28.5.26

Zonnebloemen en de sandwichgeneratie 🌻

Ze moeten reuzenzonnebloemen worden, maar voorlopig staan ze op de voortafel. Ze hebben huisarrest gekregen van mij. Buiten kregen ze eerst luis. Toen de luis weg was, kwamen er gaten in de bladeren. Slakken, dacht ik meteen.

Dus haalde ik ze naar binnen.


Alleen: zo worden ze natuurlijk nooit reuzenzonnebloemen. Ze groeien een beetje richting plafond, maar dat is niet hetzelfde als groot worden. Daarvoor hebben ze zon nodig. Wind. Regen. Buitenlucht. Ruimte. Misschien zelfs een beetje risico?

Echt ik. Wat kwetsbaar is, wil ik beschermen. Mensen van wie ik houd. Plannen die nog pril zijn. Stukjes van mezelf. Ik houd ze het liefst binnen, waar niemand eraan kan komen.

Had ik met de kinderen ook.

Maar ergens onderweg verandert je plek. Kinderen worden volwassen. Ze gaan hun eigen weg. Ze bouwen hun leven op, met hun eigen zorgen, plannen, relaties en gevoelens die daarbij horen. En dat is goed. Alleen moet je soms opnieuw leren hoe je liefhebt als vasthouden niet meer past.

En tegelijk gebeurt er aan de andere kant soms iets anders. De generatie boven je wordt kwetsbaar. Er kan zomaar een nare diagnose komen. Een ziekenhuisopname. Een operatie. Woorden die je liever niet hoort, maar die dan opeens bij je leven horen.


Dan sta je daar ergens tussenin. Met één hand naar beneden, naar de kinderen die hun eigen leven opbouwen. Met één hand naar boven, naar de ouders van wie je misschien afscheid moet gaan nemen.* Je leeft mee, vraagt, denkt, onthoudt, regelt, hoopt, bidt, slikt soms iets weg en gaat weer door.

Dat noem je de sandwichgeneratie, geloof ik. Niet omdat iedereen daarin hetzelfde draagt. De een draagt meer praktisch, de ander meer vanbinnen. Maar dat gevoel van ertussen staan herken ik wel. Daarom raakten die zonnebloemen me vandaag zo. Ik... met dat potje in haar handen: binnen is veilig - buiten is nodig. En ergens daartussen sta ik te twijfelen wat liefde nu eigenlijk vraagt: vasthouden, beschermen, ruimte geven... of toch maar een ruggesteuntje voor de zekerheid.

Terwijl ik deze blog typ denk ik: Ik ben zelf ook nog aan het groeien... Dat klinkt raar als je bijna zestig bent. Nou dûh! Alsof groeien eigenlijk iets is voor kinderen en plantjes in mei. 

Niet dus


In midlife, growth is often quieter... less reaching for the ceiling, more learning how to root 🌿

Vanmorgen heb ik mijn zonnebloemen naar buiten gebracht. In de warme aarde gezet, terwijl de zon nog laag stond. Flinke plens water erbij... op hoop van zegen. Ze horen niet binnen. Ze horen buiten onder de blote hemel.

Dus vooruit jongens, wortels uitslaan. Beetje stevig worden. En ja... nu begin ik alweer te twijfelen. De weerman had het over heel veel regen morgenavond. Hagelstenen. Onweer. Misschien bind ik ze toch maar vast met een touwtje. Gewoon voor de zekerheid. Geen huisarrest meer... alleen een soort van rampenplan. Dat mag toch wel?

Sommige dingen groeien pas als ik de pot wat minder krampachtig vasthoud. Niet omdat loslaten mij zo goed afgaat, maar omdat ik leer dat ze uiteindelijk veiliger zijn in de handen van de hemelse Tuinman dan in die van mij.

* Blogs over m'n ouders
Thuis brengen,
Onderweg naar duizend dingen
Eén dag tegelijk

Doe ook mee met de Linkparty van Nicole

13 opmerkingen:

  1. Oh yes, I know this all too well. Not just about flowers and plants, but especially about letting go of our children and letting God be the One directing their steps...and then also being in that "sandwich generation"...Oh, my yes! Our parents are long gone to heaven now, but those days are so well remembered...We had an adult son diagnosed with terminal cancer who lived 1500 miles away from us and we couldn't be there to help him. Yes, he was married and also had a 10 year old son at the time, but still, he was our son, and we wanted to be there for him. But we also were caregivers for my father and also my mother in law. My mother had already passed. Plus working full time. It was a very difficult time and I wanted to "fix everything and everyone", but I couldn't. I had to let go and let God take charge, and trust Him to do what was best in all circumstances. He gives us strength and grace for the difficult journeys in life, but still it hurts and you wish you could be everywhere at once. But I had to learn that only God can do that, and He was in control. Not me. I am thankful He helped us through those days/years, and our loved ones are in heaven now, safe and sound and waiting for the day that we will join them for eternity. Meanwhile, we live life here, and try to remember what we learned about letting go and letting God...there's new challenges now...we are older and frailer...one day at a time....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh yes, what a lesson you have shared from the sunflower. My sandwich years are done, our parents are now with the Lord, but I remember those years well. And I still want to hold on to my kids, and now grandkids! But I remind myself that God loves them and He knows best!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Under the open sky . . . That's where sunflowers belong, Aritha, for better or for worse. God is the ultimate gardener who will allow His creation to flourish in His good time and timing, no matter what the weather. May we always be good stewards of His precious creation. Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Your sunflowers needed to be outside getting tall and strong. Protected indoors they would never do what sunflowers are meant to do. There's a lesson there for us to learn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie post Aritha, en ook heel herkenbaar, dat spanningsveld tussen zorg en durven loslaten voor groei.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Those words must resonate with many of us

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Keetie Verschoore5/29/2026

    Ja, dit precies. Tegelijkertijd vind ik het bevrijdend om te weten (geloven) dat als ik los laat er Iemand is die vasthoudt, ofwel de los geraakte opzoekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. You sure do have a gift in writing using great analogies! I especially can relate to having to re-learn how to love (and accept) my grown children in a new way. And also how to love and accept myself as I age and change the phase of life I'm currently in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Loslaten dat doe je heel lang zeker met je kinderen mn aar ook met ouders. En planten doen ook mee. Hier zat een nestje roodborstjes in de tuin . Nu uitgevlogen ook dat voelde voor mij als loslaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I'm in the sandwich generation myself so I totally understand. So beautifully written. TFS.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I feel this so deeply, Aritha. 🌻 I’m 64 now, with two sons (29 and 27), and yet I still catch myself wanting to keep them “inside,” safe from the storms. Letting them grow in the open sky isn’t easy for me, even though I know that’s where they’ll become strong.
    Your words about midlife growth, learning how to root, really spoke to me. It’s true, growth at this age is quieter, more about trust and depth than reaching higher. Thank you for putting it into such beautiful pictures. 🌿Love, love, love this post.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het wel een leuke vergelijking Aritha, buiten is beter, ondanks hitte, wind en regen (soms op 1 dag!). Door weerstand groeien we en worden we sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nadezda6/09/2026

    I think, Arita, that your sunflowers will grow strong in the sun and will be big and beautiful. Like our children. Let them choose their own path.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.