30-12-2020

WINTERWANDELING (met God)

Wat een zooitje in het bos! Ik moet zelfs over een omgewaaide berk klimmen. De storm heeft flink huisgehouden hier! Ik kijk op mijn sporthorloge en zie dat ik al een paar kilometers gewandeld heb. Tijd om te rusten. Ik vind een beschut plekje aan de rand van het ietwat aflopende heideveld. 

💡 Ik ben heel blij met mijn zitmatje want ik kan nu zitten waar ik maar wil!

Allermooiste plekje
Dit hier is het allermooiste plekje. Vroeger graasden er schapen. De schapenwol ging toen nog naar een wolfabriek in Veenendaal. Geen schapen vandaag. Ik heb het heideveld helemaal voor mezelf.
Wandelen met God
Uit mijn dagboek 
27 december

Ik zit aan de rand van het heideveld. Gaaf plekje! Links van me staat een grove den. In de verte hoor ik een Vlaamse gaai, dichterbij wat meesjes. Meesjes vind ik leuker want ze schreeuwen niet zo hard als die gaaien. Vandaag heb ik eindelijk mijn dagboekje weer eens meegenomen. Nu kan ik van me afschrijven. 

Ik heb twee weken terug een ketting gekocht met deze Bijbeltekst erop: "His mercies are new every morning."  Toen ik hem kocht dacht ik: deze ketting zal me helpen als ik tegen de dag op zie. Ik zal hem in mijn hand nemen en er naar kijken, de woorden lezen en beseffen dat Gods barmhartigheden ieder morgen fonkelnieuw voor me klaar liggen. 

Ik nam de ketting in mijn hand.
Ik las de tekst.
Het deed me niets.
Ik voelde me moe
Depri.

Wandelen met God
 
Ik zocht vanmorgen de originele tekst op, plus context, in mijn Bijbel. Kijk, dit staat er en ik vind dat toch wel heel mooi:

Het is de goedertierenheid van de HEERE dat wij niet omgekomen zijn, dat Zijn barmhartigheid niet opgehouden is! Nieuw zijn ze, elke morgen; groot is Uw trouw! Mijn deel is de HEERE, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen.

Artikel over Bijbeltekst
Ook vond ik een artikel over de tekst van mijn kettinghanger. Het linkje sloeg ik op. Nu zit ik hier op mijn matje en heb een klein stukje van het artikel gelezen. te mooi om niet te bewaren en het later eens te delen Ik vertaal het vanuit het Engels.

🌿 Op onderstaande foto: bekermos (naast me op de grond).
🌿 Tekst gaat verder onder het de foto.

Wandelen met God
Wat betekent het dat Gods barmhartigheden elke ochtend nieuw zijn?

God herinnert ons aan deze krachtige belofte in Zijn woord die ons hart in moeilijke tijden vrede biedt. Het is geschreven voor zijn volk in tijden die erg moeilijk waren. Het geeft ons grote hoop in de strijd waarmee we vandaag worden geconfronteerd, zoals lichtstralen die door de donkerste nacht breken.

Want net zo zeker als de zon elke ochtend opkomt, kunnen we er zeker van zijn dat Zijn barmhartigheden nooit eindigen. Ze zijn nooit gebaseerd op hoe goed we zijn, maar alleen op Zijn standvastige karakter. Zijn mededogen met ons is elke ochtend vers, en elke dag is een geschenk rechtstreeks uit Zijn hand. 

Eerste reden waarom ik mag blijven hopen in een moeilijk seizoen:
God vergeeft en verlost (Psalm 103:2-5, 11-12)

Wat je vandaag ook tegenkom, Gods beloften zijn waar. In moeilijke tijden lijkt het gemakkelijker om over van alles te klagen dan om God te prijzen. Maar de keuze om je hart en geest op Christus te richten, heeft grote kracht; net als het prijzen van Hem voor Wie Hij is en hoe Hij aan het werk is in je leven. Hij verlost uit de put van moedeloze gedachten. Hij vernieuwt je geest.
Debbie Mc Daniel
Wandelen met God

Jezelf herinneren aan Gods beloften en ervoor kiezen om Hem te prijzen en op Zijn soevereiniteit te vertrouwen, is de eerste stap op weg naar het vinden van hoop in de moeilijke tijden.

Ik stop mijn dagboekje weer in mijn rugtas. Mijn vingers zijn rood van de kou geworden. Gauw klop mijn kleren af en drink nog wat water uit mijn fles. Tijd om verder te wandelen. Boven mijn hoofd trekt de lucht open. Ik zie prachtige blauw tevoorschijn komen en haal opgelucht adem. 

Blauw gemist
Wat heb ik dat blauw gemist de laatste dagen!
En de zon natuurlijk ook.

Wandelen met God

Blauw (uit stukje van Spurgeon)
Het blauw van de lucht doet me denken aan een stukje van Spurgeon dat ik een paar dagen geleden las via de app van Truth for Life. Thuis zal ik het opzoeken. 

Nu dus:

Another foundation is the person of the Lord Jesus, clear and spotless, as everlasting and beautiful as the sapphire, combining the deep blue of earth's ever-rolling ocean and the azure of its all-embracing sky. Once might our Lord have been likened to the ruby as he stood covered with his own blood, but now we see him radiant with the soft blue of love, love abounding, deep, eternal. 

Ik wil me focussen op Hem alleen. Op Zijn beloften.

Echt Judasoor
Terwijl ik het bos weer inloop, voel ik de donkerte van me afglijden. Ik zie de mooiigheid van de natuur weer. Hier en daar sta ik even stil om wat plaatjes te schieten. Als ik bijna bij mijn fiets ben ontdek ik ook nog eens Echt Judasoor op een dode boomstam. Wat een gave zwam!

👂 Heb jij deze zwam wel eens gezien?

Wandelen met God

Er is zoveel te zien in het winterbos. Wandel langzaam! Vertraag. Bij elke stap is er kans op een mooi, nieuw natuur-detail. 

In every walk with nature one receives far more than he seeks. John Muir


🎧 New Every Morning - Audrey Assad

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en bemoedigend blogje,Aritha, dank je wel!
    Mooie fotoks ook ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Rita. Ik vind het fijn om terug te lezen bij jou.

      Verwijderen
  2. Bekermos en judasoor nooit eerder gezien.
    Maar een wandelroute is heerlijk om te mijmeren en moois van God s schepping te ontdekken. Mooi blogje. Fijne jaarwisseling liefs Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens jou ook alle goeds toe Albèrtje. En veel knutselpret natuurlijk.

      Verwijderen
  3. Je grootgedrukte tekst raakt me, hoop.
    Op de een of andere manier komt dat onderwerp steeds voorbij sinds kort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een belangrijk onderwerp toch? Niet voor niks als het steeds bij ons op de deur klopt.

      Verwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.