16-01-13

De droom die ik nooit vergeten ben.

Ik besloot mijn avondgebed over te slaan omdat ik me zo ontevreden voelde over mezelf. Ik was flink gedesillusioneerd en viel pas na lang draaien en piekeren in slaap.

A painting by Cynthia Angeles 

Een droom, die ik nooit vergeten ben.
Ik ben zelf ook een beetje verbaasd, dat ik na al die jaren nu nog weet dat ik mijn avondgebed oversloeg! Dat komt omdat ik juist die nacht een droom droomde die ik nooit vergeten ben!

Ik lag in een ziekenzaal vol bedden. Of er in de andere bedden mensen lagen weet ik niet want ik had alleen oog voor mezelf.  Diepe duisternis omringde mij. Wanhoop strekt zijn klauwen naar me uit. Ik voelde me zo'n vreselijk mens. Opeens kwam er iemand in de ziekenzaal. Ik tilde mijn hoofd op om te zien wie het was, maar het lukt me niet om zijn gezicht te zien. Hij kwam dichterbij. Terwijl ik zijn aanwezigheid om me heen voelde komen, schrompelde ik ineen tot een nietig, bang mensje. Wie was hij? Wat deed hij hier in de ziekenzaal? Hij raakte me aan en zijn intens medelijden overspoelde me. Verbijsterd kwam ik overeind in mijn bed. Hier was iemand die me kende tot diep in mijn hart. Iemand die mijn zwarte kant doorgrondde. Ik voelde dat zijn medelijdende liefde mijn duisternis verdreef. Toen ik met een schok wakker werd, merkte ik dat ik vol hoop was en dat mijn hart uitging tot God! Al mijn negatieve gevoelens waren verdwenen. Ik voelde me aangeraakt. 

Puzzelstukje op zijn plek.
Deze levendige droom dreef me op de een of andere manier uit om in mijn bijbel te lezen en één tekst viel als een puzzelstukje op zijn plek:


Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde. Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip. 

Hoe kon ik het vergeten? 

pic from http://nearer2thee.wordpress.com/

Ik heb lief.
Soms denk ik terug aan die droom. Dan besef dat Hij mijn Hogepriester is. Dat Hij het is, die mijn ziekte op zich genomen heeft, mijn leed droeg. Deze God heb ik lief. Hij is inderdaad onzichtbaar, maar wel bereikbaar voor mij en voor iedereen! 

What a day that will be
When my Jesus I shall see
And I look upon His face
The One who saved my by His grace
When He takes me by the hand
And leads me through the Promised Land
What a day, glorious day that will be

***

 
Vraagje
Ontevreden en gedesillusioneerd zijn we allemaal wel eens. 
Wat zijn de dingen die jou uit je dip helpen?

 

32 opmerkingen:

  1. Gedesilusioneerd zijn is pijnlijk.
    Wat kan God verrassend werken, hè. Zo onverwachts, zo troostend! Mooi dat je de bijzondere droom deelt, die jij ontving.

    Antwoord op je vraag:
    Wat mij helpt, is de tekst 'Zijn genade is je genoeg.. enz'. Die tekst is enorm belangrijk voor mij geweest, en nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, en Bijbelliederen zingen inderdaad ook!

      Verwijderen
  2. It always helps me to remember His faithfulness to me in the past.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great and interesting post. I like it.
    I also invite you to my blog. ;)
    Yours. Have a nice day.
    Follow to me :)
     
    You can also find me on the fanpage and keep track of my work:
    https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856?ref=stream

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige tekst, een van mijn lievelingsteksten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. weer zo'n prachtig blogje..wat me opbeurt als het niet zo gaat...aanbidings muziek thuis..als ik het zelf niet doe ..doe man lief dat ...doet wonderen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Such a beautiful post! I remember when Jesus came to me twice. One I could not see anything but grey and black clouds. He yelled at me, "Jesus is your Lord and Savior!" Then another was He was outside the front of my house in the sky. This glowing white the world does not know of, I flew up to Him and He hugged me, NEVER FORGET THAT ONE! That peace was phenomenal! But what I do is go spend time with Jesus, listen to some music, find things to make me laugh, but really Jesus. I'll ask Him to come spend time with me and He always does :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige blog en dank je wel dat je dit deelt met ons.
    Wanneer ik dipperig ben, ga ik muziek luisteren. Carman, Michaël W Smith, Ron Kenoly, Dennis Jernigan en ik ga mee zingen. Lekker mezelf overgeven aan Hem.

    En daarna dank ik God, dat dit zo goed geholpen heeft.

