29-02-2020

DE LES VAN DE EENVOUD

Hier zit ik dan, op mijn favoriete bankje aan de rand van de hei. Het ziet er grauw uit, die hei. Hier en daar strekken wat grotere struiken hun takken uit naar de winterlucht. Warempel, daar is de zon! Nu zie ik pas hoeveel druppeltjes er aan die takken zitten. Ze glinsteren als diamanten.


Even rust
Op mijn schoot ligt het boekje “In de schaduw van de Almachtige”. Ik neem het tegenwoordig mee op mijn wandelingen om er even uit te lezen. Daarna schrijf ik op wat het me doet. Juist nu ik in mijn dagboek schrijf gaat de zon nog feller schijnen. Ze breekt door de wolken heen. 

Ik las zonet over de les van eenvoud. Dat onze wereld chaotisch en ingewikkeld en dat het niet Gods schuld is. Wij, kleine mensjes, hebben met z'n allen onze wereld zo chaotisch en ingewikkeld gemaakt. 

Prediker 7:29 Alleen, zie, dit heb ik gevonden: dat God de mens oprecht gemaakt heeft, maar zij hebben vele uitvluchten (bedenkselen) gezocht.

De les van de eenvoud
Om orde in je leven te brengen is het absoluut noodzakelijk je leven eenvoudiger te maken. Anders vindt je vanbinnen geen rust, en ben je niet in staat zijn om de diepe, stille schuilhoeken van uw hart binnen te gaan, daar waar God mooiste woorden gesproken worden. Als je lange tijd rusteloos bent, wordt je hart koud naar Christus toe en wordt je een voorwerp van verleiding in een grillige wereld. Een stapje terugdoen in ons leeftritme noemt de schrijver een eerste stap naar het verkrijgen van een vertrouwelijke relatie met de Almachtige. 

Eenvoud is meer dan een aardig middel om de chaos uit je leven te bannen.

Moet ik alweer wat? 
Ik vind het mooi wat hij schrijft maar ook ongrijpbaar. Moet ik eerst rust ervaren voordat ik Gods mooiste woorden kan vinden in de schuilhoeken van mijn hart. Hoezo dan? In kan toch gewoon Gods Woord lezen en dan die rust ervaren door Hem? 


Vandaag blader ik nog eens terug in mijn boekje om dat te ontdekken. Dit is een onderwerp dat me raakt. Ik ben gevoelig voor vereenvoudigen. Als ik lees hoe anderen dat doen en meer rust vinden vind ik dat mooi. Misschien schrijf ik er later als ik het boekje uit heb, nog een keertje over.

5 opmerkingen:

  1. persoonlijk denk ik dat je God aan kan ervaren in chaos, juist daar. Want Hij is Degene die orde en rust brengt. Als we uit onszelf rustig kunnen worden hebben we Hem daarvoor niet nodig... zomaar mijn gedachten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. My Mother was a Godly woman, mother of 8 children, so very much work to do, gardening for big family, canning, so much canning, after frustration she was able to find a quiet spot in her heart while she worked...SHE PRAYED almost constantly while she worked. She made where ever she was a sanctuary. Although I do know she found a special time early in the morning to read the Bible and pray, too. I learned from her to pray as I work. But I treasure quiet times away from any work when I can just read the Bible and pray or sit quietly before the Lord. I personally think we need holy solitude. If Jesus had to go away from the people and pray alone to the Father, I think we need it, too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That did not translate very well! So sorry! But I think you can get the idea.

      Verwijderen
  3. Ik word soms gek van de chaos. Zoveel te doen als moeder. En er gebeurd zoveel in de wereld. Er is zoveel om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.