30-01-13

Hete bliksem - appelstamppot

Gastblog van Martine met hier de link haar blog!
 
Dit keer een echte, Hollandse klassieker: Hete bliksem. Op de Veluwe wordt deze stamppot al heel wat generaties gegeten, en recepten worden binnen de familie doorgegeven. Ondanks mijn passie voor koken, maak ik hete bliksem nooit zelf. Mijn moeder kan dit namelijk zó goed, dat ik, zolang het kan, dit gerecht het liefst bij haar eet … Gelukkig ben ik wel in het bezit van het recept en later kan ik het dus ook zelf maken en weer doorgeven …



Ingrediënten:
1 kg geschilde kruimige aardappels
2 kg zoete appels
2 zure appels (goudrenetten)
1 stukje zuurkoolspek
1 eetlepel suiker
1 bouillonblokje (liefst zonder zout)
snufje peper
snufje piment
snufje kardemom
1 rookworst
1 eetlepel roomboter

 
Bereiding:
Schil de appels. Verwijder de klokhuizen en snijd parten van de appels.
Doe de geschilde aardappels met het zuurkoolspek in een grote pan en vul met koud water totdat de aardappels bijna onder staan. Breng aan de kook. Voeg na 10 minuten de appels toe en laat opnieuw 10 minuten doorkoken.
Verkruimel nu in het kokende water het bouillonblokje. Er zijn meerdere soorten ongezouten bouillonblokjes te koop en omdat je ook spek gebruikt wordt de stamppot toch al zout genoeg.
Voeg de suiker en kruiden toe (piment, peper en kardemom) en leg een klontje roomboter bovenop. Zet het deksel schuin op de pan en laat op laag vuur nog 1,5 uur zachtjes pruttelen. Controleer regelmatig of de aardappels niet droogkoken. Voeg zo nodig een scheutje kokend water toe. Leg het laatste halfuur de rookworst op de stamppot, zodat deze goed warm kan worden.
Verwijder de worst en het zuurkoolspek en stamp alles goed door elkaar.


Wees zuinig met zout!
Zuurkoolspek en rookworst bevatten een flinke hoeveelheid zout, wees hier dus zuinig mee. In plaats van de traditionele rookworst kun je ook een uitgebakken speklapje serveren bij de hete bliksem. Door deze alleen te kruiden en niet te zouten, wordt het geheel aanzienlijk minder zout.

 Probeer en varieer!

20 opmerkingen:

  1. ziet er lekker uit,ik heb het nog nooit gegeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, lekker! Ik maak het wel eens, maar wat simpeler, bij mij zitten er ook uien door. Die kruiden lijken mij lekker, dat ga ik eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het zelf ooit eens gegeten en toen vond ik het zo flauwtjes. Deze lijkt me echt lekker! Dank je wel Martine!

      Verwijderen
  3. Hij is zeker lekker, ik ken de familietraditie van Martine :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm heerlijk, wij eten het ook weleens! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Going shopping now for these ingredients...My stepfather was hungarian and he cooked something similar...he was a wonderful cook too.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmmmmmmmmmm Heerlijk..
    kregen wij thuis ook altijd, maar nu niet meer
    mijn man is er niet zo gek op...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik ken het gerecht wel. We aten het vroeger altijd op de dag dat we appels gingen plukken bij mijn tante en oom. Die hadden een boomgaard en de hele familie plukte mee. En tussen de middag kwamen er dan grote pannen met hete bliksem op tafel. Mooie herinnering. Ook heb ik zelf wel eens dit gemaakt, maar da´s lang geleden. Toch vind ik het fijn nu even een recept te hebben. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit klinkt als het potje van mijn moeder...helaas ben ik vegetariër, maar de overige ingrediënten zijn ook erg lekker:)
    Bedankt voor je lieve reacties....leuk om te lezen.


    Lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er smakelijk uit! Heb jij het weleens gegeten Jedidja?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar ik vond het vroeger erg flauwtjes :-( Misschien dat recept pittiger is. Dank je voor je reactie(s)

      Verwijderen
  10. Ik heb het ook wel eens gemaakt, maar dan iets eenvoudiger.Vind het heerlijk! Maar ik hoorde laatst, dat het juist met gedroogde zoetappels moet...Dat schijnt echt van ouderwets recept te zijn?
    Heb jij daar ooit van gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord dat hete bliksem van gedroogde appels wordt gemaakt, maar ik denk dat het vast wel kan. Je moet dan meer vocht gebruiken neem ik aan waarin je ze eerst welt.
      Zoete appels drogen kan overigens prima, ze kunnen dan ook heel lang bewaard worden. Mijn moeder schilt de verse appels en vriest ze in parten in. Ze kunnen dan zo de pan in.

      Verwijderen
  11. Lekker! En echt een koud-weer recept. Of heb je het ook wel eens in de zomer gegeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Interesting! I would like to try! Love you, friend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. This sounds yummy and may be perfect for the crock pot. Hoping that your weekend and Sunday are full of God's love and grace!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker zeg! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.