10-06-15

Ik heb een lastige kaak

Je zult maar iedere dag pijn hebben!

Dat dacht ik toen ik heftige pijn kreeg een paar dagen na het vullen van een kies. Gelukkig kon ik vlug bij mijn tandarts terecht. Hij maakte een foto. Geen ontsteking of cyste. Maar wel zo'n erge pijn dat het duidelijk was dat er iets aan de zenuw mankeerde. Vandaag een wortelkanaalbehandeling gehad. Niet erg maar wel opnieuw heel spannend.


Schooltandarts
Als kind was ik erg bang voor de tandarts. Net als heel veel kinderen in de jaren zeventig ging ik naar de schooltandarts. Dat was pijn lijden. Helemaal in je eentje - zonder mama of papa -  klom je de bus in. Met een hart dat bonsde van spanning ging je liggen in de tandartsstoel. Boren en trekken.

Een angstig gebeuren!


Cyste-leed
Gelukkig ging ik als puber elk half jaar naar een 'echte' tandarts. Mijn vader wilde altijd mee omdat ik zoooo bang was. Ik had vaak pijn. Ontstekingen in de bovenkaak en in de bijholtes. Jaren later, in de beginjaren van ons huwelijk, werd er een cyste in mijn bovenkaak ontdekt. Op die manier kwam ik bij kaakchirurgie terecht. De chirurg heeft foto's van mijn geopende kaak gemaakt omdat hij nog nooit zo'n grote cyste gezien had.

Echt geen pretje! Ging jij ook naar de schooltandarts?


De cystes bleven weer aangroeien. De spanning: goedaardig weefsel of kwaadaardig? Totdat ik in 2011 niet meer terug hoefde te komen. Ik was zomaar cystevrij. Wat een zegen! Ik hoop altijd cyste-vrij te blijven. Er heeft zich zelfs weer nieuw bot gevormd op de plaats waar het bijna geen bot meer zat.

Lastig
Ik heb een lastige kaak. Zo'n klein stukje van mijn hele lijf. Toch bezorgt het me vaak pijn. Nu ik weer bij de tandarts 'loop' ... denk ik terug aan de ziekenhuisbezoekjes. Kaakchirurgie. Brrr.

En vandaag bid ik een keertje extra voor mensen die aan chronisch pijn lijden. Jij ook? Laten we hen in iedergeval niet vergeten!

Foto's gemaakt tijdens het wachten bij de tandarts.

12 opmerkingen:

  1. You will be in my prayer. God is with you sister Jedidja. Don't be afraid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat besef je dan ineens goed, he? ( Mensen die altijd pijn hebben, hoe zullen ze zich voelen..) Maar jij ook sterkte! Wat ziet de wachtkamer er gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, wij waren ook bij de tandarts vandaag. Gelukkig alleen voor controle, maar het blijft altijd spannend. Vroeger hoefde ik niet naar de schooltandarts, maar ik herinner me wel die spanning bij andere kinderen, als de bus er weer stond. Sterkte met je behandeling, hopelijk is de pijn nu over....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn zo'n berichtje voor het slapen gaan!;-p
    Nee, anderen uit m'n klas vonden het ook verschrikkelijk, ik hoefde er niet heen, ging gewoon met mijn moeder naar onze tandarts. Maar ondanks dat heb ik het nog heel lang verschrikkelijk gevonden, en nog steeds vind ik het helemaal niet erg als ik een afspraak af moet bellen om te verzetten!;)
    Slaap zacht deze nacht!♡

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad.. die schooltandartsbus... de schrik van de basisschool!
    Gelukkig hoefde ik er niet naar toe. Mijn ouders gingen netjes met ons elk half jaar naar de 'echte' tandarts... Hoewel ik daar ook bibberaties aan over heb gehouden... Doordat ik als kind erg doof was hoorde ik de helft niet wat die tandarts tegen mijn moeder brabbelde, en hups, zo opeens stond hij met zo'n grote boor of trekbeugel klaar....
    Ik heb er een fobie aan overgehouden die ik gelukkig niet oip mijn kinderen heb overgebracht....
    Dat heb ik dan maar wel weer netjes gedaan, niet dan?

    Enne... je laatste regel doet me goed!
    Ook ik lijd aan chronische pijn en soms is er moeilijk mee om te gaan. Mensen begrijpen je niet...
    Dank je wel!

    Liefs,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh jaaaaa ik heb ook angst gekregen daardoor...zo alleen voelde ik me.. Werd er gezegd dat ik niets had werd ik toch een week later weer gehaald om te boren.. Vreselijk. Toen ik naar middelbare school gewoon met mn moeder ging moest ze echt mn hand vast houden en..later ben ik ook jaren niet gegaan tot ik wel moest door kiespijn maar daarna ook niet meer gegaan...door mn zwangerschappen is mn gebit slechter nog geworden door t oneindige spugen en zuur,maar afgelopen jaar eindelijk de stap genomen en alles is nu weer netjes. Heb gegild bij kaakchirurg hoor echt waar toen er een kies uit moest. zonder mn man ging ik echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar, bij mij zit de angst er daardoor ook nog goed in.
    Ik wist dat ik de eerste dag niets te vrezen had, mijn achternaam begon met een W, maar daarna ...
    Jij beterschap en sterkte.
    En ik bid regelmatig voor mensen die iedere dag pijn hebben, want ik weet wat het doet, kost ...
    Er is een tijd geweest dat ik niet had gedacht ooit zonder pijn te zullen zijn en soms wordt je daar weer even bij bepaald en ben ik heel dankbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bah jakkes ja, die schooltandarts was echt een nare man! Heel grof tegen de kinderen.

    Heb je nog veel last nu Jedidja van de behandeling of zakt het alweer af?
    Anders sterkte ermee nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ook ik ging naar de schooltandarts, was er zelf niet bang voor, maar kreeg meer de zenuwen van mijn klasgenootjes, die wel bang waren, hihi. Waarom ik niet bang geworden ben? Ik denk omdat ik ook een beugel had bij de "gewone" tandarts, en die goed voor me zorgde.
    En elke dag pijn komt me helaas bekend voor, daarom: dank je wel voor je gebed.
    Fijne dag, groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoefde gelukkig niet, mijn ouders waren daar flink op tegen, maar als ik zo de verhalen hoor... :o(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik hoefde ook niet maar toch altijd die angst raar toch

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I never enjoy going to the dentist. I hope your mouth is feeling better!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.