15-02-2020

GROEI EN GEEST

Gisteren heb ik oude blogberichten gelezen. Ik glimlachte, fronste, zuchtte en was af en toe ontroerd. Het verbaast me dat ik een bepaalde mate van geestelijke groei ontdek. Groei in de diepte, zoals een boom dat doet. Alle eer aan Hem!



🌴 Lees dit artikel over groeien als een palmboom.

Wil je in dit leven vrucht dragen dan moet je niet afhankelijk zijn van het oppervlaktewater, maar er zorg voor dragen om heel stevig geworteld te zijn in een diepe verborgen gemeenschap met God. Vaak moeten onze geestelijke wortels door allerlei verhardingen heenbreken om bij die diepe wateren te kunnen komen. Zoals het wortelgestel van de ceders van de Libanon dwars door een enorm rotsmassief heen moesten boren om tot het ondergrondse water te kunnen komen, zo moet de mens door oerbanken en andere harde lagen in het innerlijke leven heen om door te breken tot een echte diepe relatie met de Here.

Al die tijd  was ik geen moment buiten uit het bereik van Gods handen. Hij droeg me zelfs in Zijn hart. Hij heeft de beproevingen gebruikt om me te dieper te wortelen in Hemzelf. Daar gebruikte Hij Zijn Woord voor. En Zijn Geest.

Wie zou ik geweest zijn zonder Zijn Geest? 


C.H. Spurgeon heeft een stukje over de Heilige Geest geschreven waar ik geregeld aan denk. Ik wil het delen omdat het me bewust kan maakte van dingen waar ik me helemaal niet zo van bewust was.

Verlangen wij wel vurig genoeg naar de hulp van de Heilige Geest? Zijn we wel voldoende waakzaam om te voorkomen dat Hij Zijn hulp zou terugtrekken? Zonder Hem kunnen wij niets doen, maar door Zijn almachtige kracht zijn we tot buitengewone dingen in staat. Alles is afhankelijk van Zijn openbaring of de verberging van Zijn kracht. Lopen we niet dikwijls op Zijn roeping vooruit en handelen we niet vaak zonder Zijn hulp in te roepen? Laten we ons verootmoedigen voor ons tekortschieten in het verleden, opdat de dauw des hemels weer op ons zal rusten, de heilige olie ons zal zalven en het hemelse vuur weer in ons zal gaan branden. De Heilige Geest is geen tijdelijke gave, Hij blijft bij alle heiligen. We moeten Hem slechts op de juiste manier zoeken dan zal Hij Zich door ons laten vinden. Hij is jaloers, maar tevens medelijdend; als Hij Zich terugtrekt, keert Hij in genade terug. In Zijn ontferming en liefde wordt Hij ons niet moe, maar wacht Hij ons opnieuw genadig te zijn. (C.H. Spurgeon)

Ik vind de oproep aan het eind om me te verootmoedigen voor mezelf een goede oproep.



Heb jij ook ervaren dat moeilijke dingen in je leven een groeiende uitwerking kunnen hebben?

🎧 He will hold me fast

4 opmerkingen:

  1. Mooie blog Aritha, ik denk dat alle moeilijke dingen een groeiende uitwerking hebben, van een gemakkelijk leven leren we niets. het is ook de kunst om niet te klagen, maar te vragen 'wat kan ik hier van leren?'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder dat je net nu hier over schrijft. Ik ben het boek 'De tranen van God' aan het lezen. Dit gaat over het lijden. Er staan zulke mooie dingen in dat ik er binnenkort een blogje over ga schrijven. Je zult het vast lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat als je terugleest in je je eigen groei kunt zien, dat herken ik ook wel, hoe kostbaar is dat om dat te mogen zien.
    Inderdaad de moeilijke tijden zorgen voor groei, ik vind het beeld van een zaadje zo mooi, het moet eerst helemaal kapot gaan (sterven) maar dan komt er iets moois uit voort.
    Zoals Marja zegt, leren vragen : Heer wat wilt u me hierin leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi en herkenbaar Aritha. Als ik terugkijk op ons leven dan denk ik weleens: Goed dat ik niet alles van te voren geweten heb. Er waren veel donkere momenten, maar als ik terugkijk heeft het mij dichterbij Hem gebracht. Een groei die ondenkbaar geweest was zonder die ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.