12-04-13

Blij ... en focussen op wat over is.

Bedankt voor de reacties op mijn vorige blogpost! Ik stelde daarin twee vragen en ik was blij verrast door jullie openheid. C.J. van Vuuren vroeg aan het eind van haar reactie: 'Ik ben nog wel benieuwd wat jij op die laatste twee vragen zou antwoorden.' En ik beloofde erover te bloggen. Hieronder mijn antwoord op de twee vragen, die ik zelf opwierp in mijn vorige blog.

Rijnstate Arnhem

1. Blij dat het voorbij is?
Ik ben vooral blij dat mijn bezoekjes aan afdeling kaakchirurgie voorbij zijn. Geen operaties meer. In mijn bovenkaak, net onder het neusbot, vormden zich cystes die groeiden en veel drukpijn gaven. Ik vond het heel akelig om telkens 'schoongeschraapt' te worden. In de loop van de tijd ben ik vaker geopereerd dan me lief was en ik ging denken dat dat erbij hoorde - mijn hele leven lang. Ongeveer drie jaar geleden (in bovenstaand ziekenhuis) hebben ze nieuwe dingen uitgeprobeerd. Ook is er 'iets' in mijn kaak gestopt om gezonde botgroei te bevorderen. Na de laatste jaarlijkse controle in 2011, hoefde ik niet meer terug te komen. En dat is één van de dingen waarvan ik heel blij ben dat het voorbij is! Ik blogde er hier over.


2. Wat maakte je tot wie je nu bent?
Ik zeg het aarzelend maar ik denk toch dat het de moeilijke jaren zijn, die wij als gezin meemaakten. Het heeft me gekneed en gevormd. Als ik terugdenk aan die tijd, voel ik opnieuw de doffe ellende en het verdriet. Ik blogde er hier en hier over. En hier en hier. ( extra leesvoer )  Maar God gaf heel verrassend psalmen in de nacht. De moeilijke jaren, die achter ons liggen hebben effect gehad op iedereen. Soms gebeurt er iets, dat opeens een flashback oproept bij één van de kinderen. Dan bedenk ik, dat ik mijn gezin niet dat heb kunnen geven, waarvan ik droomde toen ik mama werd. Ik probeer me te focussen me op wat over is. Zoveel zegeningen! In geloof en vertrouwen zie ik vooruit.

Niet in mineur :-)
Nou wil ik niet in mineur eindigen. Daarom vertel ik er even bij dat het  heel goed gaat met de schoonmaak van mijn klerenkast, dat ik een (nieuw) boek geschreven heb, dat ik een prachtige bos bloemen heb gekregen en dat ik straks gezellig ga shoppen met mijn zoon van negen.

Fijn weekend iedereen. Ben benieuwd hoe jouw week verliep!
 

46 opmerkingen:

  1. Fijn om te lezen dat dat gedoe bij de tandarts over is Jedidja. Dat lijkt mij ook vreselijk.
    Jullie hebben een heftige tijd achter de rug als gezin,mooi om te lezen dat er ook weer licht aan de horizon is. Ik wens je Gods rust en vrede toe voor jou en je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Jedidja. Geen enkele situatie is vergelijkbaar. Maar het is wel herkenbaar. Pijn, misbruik, agressie en zo vele malen zoeken door het land op plaatsen waar je niet eens wil komen. Het achterlaten in de instelling doet pijn en geeft verdriet. En ook al begrijpen we de Heer niet altijd waarom Hij het toestaat en waarom we die weg moeten gaan, dan juist mogen we weten dat Hij er is - ook al ervaren we het op momenten niet. Dat is Zijn naam: Ik was er, IK BEN er en zal er altijd zijn! Daar moeten we aan vast blijven houden omdat Hij ons vasthoud!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en dat geeft rust. Dat Hij ons vasthoudt!

      Verwijderen
  3. Dat van je tanden lijkt me echt niet leuk! Enne.. na wat teruglezen in een ander bericht.. Van zo'n opmerking (over die foto) wordt je ook niet echt vrolijk als je in zo'n stoel ligt. Maar nu is het voorbij! FIJN! :-) Jij/jullie ook een goed weekend toegewenst! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reading about your dental experience makes MY jaw hurt. :-) I've found that the hard places in life are the things that reach the most people. They tell us to write what we know and I've found that my writing about my Sarah's death are read the most.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks you for your comment. Yes, I think you are true about what you write: "the hard places in life are the things that reach the most people."

