27-09-2021

WAT HOUD IK VAN MIJN PLANTJES

"Doe je nog wel wat met je plantjes?" vroeg mijn man.

Zie ik het moois nog wel?
Ik zat gelijk rechtop in mijn tuinstoel. Dat vroeg ik mezelf ook al af. Zie ik dat moois nog wel of loop ik er in mijn somberheid aan voorbij? 

Bloemen en christelijke geloof

Wat houd ik van mijn planten
Begin vorige week schreef een stukje over mijn planten, als reactie op die vraag aan mezelf

Instagram 
16 september

Mijn potplanthoek gaan de herfst in. Wat houd ik van deze planten. Ik kocht ze, kweekte ze, verzorgde ze, snoeide ze, plukte ze.
  1. Mijn rudbeckia. Zo mooi. Zonder water verliest hij al zijn mooiigheid. Water, water!
  2. Mijn bijna lievelingsplant met paarse bloemen: Nieuw-Nederlandse aster heet hij.
  3. Mijn aar-ereprijs. Aan het einde van de bloeiperiode moet ik de bloemtakken snoeien. Aaah zielig.
  4. Mijn oude geranium. Deze heeft grotere pot nodig. Rode geraniums betekenen "je bent altijd in mijn gedachten"; roze betekenen "ik ben blij bij je te zijn".
  5. Mijn schildzaad. Ruikt zoeter dan honing.

Maar God houdt nog meer van mij
Met dit berichtje nog vers in mijn geheugen vertelde ik mijn man dat ik echt van mijn planten hield en er mee bezig was. Ik denk dat ik een kwartier aan het woord was. Super enthousiast natuurlijk 😊 Toen ik later eens langs mijn potplanten liep dacht ik opnieuw: wat houd ik van mijn plantjes. 

🌸 ... maar mijn liefdevolle Vader in de hemel houdt nog meer van mij.

Bloemen en christelijk geloof

Gods liefde is ...
Zijn liefde is dieper en rijker. Stabieler. 
Niet afhankelijk van Zijn humeur.
Perfect.

Sombere dagen
Alleen ervaar ik Zijn liefde niet altijd. Dat komt door mijn sombere dagen. Dan heb ik geen zin om op te staan. Dan ben ik bang om van het geloof af te vallen. Ik stap op de fiets en rijd een eindje om. Dat is goed. Ik voel de wind langs mijn wangen. Ik leef. Dit ben ik, met somberheid en al. Mag het er zijn? Liever niet. Maar nu het er zo voor staat mag het er zijn. Ik geef mijn emoties de ruimte. Ik negeer ze niet meer. En ja, het voelt rot. Ondanks dat zing ik. 

Ik zing me er doorheen.
... ik weet, in Wien ’k geloofd heb,
En ben verzekerd: mijn Heer is machtig,
Dat Hij het pand, Hem toevertrouwd,
Tot dien dag bewaart voor mij.


Ik val niet uit Zijn hand 
Toen ik een keer open was over mijn gevoelens schreef iemand me:

Als ik het niet kan voelen denk ik altijd: ik val niet uit Zijn hand. Nooit. Wat er ook gebeurt, wat ik ook denk of doe. Het is namelijk niet van mijn gevoelens/gedrag/gedachten afhankelijk. Hij blijft altijd dezelfde.


Worstelen achter de schermen
Ze zou deze bemoediging niet geschreven als ik niet eerlijk durfde te zijn over mijn gevoelens. Hoe ik daarmee worstel achter de schermen.

Bloemen en christelijk geloof

Sterk en dapper
Durf jij eerlijk te zijn? De eerste stap kost je het meest. 
Het is geen afgang. Het is sterk en dapper.

42 opmerkingen:

  1. Zo is het! Het is dapper om eerlijk te zijn over somberheid. Mooi geschreven stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bianca, dank je wel voor het lezen. En je complimentje. Ik aanvaard het.

      Verwijderen
  2. An honest and open post. Thank you for writing it. I have throughout my life experienced many dark and gloomy times. I have learned to tell myself that this too will pass, and eventually it does. Blessings, GM

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I translate your comment into Dutch: "Ik heb geleerd mezelf voor te houden dat ook dit voorbij zal gaan, en dat doet het uiteindelijk ook."

      Thanks for coming by. O and I love the nice footed teacup made in Bavaria, on your blog. It is a nice one.

      Verwijderen
  3. Mooi en kwetsbaar geschreven. Ik moest hier aan denken https://youtu.be/pC9RpojhOUQ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geweldig lied is dat, vooral als kinderen meedoen met zingen. En dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen
  4. Wat mooi! Dit had ik even nodig!
    Als mensen schieten we tekort in alles. Maar God blijft dezelfde en stabiel. Dat lied ken ik ook. En ik kreeg gisteren zomaar een stekje van een vlinderstruik. Zo zorgt God voor mij. Fijne dag Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O gaaf! Vlinderstruiken zijn zo mooi. Met van die paarse bloemen? Ah, tis nog maar een stekje dus dat weet het nog niet natuurlijk.

