16-09-13

Satéballetjes met pindasaus

Nu de regen tegen het raam klettert krijg ik er zin in: Satéballetjes met pindasaus uit de keuken van Martine  Ik hoop dat jullie genieten van deze gastblog van Martine.


Pindasaus wordt in Nederland vaak 'satésaus' genoemd, omdat we deze vaak bij saté eten. Dit is eigenlijk niet correct omdat er vele verschillende andere dipsauzen bestaan voor saté... Maar goed, we weten wat ermee bedoeld wordt en daar gaat het om! In onderstaand recept worden saté kruiden gebruikt voor het gehakt, en wordt de pindasaus gemaakt van natriumarme pindakaas.

uit de keuken van Martine


Ingrediënten gehaktballetjes:
500 gram half-om-half-gehakt
⅛ tl gemalen komijn
⅛ tl cayennepeper (of piri piri)
⅛ tl knoflookpoeder
¼ tl sereh/citroengras
¼ tl korianderzaad
¼ tl kurkuma
1 ei
2 el kokosmelk
2 beschuiten Bolletje Vitaal
2 el vloeibare boter

Ingrediënten pindasaus:
125 gram pindakaas natriumarm
100 gram kokosmelk
100 - 150 ml water/melk
2 tl kikkoman sojasaus less salt
1 el ketjap
1 tl rijstazijn (of citroensap)

Bereiding:
Breek het ei in een kom en verkruimel de beschuiten erover. Voeg alle kruiden toe en meng door elkaar. Doe nu het gehakt en de kokosmelk erbij en kneed tot het goed gemengd is. Draai met natte handen balletjes ter grootte van een flinke golfbal. Verhit de boter in een koekenpan en bak de balletjes rondom bruin en gaar in ongeveer 10-12 minuten.

gehaktballen in satésaus

Meng alle ingrediënten van de pindasaus door elkaar en verhit langzaam, terwijl je goed blijft roeren. Voeg niet direct al het water/melk toe, maar doe er meer bij als de saus te dik is. Maak de saus niet te dik, dan eet je er onnodig (te!) veel van! Strooi als garnering wat geroosterde, gehakte pinda’s over de gehaktballetjes en de saus.

Nog meer recepten voor nu van Martine:

14 opmerkingen:

  1. Dank je voor het delen. Ik heb hem geprint en we gaan het recept binnenkort proberen. altijd lekkerder dan kant en klaar blikvoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er goed uit. We gaan het proberen met rijst ,of zomaar......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag geen pinda's en dus ook geen pindasaus, maar dit is zó'n lekkere combinatie ;) En een beetje natrium arme pindasaus moet kunnen. Ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aritha, it is so nice to see a picture of your lovely face!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooooo wat klinkt dit RECEPT heerlijk!
    DANK voor deze pracht gastblog :-)

    En ik geniet ook van de mooie foto met de nog mooiere vrouw hiernaast in het profiel :-)
    Je bent een hele mooie kostbare parel in ZIJN hand!

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt me reuze lekker
    Leuke gastblog hoor, echt waar.

    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Koken is mijn passie en hobby. Bedankt voor (weer) een aanvulling op mijn collectie. Ga het zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I think it will be delicious, without the cumin:) i just dont like the taste of that Spice.
    But then again, it is me. Others love cumin:)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt heerlijk, ik heb het recept opgeschreven. Dit ga ik zeker een keer maken, eerder aten we weleens gehaktballen met een zakje (uche) satekruiden van een kruidenmerk er door. Erg lekker, maar wet het één en ander aan e-tjes, dus dit recept kan wel eens een hele mooie vervanger zijn!
    Bedankt voor je gastblog, Martine!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I love peanut sauces; haven't tried on meatballs. This sounds delicious!

    I hope you are having a blessed and joyful week dear friend! :)

    Blessings and bunches of hugs!
    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mmm, lekker! Ik maak regelmatig zelf sate-saus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Njammieeeee........lang geen gehaktballetjes gegeten, laat staan gemaakt. Ik krijg heel lekkere trek nu....

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.