14-06-2013

Een kast met laatjes in mijn hoofd

'Laatje dicht!'  zeggen mijn man en ik wel eens tegen elkaar, als we over een moeilijk onderwerp gepraat hebben. Want over een vervelend iets hoef je niet eeuwig door te zeuren. Zo ontstond bij mij het idee van een denkbeeldige ladekast in mijn hoofd. Met lades in verschillende emotionele kleuren met genoeg ruimte om een heleboel in kwijt te kunnen. Zoiets als op de foto's hieronder ...

  
Wat zit erin?
Ik verzamel herinneringen aan veel blijde gebeurtenissen en gezellige momenten. Daar ben ik gek op, die koester ik. Maar in mijn denkbeeldige kast  heb ik ook herinneringen aan moeilijk tijden en loodzware dagen. De pijn van het loslaten. Het verdriet om wat ik niet veranderen kan. Beelden, geuren, verwarrende emoties  liggen diep weggestopt in verre hoekjes van de donkere lades.
  
En als de lade niet meer dicht wil?
Voor mij was het goed om herinneringen aan zware periodes te parkeren. Vooral overdag. Hoe kon ik anders een warme mama zijn? De laatste tijd kreeg ik de lade met verdrietige dingen echter niet meer dicht: zat er iets klem? Doodmoe werd ik ervan. 's-Avonds huilde ik en ik klaagde bij God. Ik legde al mijn misère bij Hem neer. Ik voelde me net als David, die zei:
 
Ik ben moe van mijn zuchten, heel de nacht maak ik mijn bed nat, 
doorweek ik mijn kussen met mijn tranen.
  


God kent mijn donkere lades
Gisteren ben ik een dagje alleen uit geweest. Voelde vreemd. En voor het eerst sliep ik daarna weer goed. God kent de inhoud van mijn donkere lades beter dan ikzelf en Hij zal me helpen om alles te ordenen. Misschien moet ik wat rommel weggooien, zodat ik op een dag mijn zegeningen weer kan tellen. Nou, dat ik doe ik al een beetje hoor.
 
Do not look to your hope, but to Christ, the source of your hope.

This post is linked with Faith Filled Friday.
 
 
(foto's van de kast op mijn blog zijn met toestemming overgenomen van De Troubadour) 

41 opmerkingen:

  1. Sterkte in alle moeilijkheden!

    (er is ook een boek wat over huwelijken gaat waarin gesproken wordt over lades/vensters.. volgens mij in het kader van hoe mannen denken en hoe vrouwen denken..) Tijdens het lezen van je blog moest ik hieraan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I like the drawer idea. It would be good to empty the ones that aren't serving you. Like a mental spring clean! Have a great weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Jedidja,
    a poem I wrote years ago jut came into my mind as I read your post. Hope it translates ok for you.
    Always remember the good things in life
    don't dwell on the things that are sad
    for life is a diary of memories some good - some bad
    but just remember there's purpose in all
    whether joyful or peppered with pain
    and though storm clouds for now may have darkened your skies
    soon the sun will break through once again
    So just rest in the thought that God cares for us all
    holding each of us in His great hand
    as He guides us and comforts us - both great and small
    'til we all reach that promised land

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte met de moeilijke dingen. Wat fijn dat we altijd bij God mogen uithuilen! Ken je misschien het lied 'I lift my hands' van Chris Tomlin? Dat lied heeft me de laatste tijd 'geholpen' om iedere keer de weg terug te vinden, als je begrijpt wat ik bedoel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik begrijp wat jij bedoelt. Het is een prachtige song:

      Be still, there is a healer
      His love is deeper than the sea
      His mercy, it is unfailing
      His arms are a fortress for the weak

      Let faith arise
      Let faith arise

      I lift my hands to believe again
      You are my refuge, You are my strength
      As I pour out my heart, these things I remember
      You are faithful, God, forever

      Vooral: "I lift my hands to believ again." Dank je wel Mirjam. Bemoedigende reactie.

      Verwijderen
  5. beautiful post, Jedidja. I have nominated you for the Liebster award! You can read about it at http://freeandholy.blogspot.com/2013/06/lots-and-lots-of-questions.html

    Thanks for being such an inspiration to me!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is erg herkenbaar, hopelijk krijg je gouw die laden weer gesloten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en die dan de laden met zegeningen open om er weer wat moois in te stoppen hè? Hoe gaat het met jou?