      Verwijderen
  5. Dank je wel Aritha, voor het delen van jouw kwetsbaarheid. Ikzelf ervaar dat dát mij mede helpt vol te houden. Worstelend met elkaar dit leven door. Alle mooie plaatjes die we(ik ook, als ik niet oppas!) zelf creëren, ontmoedigen mij altijd. Omdat ik dan het gevoel heb niet genoeg te presteren. Maar wij zijn allemaal hetzelfde. We hebben Jezus nodig, Hij helpt ons door dit leven heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Yvonne. Lieve reactie.

      Mooie plaatjes zijn goed. Je kunt er voor kiezen alleen de buitenkant te laten zien. Behoedzaam open zijn, naar mensen die je vertrouwd is de eerste stap misschien? 😍

      Verwijderen
  6. Hi Aritha,
    whatever we do not show to others, God sees all that is in our minds. I believe there is a time to open up to the right person, and not keep the negative feelings in us, as it is like keeping the truth of sadness and badness within us. There is nothing wrong with sharing the bad times and the sad times. The pics are lovely. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Like always, you comment is so nice and wise. Thank you dear friend.

      Verwijderen
  7. Anoniem9/28/2021

    Mooi stukje Aritha en herkenbaar. Maar ook: de Heere is getrouw aan Zijn Woord. Ook al voelen wij het niet en zijn we somber en wanhopen we soms of de Heere wel weet dat het zo moeilijk is. Dan nog is Hij getrouw en zal Hij het voor mij voleinden zoals het zo mooi in psalm 138 staat. Als we weer uit het dal mogen opkrabbelen dan weet je het weer: God is goed en mag je Hem weer loven om Zijn trouw en hulp. Hartelijke groet. Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Psalm 138 is zo rijk, diep, mooi. bedankt voor het delen. En voor je reactie. Fijn.

      Verwijderen
  8. Bedankt voor je openhartigheid Aritha. Mijn planten zijn een inspiratie in moeilijke tijden. De zorg voor hen leidt af van muizenissen. Fijn dat jij er ook troost uit put en ze je weer op de Schepper wijzen. Bij Hem mogen we onszelf zijn, somber of blij. Dat maakt niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn planten (een paar van hen) staan nu even in de regen. Maar ik ga ze binnenhalen. Er komt een donkere lucht aan. Ik denk hagel.

      Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
  9. Thank you for visiting my blog.

    God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het delen van deze kwetsbare blog, want dat is best eng misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aritha my gloomy days mirror yours. Our feelings can be fickle at the best of times but thank goodness God always loves us even when we cannot feel Him. Thanks for being honest. Sometimes as believers we think we are not allowed to doubt or feel sad but He always wants us to come with our sadness and doubts. So I go to Him and I know you do too. Hugs!

      Verwijderen
    2. @Heleen ja wel een beetje. @debbie I go to Him everyday, yes. he is my Helper, my Comforter.

      Verwijderen
  11. Vaak is het zo dat emoties er niet mogen zijn wanneer ze minder positief zijn. Het wordt maatschappelijk gezien gewoon niet geaccepteerd. Ik vind het prachtig te zien dat je jezelf zo kwetsbaar opsteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Your photos are gorgeous, and what a beautiful blue sky! We have a lot of Rudbeckia around here, we call it Redbud. I am so sorry you struggle with depression, my husband takes medicine for it. And I am thinking it may be worse in fall and winter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ginny, thank you for writing you nice comment. Glad you was here, to translate and read. Sometimes it is good to take medicines for a real depression isn't it?

      Verwijderen
  13. Anoniem10/02/2021

    Ik probeer wel steeds eerlijker te zijn over m'n gevoelens, maar vind het soms nog lastig om ze onder woorden te brengen. Soms probeer ik dit in een gedachtje of gedichtje op m'n blog te doen... Die rudbeckia is prachtig! Kende ik niet. Hij lijkt een klein beetje op een zonnehoed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben een paar uitgebloeide bloemen aan het drogen. Als het lukt, wil je dan wat zaadjes? Echt iets voor jou.

      Jij bent echt heel sterk in het uiten, op je blog. In combinatie met je foto's. Het warme licht erin.

      Verwijderen
    2. Anoniem10/03/2021

      Lijkt me heel leuk! Laat maar weten of het drogen lukt.

      Verwijderen
  14. Your love for nature and for God, the Creator of everything in nature, should give you all the necessary strength in life. It should keep you away from gloomy days, fill them instead with light and hope.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hele mooie collage en regels neer geschreven over het prachtige bloemenleven. Mijn plantjes helpen mij ook om door moeilijke tijden heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij ook. Ik geniet er uitbundig van ❤️ Bedankt Tine.

      Verwijderen
  16. Yes, Precious Post Dear Aritha!! Your love for God and His for you shines through and the special way you see Him in everything and all the beautiful flowers , thank you for how you share your love and thoughts with us ! Love and blessings ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Over het worstelen met het leven voelen mijn man en ik nu heel erg goed wegens zijn ongeneeslijke ziekte. Die met elke dag wat terug loopt maar door ons geloof en kracht daarbij zullen we ook deze beproeving doorstaan. God zal ons begeleiden en helpen met zijn steun.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beautiful photos that bring glory to God, Aritha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much Amy. That's so kind of you 👌

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.