      Verwijderen
  5. So glad your ordeal is finally over! It is a coincidence that I am reading this today, the day I had to cancel my own dental appointment because of a snow/ice storm...Yes, it is April, LOL!
    You are right about how the hard times do help to mold us...we are clay in the Master's hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Can't read Dutch but I love you and the encouragement you give me!
    www.rsrue.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Jedidja,
    I too am glad that your ordeal is over. You say 'With faith I see ahead'. Very true. Faith is the substance of things hoped for. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello dear friend! Sorry to have missed your last post. I was on a trip. And I'm glad that's over! I think it's true that the hard times are what shapes us and gives us character. There's a saying here, "Women are like tea bags, you never know how strong they are until they're in hot water (slang for trouble)"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love that citat :-)And ... how was your trip?

      Verwijderen
  9. Lastig die flashbacks, als moeder wil je optimale veiligheid en gegarandereerde onbezorgdheid, maar dat gaat niet altijd hè. Mooi dat je ziet dat je sterker uit de strijd gekomen bent, dat ervaar ik ook. God was/is er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn he, die lente schoonmaak. Ruimte in de kast is ruimte in mijn hoofd zeg ik altijd maar :) gefeliciteerd met je boek (ik ga even naar je andere blog).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Going to the dentist would cause cold sweats when I was a child. In those days they filled teeth without novocaine. The Oral surgeon removed four back teeth, and when I was older and working, I paid good money for crowns and caps.

    Your problem in your jaw was unique so you needed a professional and excellent surgeon to remove the growths and fix you up beautifully. I too am glad tht is over!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jedidja,
    Your big heart and sweet spirit bless me so much! I am confident that the Lord is WITH us every step of the way (difficult as life in this sinful world is) and that He will make His presence felt to His children. This passage helps me so much: "Therefore submit to God. Resist the devil and he will flee from you. Draw near to God and He will draw near to you." James 4: 7-8
    Blessings and hug!
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Thats a strong passage. How are you after the lightning strike?

      Verwijderen
  13. Ook hier hetzelfde gevoel, ik had het me allemaal anders voorgesteld.
    Maar toch ook dat weten dat God erboven staat.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat fijn dat het gedoe bij de kaakchirurg over is!
    Herkenbaar wat je schrijft over hoe je gevormd bent door de voorbije jaren. Soms denk ik wel eens: Was ik wel getrouwd en had ik wel kinderen gekregen als ik alles van te voren geweten had? Misschien was ik er voor terug geschrokken, maar dan had ik ook zoveel zegeningen gemist... Gelukkig maar dat we kracht krijgen voor het moment en geen inkijk in de toekomst.
    Ik ga ook mijn kasten maar eens opruimen! Mijn dochter gaat op kamers, dus er gaat hier binnenshuis ook één en ander verhuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ... en? Lukt het met de kasten? Of wordt het toch volgende week ;-)

      Verwijderen
  15. Gelukkig meis, dat je kaakchirurg behandelingen achter je liggen en logisch je dankbaarheid voor de dingen van en in je leven.
    Je hebt weer een prachtige bemoedigende blog geschreven. Ook enkele dingen zo herkenbaar, tenminste met mijn eigen ervaringen en gedachten er bij.
    Dank je wel meis.
    Dikke knuffels
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  16. So glad you survived the dentist sweet friend; I'm so sorry I didn't read about it earlier! My goodness; I get sick even thinking about dentists!

    I love your faithful and trusting heart; that is what makes you so strong and such an encouragement. Everything you have endured makes you a beautiful and inspiring woman of faith!

    Blessings and joy,
    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb even de tijd genomen om die oudere berichten te lezen. Erg heftig allemaal hoor, dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten. En die operaties, brrr!! Mooie uitspraak: focus op wat over is. Er is altijd nog genoeg om voor te danken. Nogmaals van harte met je nieuwe boek!!! (ik zou zeggen: tijd voor een giveaway ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, ik luisterde naar je. Give Away staat op mijn andere blog!

      Verwijderen
    2. Leuk zeg! Ik heb natuurlijk allang gereageerd, want ik ben reuze benieuwd naar je boek en iets winnen is ook leuk. Ga je lootjes trekken en wanneer?

      Verwijderen
  18. I love dropping by here, You are such a wonderful writer. Blessed you are okay and survived the dentist!!! Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. How is it with the GMG study Martha? Thanks for your warm words. Big hug.