      Verwijderen
  7. Anoniem6/14/2013

    Waardevol stukje, eyeopener. Fijn dat je dagje zo'n goede uitwerking had. Misschien bijhouden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ja, dat zeiden wij ook tegen elkaar: bijhouden. Wat vaker even helemaal weg :-)

      Verwijderen
  8. Dear Jedidja
    Yes, dear friend, our Pappa God knows about all our heavy burdens and He doesn't want us to try and hide all our sorrows and woes in the cupboard drawers of our hearts. He asks us with so much love to empty our hearts of all our burdens and concerns and bring it all to Him, for He knows we cannot carry our heave loads alone. He promises us to carry it in our stead! But so often we take our heavy hearts to Him, handing Him all our problems and concerns, but when we leave, we neatly pack them all back and go off worrying about them again!
    Much love and sweet blessings
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ken je 't filmpje de tale of two Brians? Is niet helemaal wat je beschrijft, maar vond 't voor mezelf wel een eyeopener, omdat 't zo vaak wel werkt, bij mannen en vrouwen!
    Succes en sterkte met het (laten) ordenen van je laatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Soms is het inderdaad goed om even echt alleen te zijn en dingen in je hoofd op een rijtje te zetten. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dank je. En dan komt er ook weer ruimte voor mooie dingen. Dan zie je ze ineens weer.

      Verwijderen
  11. Anoniem6/16/2013

    What a perfect picture, a word-picture, to go with the "stuff" we hold in our hearts and minds. I will see those drawers and remember that I can close some for now, others are too full and need clearing out, others are filled with sweet memories and then others have things that are too painful or hard, but are there. Much food for thought, Jedidja. May this day be filled with God's blessings as you bask in His Light. Caring through Christ, ~ linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful!
    www.rsrue.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. My husband has been doing this for years! He can put his troubles in the dresser drawers better than I can!

    Did you see the post I did for you on Rock4Today last week?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes!!!! I have printed the photo :) So great! Thanks you linked to my blog.

      Verwijderen
  14. Dank je wel Suzanne! Nou, ik hoop ook dat die lichte laadjes gauw weer open gaan :-) Bij Hem zijn idd alle dingen mogelijk. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je het weer knap beschreven. Je zou wel een boek kunnen schrijven:) :).

    Hè joh, maar wat verdrietig dat je laatje niet meer dicht kon.
    Zo pijnlijk als die verdrietige gedachten niet meer weg willen, als er idd iets klem zit, en je zoveel huilen moet en niet meer tot rust komt.
    Gelukkig màg je uithuilen bij je God, die als een volmaakte Vader is. Hij hoort je. Hij is erbij.
    Maar het blijft pijnlijk, die dwarsbalk van moeite en verdriet, die een kruis maakt in je leven.

    Wat heerlijk dat je dagje uit je zo goed heeft gedaan, en dat je weer goed sliep.
    Goed hè, er even helemaal tussenuit zijn.
    Gewoon inplannen, zulke dagen, zegt mijn Lief altijd. Ook als het niet hoognodig is. Het is gewoon heel goed voor je hoofd en je hart.

    Lieve groet,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gewoon heel goed om je niet in te laten pakken door de druk van onze westerse maatschappij. Ja, zo'n dagje smaakt echt naar meer. Volgende keer missch naar mijn geboorteplaats ( in de buurt van Goes).

      Verwijderen
    2. Leuk idee, het is daar prachtig, vlakbij Goes:)
      (ik woon ook vlakbij Goes)
      En het heeft iets hè, naar de plek waar je vandaan komt!

      Wie weet, komen we elkaar ineens tegen!

      Verwijderen
  16. Inderdaad moet je soms mapjes/laadjes sluiten en deleten. Veel sterkte daarmee

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Huilen bij God en bij Hem je hart uitstorten, dat kan ook een zegen zijn. Ik doe het te weinig. Veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon toch proberen, als je alleen bent ofzo. Nader tot God. xxx

      Verwijderen
  18. Ik lees het nu pas.
    Herkenbaar die lades.
    Alles door de handen nemen, sorteren, opruimen, netjes herorderen, en dat alles onder het toeziende oog van onze Heer. Laat Hem je helpen bij het sorteren.
    Heel veel sterkte!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja: onder het toeziende oog van onze HEER. Dan lukt het ook beter om dingen los te laten enzo.

      Verwijderen
  19. Wat heb je dat mooi omschreven. Iets om te onthouden van die laatjes. Zoveel herkenning in jouw woorden.

    Sterkte en ik hoop dat je de rust bij Hem mag vinden.
    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Wilma. En ik vind echt rust bij Hem.

      Verwijderen
  20. I've just spent the last hour reading some of your old posts. Your heart is transparent and your faith renewed daily... It is such an encouragement. My prayers are with you dear sister as you speak truth to hearts that are hurting. Yours is a precious, special ministry. Be strengthened by your own revelations. God's plan is at work and we walk by faith...

    Blessings, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Debbie! Its so speial you read my blog.

      Verwijderen
  21. Hello Jedidja,

    Your blog is simply beautiful and your love for the Lord truly blesses my heart. I was able to translate your blog and have enjoyed reading your posts :) I am now happily following along and I look forward to visiting again.

    Hugs and blessings,
    Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem6/30/2013

    I need the Lord to help me sort drawers in my mind and heart so only good things are in.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi! Ik blijf het bijzonder vinden hoe jij bepaalde dingen weet te benoemen of voor jezelf weet te parkeren. Nooit eerder gehoord van laatje dicht en denkbeeldige kast.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je reactie! Dank je wel.