05-09-13

Vreugderovers en een mooie Bijbeltekst

In de vakantie is mijn man jarig geweest. Onze kerk heeft de gewoonte om iemand op zijn verjaardag een kaart te geven. Dit keer stond er een prachtige bemoediging op de ansichtkaart.

Weest niet bevreesd ... want Ik ben met u.
Jeremia 1: 18



De vreugderover
Ik ben juist wel bevreesd! Vaak schrik ik rond vieren wakker,  met een angstig kloppend hart. Of ik wordt in de morgen overvallen door nare gedachten, die mij de adem afsnijden.

 Ik las daar iets heel treffends over in het boekje van Max Lucado: Je kent hem. De vreugderover. Het was deze dief die je zweethanden bezorgde toen je dat sollicitatiegesprek had. Het was deze schurk die in je oor fluisterde toen je de begraafplaats verliet: 'Misschien ben jij de volgende.' Hij wil je geld niet. Hij wil je sieraden niet. Hij is uit op iets veel kostbaarders. Hij wil je vrede stelen - je vreugde. Wat zijn naam is? Angst. het is zijn taak om jou je moed te ontnemen, om je achter te laten als een bibberend hoopje. Angst voor de dood, angst om te falen, angst voor God, angst voor morgen - de mogelijkheden zijn eindeloos."



Te lijf
Ik kijk naar de verjaardagskaart. Wees niet bevreesd, staat erop. Waarom dan niet, Heer? Ik heb er wel last van. Ik ben bang. Omdat Ik bij je ben, zegt Hij tegen me. Omdat Ik je niet zal verlaten. Omdat ik je niet loslaat.  Ik leg mijn hand in Zijn hand. Ik vertrouw Hem. Zijn beloftes heb ik heel hard nodig in onstabiele situaties. En samen met Hem ga ik mijn vreugderovers opnieuw te lijf.
 Traceer je vreugderovers. Laat je niet overweldigen.
 Er is een uitweg.

21 opmerkingen:

  1. Ik heb even geen woorden.
    Dan maar gewoon: liefs!
    Ik bid voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. God and his words are our way out of fear. Hold on and trust God my friend:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jedidja, wat een HERKENBAAR stuk. De afgelopen maanden gaat er van alles mis rondom (mij) ons. Ik weet me zo af en toe geen raad hoewel ik toch rustig kan redeneren met mijn man over het nabijzijn van God enzo. Mijn man houdt zich minder bezig met bidden dan ik - we zitten wat dat betreft anders in elkaar. Ik snap niet dat deze dingen gebeuren- en toch zit aan elk negatief probleem een positieve kant. Gisteren reed mijn man zijn auto total los. SCHRIKKEN!!!! Maar hij had geen schrammetje. Geen nek klachten, geen blauwe plekken- HELEMAAL niets. Zijn engelbewaarder zat ECHT op zijn schouder. Toen had ik mijn dankgebed meteen al klaar.- daarna komt de zweethanden, twijfels en doem-denken. Waarom gebeuren al deze tegenslagen? Waarom worden wij bijna elke dag aangevallen, onderuitgehaald- ontmoedigd? In mijn hoofd hoor ik steeds ' Be not afraid, I go before you always, come follow me!! ( ja Engels is mijn tweede moedertaal) en dan wordt dat gevolgd door dat hele oude lied, ' Dank u dat ik met al mijn zorgen bij u komen mag', maar de ANGST blijft me achtervolgen. Ik ga NOG harder bidden, en ik dank je voor jouw stukje- die ANGST DIEF moet uitgeschakeld worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meestal als ik vast geloof dat God met ons is, komt dat stemmetje om de hoek kijken.
    Ik probeer het dan biddend de stilte op te leggen.
    Uiteindelijk is God de overwinnaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor deze mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Jedidja,
    I once read a very true description of FEAR. False Evidence Appearing Real. Believe the truth that the Lord tells you and not the lies that the enemy tries to tell you.
    God bless you

    BeantwoordenVerwijderen
  7. DANK lieve Jedidja voor je openheid en mooie overdenking!
    Direct komt er in mijn gedachten wat onze liefdevolle HEMELSE VADER tegen JOZUA zei:

    "Ik zal u niet begeven en u niet verlaten"
    (JOZUA 1:5 laatste deel)

    En zo is het lieve Jedidja!
    Jij en ik zijn van evenveel waarde als dat JOZUA was voor HEM,
    en daarom geeft HIJ ons door ZIJN WOORD dit soort krachtige spreuken.
    Ook die mooie tekst op de kaart voor je man.
    Ze zijn er niet om naast ons neer te leggen.
    Nee...
    ze zijn gekomen omdat ze er moesten zijn.
    En wel om ze volledig tot ons te nemen in geloof!
    Ook de kaart die eigenlijk voor je man is :-)
    ONZE VADER heeft hem niet voor niets laten bezorgen in jullie huisgezin!
    HIJ zorgt voor jullie!
    HIJ weet wat jullie nodig hebben.

    Dus lieve Jedidja...
    je hoeft niet bang te zijn,
    want HIJ zal je niet begeven of verlaten!
    Weet dat HIJ er altijd voor je is en bij je wil zijn.

    Samen met jou zet ik deze stap in GELOOF sterk en moedig...
    ja...
    want dat is namelijk het volgende vers!

    "Wees sterk en moedig"
    (Jozua 1:6a)

    Zullen we het samen proberen?

    LIEVE GROETEN en ZEGENINGEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een prachtige blog Jedidja.
    Ook probeerde de vreugderover zijn ding in ons leven te doen, maar dat gaat hem niet lukken. Die eer geef ik hem niet. Want God heeft me veel te veel gezegend. En God zegende al omdat Hij wist wat er gebeuren zou. Dus waarom zou ik die vreugde dan laten wegroven? Echt niet.
    Dank je wel hoor voor je prachtige blog.
    Knuffels
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. * amen *

    Wat heb je een ontzettend mooie achtergrond gebruikt Jedidja. Pràchtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie bemoediging voor jou en mij, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi blogje Jedidja, ik kan er niets aan toevoegen. Bedankt voor de bemoediging!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. The Word of God is powerful and cancels fear! "The name of the Lord is a strong tower; the righteous run to it and are safe~" ~Proverbs 18:10 So we can call on God and he will keep us safe in Himself! Also Psalm 91 is near to my heart!
    Blessings dear Jedidja!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love psalm 91 too. Yes He will keep us safe in Himself.

      Verwijderen
  13. I have a problem with fear...only HE can calm those fears! Thanks for the reminder!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi en herkenbaar. 's Nachts word ik ook regelmatig aangevallen door angst. Ik heb een aantal bijbelteksten uit mijn hoofd geleerd die ik op die momenten proclameer. Wat een kracht gaat er uit Zijn Woord! ''Volmaakte liefde sluit alle angst uit'', dank U Jezus :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.