14-12-12

God staat boven roddel!

Iedereen heeft te maken met critici. Mensen, die iets afkeuren. Plagende opmerkingen over je uiterlijk maken of een sneer geven als je toch een gebakje neemt op een verjaardag.

Critici in nabije omgeving
Soms kan ik daar niet van slapen. Ik heb critici in mijn nabije omgeving ( gelukkig niet in huis ) en het feit dat ze achter mijn rug praten knakt me. Het staat boven aan mijn lijstje met negatieve dingen en voelt aan als een zware last. De woorden door hen gesproken, over mij, onze opvoeding en gezin, maken me gigantisch verdrietig. Ik peins over het aandeel dat ik daar aan heb. Komt het door mijn karakter? Ben ik niet open genoeg geweest over mezelf. Heb ik niet genoeg liefde gegeven?



Hoe ga ik hiermee om
Dit 'praten' is  langer bezig. Het heeft me geschokt. Zo erg, dat ik liever niet meer in één kerk met hen zit en graag zou willen verhuizen. Toch ervaar ik dat God boven het verspreiden van roddel staat. Ook boven het stoken in familie en gezinnen. Hij gebruikt alle dingen ten goede, ook al zie ik dat nog niet allemaal zo precies. Ik denk dat Hij actief bezig is een plan uit te werken, dwars door alle omstandigheden en gebeurtenissen heen. En zal een moment komen, dat ik me verwonderen zal ...



Tips uit dit boek
1. Bemoedig andere ouders, die met roddels te maken hebben ( jij begrijpt hen).
2. Als anderen beschadigende dingen over je zeggen, besluit het ze niet betaald te zetten!
3. Zoek positieve mensen op.
4. Merk je eigen overwinningen op
5. Tel ondanks alles je zegeningen

Heb jij ervaringen om te delen?

 

24 opmerkingen:

  1. Es war auf deutsch etwas schwierig zu verstehen. Es geht ja wohl nicht direkt um Vater und Mutter?!
    Mir ist nur eines seit Joshua sehr klar geworden, es ist nicht wichtig was Menschen über mich denken, sondern nur was Gott über mich denkt! Und für Gott denke ich, geht es mich nicht mal etwas an was andere denken, weil ich mich nach seinem Willen ausstrecken soll, was er über mich denkt.
    Liebe Grüße
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een och zo herkenbaar stukje.
    Ik heb er nachten lang van wakker gelegen, het eren van je vader en moeder en het er niet mee uit de voeten kunnen. Maar ook laster en geroddel. Ze gingen samen, maar ook apart.
    Ik heb mijn weg erin gevonden, maar het blijft moeilijk. Rest mijn onzekerheid....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn hoe je erover schrijft! Heel eerlijk en met een uitweg. Zulke mensen zul je overal ontmoeten, hoezeer je er ook bij vandaan wilt vluchten. Juist in jouw omstandigheden, in de omgeving waar je thuis bent, maakt God jou sterk, alleen maar afhankelijk van Hem en niet van wat andere mensen vinden of zeggen. Taaie substantie he, die nare gedachten, maar met Zijn hulp komen we ervan af. Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer herkenbaar Jedidja en zeer pijnlijk als er over jouw (en/of je gezin) geroddeld wordt.Maar inderdaad, zoals Karien ook zegt...je hebt dat helaas overal, waarheen je ook zou gaan. Zelf zijn we ook ooit verhuisd om die reden, ik kon er niet meer tegen. Maar inmiddels weet ik dat verhuizen niet helpt, ook hier werd in het begin gekletst over ons,nu gelukkig heel wat minder. Of ik hoor het niet meer,dat kan ook nog ;-)
    Vandaag heb ik toevallig nog iets bij de hand gehad. Iemand reageerde heel boos naar mij. Maar ik heb heel vriendelijk een antwoordt gegeven en dat voelde echt goed om niet de ander datzelfde aan te doen.
    Sterkte hoor, laat je niet op de kop zitten meis!


    Lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vind het plaatje erbij zo sprekend. Roddel, kritiek, enz: het maakt zoveel kapot. Herkenbaar. Hoe kun je daar omheen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm.. pijnlijk, zijn dat soort dingen! En zo moeilijk om het ze idd niet betaald te zetten, maar te handelen zoals Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sterkte in deze moeilijke dingen. Fijn dat je man het voor je heeft "opgenomen".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. roddelen is slechts een manier om jezelf boven die ander te stellen..sommige mensen doen dat als ze bv een laag zelfbeeld hebben. Als je dan een ander naar beneden haalt door laster over hem of haar te spreken...dan til je jezelf automatisch een stukje boven hem. Negatieve oordelen uitspreken heeft hetzelfde effect.Maar dat betekent ook dat die roddels alleen maar hun dienen...en helemaal niks over jou zeggen. Wat je kan helpen is om stevig bij jezelf te blijven door gewoon jouw dingen te doen wát er ook van gezegd wordt.Als jij achter jezelf staat en je doet de dingen die je wil doen met overtuiging en enthousiasme dan straal je dat uit net als dat je nu uitstraalt dat het geroddel je raakt, dat je er ongelukkig van wordt. Ikben er zelf ook mee bezig en het helpt mij om er anders naar te kijken. Laat het bij hun...jij bent precies goed zoals je bent! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je man kiest voor zijn huwelijk en gezin.
    Zo moeilijk hoor, maar probeer gladde schouders te hebben, ervoor te bidden en voor hen te bidden, wees vriendelijk maar toon ook dat je niet van hun goedkeuring afhankelijk bent.