      Verwijderen
  19. I'm glad your surgeries are over as well! I think difficult times bring us closer to God but I'm glad that He allows us good days, many more than we deserve. I have had a busy week at work but then husband and I went camping in the mountains. Our yard was in bloom when we came back. We were doubly blessed. Hope you had a blessed weekend as well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes! Thats beautifully said! I am also glad He allows us good days! Camping in the moutains: wow!

      Verwijderen
  20. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik hou zo van die openheid van jou. Dat siert je enorm. Je komt niet met 'kijk eens hoe goed het met mij gaat' blogs, maar met puurheid. Men mag met je meeleven, men mag je adviseren, men mag je pijn voelen, maar ondanks dat je er soms doorheen zit, bemoedig je mensen ook. Doordat je laat zien waar je doorheen gaat, maar toch dat je God nooit loslaat, juist steviger vasthoudt. Enorm bedankt daarvoor!

    Zo, dat was even offtopic :-)
    Leesvoer!!! Yeah, thanks! Ga ze zeker lezen. Moest zo lachen om je 'en hier en hier en hier en hier'. Ik kan me goed voorstellen dat je opgelucht en blij bent dat die bezoekjes over zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heel erg opgelucht. En dank je wel voor wat je zegt/zei. God laat je echt nooit los. Dus ... lieve zus: moed houden!

      Verwijderen
  21. Dag Jedidja,
    goed dat hat voorbij is ...

    Beste Groeten Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heb de hier en hier berichtjes gelezen van je, en begrijp nu wat beter je reactie op een blog bij me.

    Het is een zegen dat we elkaar tot hand en voet hier beneden mogen zijn! In goede en slechte tijden! Lieve groet, Magdalena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dank je wel voor je berichtje Magdalena. Ik kon je blog niet meer vinden. ben je gestopt??

      Verwijderen
  23. Lieve Jedidja,
    Met pijn in het hart lees ik je verhalen.
    Wat heb je een hoop meegemaakt.
    Gelukkig weet ik dat je leven veilig en geborgen is in HEM.
    Ook op die momenten dat jij het misschien niet altijd voelde,
    was HIJ erbij.
    Ik bid je ZIJN KRACHT, STERKTE en TROOST toe!

    Alleen HIJ kan weer zacht maken dat wat hard is geworden.
    HIJ kan zelfs littekens uit het verleden als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.
    Maar ook een keer brengen in mensenlevens.
    Zo ook ook voor je zoon.

    Weet je...
    velen van ons gaan door zware tijden heen.
    De een zal het delen op het wereld wijde web,
    de ander niet.
    Persoonlijk ervaar ik dat ik door de mooie dingen die Hij mij geeft in mijn leven te delen,
    ik boven de verdrietige dingen word uitgetild.
    Het benoemen / beschrijven van de kleine eenvoudige dingen geeft mij heel veel vreugde.
    Ze laten mij zien dat HIJ boven alles staat,
    ook boven worstelingen en pijn.

    Ik heb veel respect voor je dat jij zo open kan zijn.
    En hoop dat je op deze manier daar ook zegeningen van mag ontvangen!
    Je bent een bijzondere dappere vrouw,
    geliefd en bemind door HEM!

    Veel LIEFS en een WARME GROET uit mijn hart,
    Suzanne




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je warme woorden.

      Verwijderen
  24. Fijn dat het voorbij is! Dan past de 'Give away' die je won bij 'Kostbaar leven' nu extra goed bij je!

    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hi Jedidja, I have not visited for so long... Wow, your blog is looking awesome. Great encouragement here today.
    God bless
    Tracy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I had the same experience at your blog this week ;-)

      Verwijderen
  26. Hey meis, zal binnenkort weer bijlezen hier hoor, wilde even zeggen dat ik er weer ben...

    Liefs,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Jedidja, hier precies zo als Twijfelaar. Ik kom ook binnenkort weer bijlezen, hoor. Ik open wel vaak even je site, maar neem niet echt de tijd uitgebreid te lezen en te reageren (en ook niet zo om zelf regelmatig te bloggen)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat Gwendolyn Heath zegt, daar herken ik me helemaal in! En ook in de reactie van Marcel en Suzanne.

    Hé, wat fijn dat je klaar bent bij die kaakchirurg. Nu heb ik er niet veel verstand van, alleen had ik pas een grote wortelkanaalontsteking. Eerst dacht ik dat het vanzelf wel weer zou overgaan, maar dat deed het dus niet. Nounou zeg, wat een pijn kun je hebben zeg, door je kaak/gebit.
    Pfft, gelukkig heb je de nare periode af mogen sluiten. Een opluchting, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.