    Liefs.
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Your message has truly touched my heart. We serve an awesome God and yes, it will be a glorious day when we can see Him at last! Blessings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes Mary! I think so. A glorious day for saved sinners :-)

      Verwijderen
  9. Dank je voor je berichtje. Mooi om te lezen dat zoveel mensen met zoveel verschillende achtergronden dezelfde woorden van God uit de Bijbel tot hun troost en bemoediging mogen lezen. Weet je wat mij vaak helpt om uit neerslachtigheid en ontevredenheid te komen? Een bezoekje brengen aan een bejaarde of zieke uit de gemeente. Die hebben vaak zoveel meegemaakt! Dan besef ik weer hoe rijk ik ben, hoeveel zegeningen ik dagelijks van God ontvang, ondanks de moeilijke dingen die er kunnen zijn.
    God zegene je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een praktisch idee. Dank je wel!

      Verwijderen
  10. "What a day that will be" - I haven't thought of that song for years. Good reminder! Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. herkenbaar verhaal.. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor het delen van deze bijzondere droom! Wauw, wat worden we dan toch vast gehouden door Hem heg! Hij laat geen van Zijn kinderen los!! Wat mij helpt is om te zingen. Groetjes,Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What a day that will be! Een lied dat mijn vrouw en ik graag samen (2-stemmig) zingen. Je post is bijzonder. Op de meest donkere momenten in ons leven is Hij erbij. Omdat we kostbaar zijn in Zijn ogen. Dank u Heer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde hem pas in het Nederlands en dat raakte me!

      Verwijderen
  14. Wederom bedankt voor je openheid!
    Een heel mooie droom, ik begrijp zeker waarom je deze niet vergeet! Mijn bijbeltekst is: Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar zal mijn hulp komen. Mijn hulp komt van de Heere..... Deze tekst geeft duidelijk aan dat ik mijn vertrouwen niet op mensen moet stellen, maar op Hem alleen. Mijn hulp komt van Hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. als ik me zo voel ga ik zingen. En heel vaak zorgt de Heilige Geest ervoor dat ik precies een wijsje in mijn hoofd heb waarvan de tekst mij troost of opbeurt.
    Mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nice blog. Thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. It is good to know the truth about ourselves, and to be reminded of His love and generosity and forgiveness. It is good to be aware of others (the sin and terrible things going on all around us) and to pray for the lost, and all the while understand that Jesus is right there with us to see us through any trials and troubles.

    I've been looking at all of this from my perspective for a long time, and it kept bringing me down...and Jesus would bring me back up, but then again from my own perspective, with me at the center, and down I would go again...but recently Jesus lovingly had me look at it from His perspective. Now it doesn't hurt to see where I and others fail. I only see how high and wide and deep His love stretches!

    My favorite verse: Romans 8:28 always in my remembrance!!! :)

    <3 love you!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie droom! Vol wijsheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een bijzondere droom en wat heerlijk dat het nú nog bemoedigt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Isnt that amazing? God reminds us of his love and comfort and his words in any situation we are into!
    Beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige droom Jedidja!Wat mooi is dat toch dat de Heer altijd en overal aanwezig is :-)

    Wat mij helpt?Bezig zijn met het geloof, ik wordt daar zo blij van!

    Liefs,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mij uit een dip haalt?
    Op mezelf zijn, even fröbelen of schrijven. En een schop onder de kont, in de vorm van gewoon doen wat er gedaan moet worden. Het werkt meestal!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Very beautiful dream. When I am downcast, I remember who watches over me and never fails in His goodness. "Whom have I in heaven but you? And there is nothing on earth that I desire besides you. My flesh and my heart may fail, but God is the strength of my heart and my portion forever." Psalm 73:25-26

    Blessings, my friend!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige droom, wat bijzonder dat je zo in je slaap uit je dip gehaald wordt!
    Ik heb af en toe dat als ik (vaak in bed) een verzuchting uit naar God, er een bijbelvers (vaak een Psalm) mijn gedachten binnen komt, wat een regelrecht antwoord is op mijn vraag. Verder haalt bidden mij uit een negatieve stemming.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. je avondgebed overslaan omdat je zo ontevreden bent over jezelf... dat ken ik, ik zie het als een vorm van liefdeloosheid naar onszelf, onszelf de nabijheid van de Heer niet gunnen ... en toch komt Hij tot ons :) prachtig toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. I'm so glad that you're transparent about skipping your devotions because of how you felt about yourself....been there done that, too...but sometimes I want others to see me as "good"...which I AM NOT!!! You are so precious!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Yes, I think some of us experience that one time or another. I feel human when I see others done what I been through. Thank you for stopping by on my blog. Blessing to you and have a lovely day!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.