20-12-12

Pilaf uit Martine's keuken



(Bij deze bedankt voor deze gastblog met een lekker gerecht uit je keuken, Martine!)


PILAF

Deze heerlijke Pilaf maakte mijn moeder vroeger altijd al klaar en is een echt familiegerecht geworden. Hoewel het niet meer lijkt op de originele 'pilav' is het toch een ontzettend lekkere maaltijd. Ik heb hier al veel mensen mee kunnen verwennen! De combinatie van pittig en zoet maakt het gerecht bijzonder en verrassend!
In het gerecht wordt een behoorlijke hoeveelheid ketjap gebruikt. Ketjap bevat veel zout, en ik raad dus aan om de helft van de gewone ketjap te vervangen door natriumarme ketjap. Conimex heeft deze in het assortiment.

Ingrediënten:
500 gram hamlappen of kipfilet in blokjes van 1,5 cm
1 grote ui gesnipperd
1 pak of fles (± 500 gram) gezeefde tomaten
1 groot blik perziken op siroop
± 75 ml ketjap (¾ van een klein kopje)
½ tl sambal
Snufje gemberpoeder
Allesbinder
1 teentje knoflook (of knoflookpoeder)
Peper naar smaak

Bereidingswijze:
Doe peper over de blokjes vlees of kip en braad ze in een braadpan rondom bruin in een ruime hoeveelheid boter. Doe er daarna de gesnipperde ui, de knoflook en gemberpoeder bij en fruit dit even mee.
Voeg het sap van de perziken, de gezeefde tomaten, de ketjap en de sambal toe aan het vleesmengsel. Breng alles aan de kook en laat dit ongeveer 1,5 uur zachtjes pruttelen tot het vlees goed gaar is. Roer regelmatig door. (Wanneer je kipfilet hebt gebruikt moet je de kooktijd aanzienlijk verkorten!)
Snijd de perziken in blokjes en voeg toe aan de saus. Voeg naar smaak peper toe. Laat het geheel nog even zachtjes koken zodat de perzik goed warm kan worden. Bind de saus zo nodig met allesbinder. Serveer met witte rijst en eventueel een frisse salade.


Een familiegerecht voor de familiemaand december…
Ik wens iedereen een gezegende feestdagen en een goede jaarwisseling. Ik hoop jullie volgend jaar opnieuw van leuke en lekkere recepten te kunnen voorzien.

Martine.

Breng een bezoekje aan haar blog!)


12 opmerkingen:

  1. He, dit recept ken ik! Bijna hetzelfde en de Achterbergen eten het graag, zij het met zilvervliesrijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Ga dit zeker uitproberen, dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, ik heb het al klaar! :-) Ik kende het recept al zo'n beetje, maar wist gelijk wat we vandaag zouden gaan eten toen ik dit las!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt lekker en ziet er lekker uit. Deze bewaar ik en zal ik een keertje klaarmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmm, dat ziet er lekker uit zeg! Het herinnert me er aan dat het tijd is om te gaan lunchen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, dat gerecht komt mij natuurlijk heel bekend voor! Wij eten het hier ook heel regelmatig. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Jedijda,
    de kerstboom staat nu. Viert je in Nederland het kerstfeest zo als wij in Duitlsand ? Op de heilige avond (24 december) gaan wij met onze 3 kinderen om 17 uur naar de kerk, aansluitend eten wij samen, rond 19 uur geven wij ee hele boel van cadeaus aan der kerstboom. Op de 1ste kerstdaag gaan wij naar onze schoonvader en hij geeft op nieuw cadeaus. Op 2de kerstdag gaan wij naar mijn ouders en wij eten en drinken samen en wij geven der derde dag cadeaus.

    Prettig kerstfeest uit Duitsland
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jedija

    Wat ziet dat er heerlijk uit..
    het 20 voor zes en ik moet nog eten
    het water loopt me in de mond...
    Wij wensen jullie een fijne Kerst en en gezond
    2013!!

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, hier lusten ze helemaal geen vreemde dingen. Gewoon aardappels, sla, gehaktbal - dat vinden ze lekker. Rijst, macaroni en alles wat rood is valt af. behalve stoofpeertjes. Die zijn ook rood toch?

    Wel lekker om voor mezelf te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer zo een gerecht om de vingers bij af te likken.
    Dank je wel hoor.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.