    Ieder heeft zijn/haar moeilijke dingen in het leven en vaak daar waar je denkt het 't minst te kunnen verdragen. Dat is het kromme in ons levenslot. Is dat plagen van God?
    Nee, het is wonderlijke liefde, omdat het ons dicht(er) bij Hem kan brengen. Dat wens ik je toe.
    Liefs...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prijst de Heer voor je man! Het lijkt me een moeilijke situatie, sterkte en wijsheid toegewenst hoor.
    Mijn engelse boek RESPECTFULLY YOURS gaat over het eren van je vader en moeder... ik denk dat ik het maar eens ga vertalen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sterkte met dit alles. Erboven proberen te staan is dan zo'n lastige opdracht. Probeer het je leven niet te laten beheersen, maar je te focussen op alle het mooie dat je gegunt wordt.
    Soms is een "dader" aankijken veel confronterender voor diegene dan voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I just wanted you to know how much I love your new blog header. It's like a winter wonderland!

    Gossip is so harmful but isn't amazing how it's also so tempting. God help us all!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hey jedidja,ik kan nu 2 keer je blog lezen,ik krijg hem in mijn mail en via mijn blog gewoon,wil je mij dan uit de mail weer halen?ik lees je blog liever gewoon via mijn blog hoe ik eerder ook altijd deed.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh ... ik heb niks gedaan met mail ofzo. daar kan ik niet bijkomen :-) Dat gaat automatisch, als je jezelf een keer aangemeld hebt? Misschien weet iemand dat?

      Verwijderen
    2. Ik mail je morgen wel hoe je dat kunt veranderen.

      Verwijderen
  14. Gossip is so destructive. I try to think that the person that is doing it wants our attention. That's the only way I can cope with it, otherwise it would be too painful. They are just naughty children acting up.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I am reading a book about the war of words and how our words show what is in our hearts. A heart that is filled with jealousy instead of God's love might gossip, and such gossip hurts. I pray that our words speak more about God's love and less about our wrong desires. Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hi aritha..ik probeer hier een positive reactie te plaatsen..wanneer mensen zelfs niet gelukkig zijn en niet rust in hun leven hebben ...gebeuren dit soort dingen..

    ik maak het mee dagelijks op het werk...maar door de tijd heen heb ik een muur om meheen gebouwd..

    de heer kent me hart en heb zelfs meegemaakt dat mensen me vergeving komen vragen later...want God is rechtvaardig ..hoe slecht onze verleden is geweest jesus heeft ons schoongewassen met zijn kostbaare bloed..

    dus wat mensen denken en praten is niet belangrijk...roddelen is iets zo slecht in een mens...kijk naar u gezin en naar jesus meer hoeft u niet te doen..

    u doet het goed weet ik zeker...groetjes soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lastig blijft het hè. Ik weet er van en leef met je mee. Nummer drie eens doen. Mmmm koffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Jedidja, je ervaart die roddel als onterend, vermoed ik, en dat is het ook. Mensen hebben de taak elkaar te eren, dat is een duidelijke oproep tot ons: kinderen hun ouders, maar evengoed ouders (of schoonouders) hun kinderen! Het beste medicijn dat ik ken bij onterende ervaringen is het ontvangen van de Eucharistie, dit steunt je heel diep vanbinnen in je hart. En ik hoop, als je het zo kan ontvangen in het licht van die pijn, dat de liefde tenslotte zal doorstralen naar de mensen die je zo raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. lieve jedidja,
    Ik begrijp dat dit heel moeilijk is voor je, maar je ziet gelukkig ook dat de Heere boven alles staat. Ik denk dat iedereen hier wel eens mee te maken heeft gehad. Wat mij altijd veel troost geeft op moeilijke momenten: zondag 10 over Gods voorzienigheid van HC. Dat Hij alles doet meewerken ten goede, dus ook roddel, al is dat moeilijk te begrijpen,
    ik denk steeds, is je zoon al terug? je hoeft geen antwoord te geven hoor, maar denk vaak aan je
    liefs sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  20. The realities of life. People will always talk behind our back whether we do good or bad. I just put everything in God's hands and just continue to do my best in every situation. The hardest part: loving our enemies.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hè, wat vervelend Jedidja!
    Ik hoop dat je wat aan al de tips en bemoedegingen hebt, die hier te lezen zijn.
    Probeer het van je af te laten glijden, en blijf jezelf!
    Je bent goed,zoals je bent!
    Sterkte...
    Groetjes Hannie.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat verdrietig!! Het kan zoveel pijn doen, en dan samen in één kerk zitten (samen God dienen), dat lijkt bijna onmogelijk.
    Toch heeft je verhaal een ontroerende wending.

    'God gebruikt alles, maar dan ook alles ten goede. Zelfs als wij het nog niet begrijpen. Hij werkt Zijn plan uit, dwars door alles heen.Er zal een moment komen, dat ik me verwonderen zal.'

    Wat een mooie woorden. En zo waar. Klem je er maar aan vast!

    Liefs van mij

    ps: Ik moet ook regelmatig aan je zoon denken, net als Sarina.


    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.