24-09-2013

Plant een appelboompje

Soms denk ik dat. Dat het leven geen nut heeft. Als ik met open ogen op de morgen wacht, heb ik wel eens deprimerende gedachten. Dat alles maar door gaat... tot er op een dag een eind aan komt en ik er niet meer ben.

http://kostbaar.blogspot.nl/

Zo wil ik niet denken want elke dag is een geschenk van God. Ik wil het leven vieren en ik bedenk dat ik dat het beste kan doen, door iedere nieuwe dag in Gods handen te leggen. Weg met die deprimerende gedachten! Maarten Luther zei: 

Als ik wist dat de wereld morgen zou vergaan, zou ik vandaag nog een appelboompje planten!

Op die manier omhelsde hij het leven. Dat wil ik ook. Het leven omhelzen. Genieten van het mooie geschenk.  Ik schreef er hier al eerder over. 

Teken van hoop
Het gaat erom dat ik me niet laat beheersen door narigheid en ellende. Ik kan de misère in de wereld niet tegenhouden maar ik kan wel een appelboompje planten. 

http://kostbaar.blogspot.nl/

Zo'n appelboompje is een teken van hoop. Het kan van alles zijn. Je kind knuffelen, iemand verrassen, voor een sponsorkindje zorgen, een maaltijd brengen bij iemand die het moeilijk heeft, naar iemand glimlachen...

Heb je naar jouw gevoel echt geen appelboompje om te planten? Strooi dan heel voorzichtig wat zaadjes om je heen. Kleine vreugdezaadjes, waaruit mooie bloemen groeien. Laat je licht schijnen. Durf te leven. Je bent kostbaar!

32 opmerkingen:

  1. Anoniem9/24/2013

    Prachtig geschreven vrouwtje. En een wijze raad en les.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat heel dapper, appelboompjes planten middenin de storm.
    Mooie blog!

    Hé, even een vraagje. In een vorige blog had je het over 'de glans van het gewone'. Dat vond ik zo'n enorm mooie zin. Ik moet er nog zo vaak aan denken. Het typeert vaak m'n blogberichtjes.
    Vind je het goed als ik die mooie term van jou gebruik in mn blog? Uiteraard zet ik er dan bij dat jij dat zo mooi schreef.

    Groetjes & Gods nabijheid voor elke dag, èn elke nacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iets om te onthouden, mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi bemoedigend blogje! Thanx!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gezegd. Ik heb ook wel eens van die zware, nare gedachten waar je niks mee opschiet, waar het allemaal alleen nog maar donkerder van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Jedidja
    What a good throught; to plant an apple tree in the life of everyone we live with every day. And there are so many opportunities to do that. I have found that when we love others, we experience more of God's love for ourselves as well.
    Blessings XX
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi stukje Jedidja!! Dankje....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I love your suggestions--child cuddling, surprising someone, etc. I'll plant an apple tree!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. The catbird that was in my apple tree (that I planted!) is listed on the Wikipedia website (http://en.wikipedia.org/wiki/Gray_Catbird) and I think this is the Latin word you were looking for "Dumetella carolinensis". Wikipedia say "The name Dumetella is based upon the Latin term dūmus ("thorny thicket";[5] it thus means approximately "small thornbush-dweller" or "small bird of the thornbushes". It refers to the species' habit of singing when hidden in undergrowth. The specific name carolinensis is New Latin for "from the Carolinas"."

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ahh so much fun and beautiful pictures :)
    the fruit is beautiful as well.

    Blessing to you my friend.
    Love,
    Delvalina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi Jedidja, het zit vaak in de kleine dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat kan dat beroerd zijn he, die domper van nare, angstige, negatieve gedachten! Ik las vanmorgen in Hebreeën 11 dat we 'voorbijgangers' zijn, dat vond ik zo mooi. We zijn al voor de grondlegging van de wereld door God bedacht, we komen bij Hem vandaan, we leven hier op aarde een poos(je) en gaan naar ons eeuwige huis!
    sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi en herkenbaar.
    'Gelukkig hen, die depressief durven zijn. Ze zullen al huilend vertroost worden in Abba's armen.'

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo staat er ergens in het O.T. dat Abraham een Tamarisk plantte, een keer. Als herinnering van Gods daden van dat moment. Ik denk daar regelmatig aan. En wie weet ga ik ook nog eens echt zo'n boom planten. Als herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo'n appelboompje is soms zo simpel hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem9/25/2013

    Herkenbaar, zowel het negatieve als het positieve. Mooi verwoord!

    Plante bij mijn vorige huis een notenboom. Ik heb hem zelf gezaaid, verpoot, gesnoeid en groot gekeken. En een ander zaagt hem om. Niks boompje groot.... Balen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem9/25/2013

    Herkenbaar, zowel het negatieve als het positieve. Mooi verwoord!

    Plante bij mijn vorige huis een notenboom. Ik heb hem zelf gezaaid, verpoot, gesnoeid en groot gekeken. En een ander zaagt hem om. Niks boompje groot.... Balen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem9/25/2013

    Great reminder...One day at a time, Sweet Jesus, as I go planting my seeds and enjoying the journey!
    Blessings to you, Jedidja,
    Anne♥

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig hoe je dat weer verwoord hebt...

    En zo herkenbaar soms. Ik heb die gedachten ook hoor. Alhoewel ik weet dat het leven een kostbaar geschenk is van God en dat je elke dag moet danken en moet koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een mooi stukje heb je weer geschreven. Je website heb ik ook doorgegeven aan mijn moeder, en zij vond het mooi om te lezen, ikzelf kijk ook altijd weer uit naar je berichten omdat ze zo leeraam zijn! groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat echt mooi! Zo is het ook.

    Het doet me denken aan One Thousand Gifts van Ann Voskamp. Daar heb ik net deze week over geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. This is very encouraging. I have fallen out of the habit of waking up and saying that "this is the day that the Lord has made...I will rejoice and be glad in it!" I think that I need to start my day off with that attitude again, instead of feeling sad about the state of the world...There is nothing we can do except to continue to be a light in the ever growing darkness.
    This world is a mess, but there is still so much beauty to be seen in it...God's glory is all around us but sometimes we must make more effort to see past the gloom. It sounds like you are doing well with chasing away the depressing thoughts...that is very good!
    Blessings and love~ Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Such good advice Aritha! Lisa has said it best in the above comment. We can be that light in the darkness. Just like in that movie It's a Wonderful Life, you never know what small gesture you have made today may affect someone else's life. And our children are our apple trees. It's so interesting to see traits pass down from generation to generation.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Weer een prachtige post. Ik kom hieR genieten .
    Lieve groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een inzicht en aanmoediging. Mooi en gevoelig geschreven. Stof om over na te denken. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Depressies, we hebben ze allemaal wel eens denk ik. Maar ook genoeg om dankbaar voor te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.