En als ik terugkijk, dan denk ik ook wel eens: Tjonge, waarom deed ik vroeger zo?
    Weet je wat mij heel erg geholpen heeft? Toen ik ontdekte dat de Heer zelf er ook niet bij hoorde, de Heer van hemel en aarde werd mens en werd behandeld als uitschot. Hij weet wat je vroeger hebt gevoeld!
    God verhoorde Hem uit Zijn angst, die tekst uit Hebreeen las ik net vandaag. En dat wil Hij zeker bij jou ook doen als de angst weer de kop opsteekt...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. It makes me so sad how children treat other children sometimes. Thankfully you and I have the Lord to help us heal. Blessings to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor het delen van dit stukje! Het is herkenbaar... Je hebt een prachtige blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem2/23/2013

    Beautiful as always!! Remembering back to my years in school, we didn't call it bullying then but that's what it was. I remember not fitting in, being made fun of. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem2/23/2013

    Oh God bless you Jedidja! I haven't been bullied excessively, but there was a boy that liked me so he called me big forehead in the hallway around a whole bunch of people. That hurt me desperately, but Jesus always reminds me how precious I am to Him.
    There were some incidents when other girls would pick on me, but eventually they left me alone -- Glory to God!
    I would definitely take my child out of that school, but there may be other children. The best thing is to let the Lord handle it -- He knows what is best. All you can do is pray.
    Stay beautiful Jedidja. I remember one time God told me, "Ashley you are made in MY IMAGE. I'm beautiful!" So if we are beautiful to God, image how insanely beautiful He is? AH CAN'T WAIT TO SEE DADDY!
    Hugging your old wounds ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem2/23/2013

    Heel erg, als je dit overkomt. Ik vraag regelmatig aan mijn kinderen of ze last van pestgedrag hebben. Of er iemand gepest wordt. Dat is iets wat ik kan doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, ik ben ook gepest... en dit blijft mijn zwakke plek. Vinden ze me wel aardig? Nee? Dan moet ik meer mijn best doen om aardig gevonden te worden. En als mensen mij persoonlijk raken, in negatieve zin, dan voel ik me waardeloos, echt niets waard... Mijn hulptekst: "Omdat gij kostbaar zijt in mijn ogen en hooggeschat en Ik u liefheb!" Jesaja 43:4, na een een aantal keer hardop voorlezen dringt het dan al weer een beetje door. Kostbaar, hooggeschat, Ik heb u lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Joh, wat verdrietig om mee te maken, en dan nog wel op twee plekken (dat gepest worden). En erg he, dat je het als tiener ook nog gelooft.
    Moeilijk dat het zoveel impact op je leven kan hebben.
    Wat een prachtige en troostende ontdekking zal dat geweest zijn: Hij heeft mij liefgehad met een eeuwige liefde.
    Bijzonder.

    Ik ben ook wel eens gepest. Gelukkig heeft een meester destijds goed ingegrepen. Maar ik had ook regelmatig het gevoel dat ik ergens niet echt bij hoorde. Maar misschien ben ik daar ook wel gewoon het type voor. Ik pas nog steeds eigenlijk niet echt in een hokje of vakje, ik voel me er gewoon niet in thuis. Het hoeft eigenlijk ook niet. Alleen nu nog leren om niet zo afhankelijk te zijn van het begrip van een ander, want dat wil ik dan wel weer heel graag: mezelf mogen zijn, anders mogen zijn, maar wel begrip krijgen. En da's bij veel mensen een moeilijke combi.

    'k Heb trouwens nog even gereageerd op je attente vraag op onze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige blog heb je hier geschreven.
    Veel mensen zullen zich er op een of andere manier in herkennen denk ik. Pestmomenten blijven ook heel goed in het geheugen hangen.... het zijn momenten die je raken, die iets met je doen, die je ook maken tot wie je bent.
    Dank je voor het delen en de bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ja heel erg op school.. gelukkig ging t over maar nog kan ik er verdriet om hebben... ik voelde me net als jij... Nu ben ik sterker en ben als juf er ook altijd erg alert op geweest... en toen was ik wel sterk genoeg om t tegen te gaan...en mijn kids te beschermen. nu met mijn zoon ben ik erg alert en ga ik ook direct naar de juf als er wat voor doet...op school wordt er veel aandacht aan besteed ...gelukkig.. mijn kind mag nooit voelen wat ik gevoeld heb...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Val ik boven op. Dank je wel en het is echt zo dat je er gewoon af en toe nog verdriet over voelt. Nu letten ze er beter op. Vind ik ook. Maar het komt zeker voor. Jij was/bent gewoon een goeie juf. Knuffeltje voor jou en fijne week!

      Verwijderen
  23. I wasn't so much bullied, but I was occasionally teased because I was so shy and quiet. I usually just retreated with the couple of girlfriends I had. I also prayed for the Lord to bring me out of my shell which I did, but much later as a grown up.
    And to your question on my blog...yes, you can use the quilt story.
    Have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi zeg en zeker herkenbaar. Dat blijkt al uit de vele reacties hierboven! Ook ik worstel nog steeds behoorlijk met angst. Doordat ik onder andere gepest ben een lange tijd, en bevestiging vaak heb gemist in mijn jonge leven.

    God veranderd mij stukje bij beetje, en ook al blijf ik het vreselijk vinden om in groepen mensen te spreken en de aandacht te krijgen, Hij zal me sterk en krachtig maken in Hem.
    God zorgt voor ons. Hij is de zwakken nabij. Want 'Mijn kracht wordt zichtbaar in zwakte'.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem2/28/2013

    Prachtig en ontroerend verhaal. En kwetsbaar. Ik ben niet gepest, maar heb altijd al snel last gehad van gevoelens van onzekerheid, minderwaardigheid en 'er niet bij horen'. Ook nog eens introvert (misschien daardoor?), dus vond het leven altijd wel lastig. Door de jaren heen werd ik sterker door mezelf constant in te prenten wie ik ben in God. Verzwak ik daarin, dan komen die gevoelens direct weer terug. Ik vind het mooi dat je dit zo open deelt, we hoeven gelukkig niet altijd maar sterk te zijn en overwinnend, wat hierboven al staat: door zwakte heen wordt God zichtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.