27-11-12

Pizza Calzone uit de keuken van Martine


Deze gastblog is geschreven door Martine.
 Breng eens een bezoekje aan haar blog
 en ontdek leuke en gezonde recepten!


Pizza Calzone

Waar denk jij aan bij het woord ‘pizza’? Krijg je goede associaties of juist niet? Denk je aan Italië en de zon, of aan fastfood en tijdgebrek? Bij het woord pizza denk ik altijd direct aan zout 
Hoe lekker ik pizza’s ook vind, ze bevatten een dusdanige hoeveelheid zout dat ik me er eigenlijk nooit aan durf te wagen. Sommige (royale) pizza’s die je bij een pizzeria eet bevatten zelfs meer dan 6 gram zout, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Bij afbakpizza’s is dit wat minder, omdat deze vaak veel minder vleesbeleg en kaas bevatten…
Gelukkig is er een lekker en leuk alternatief: zelf pizza maken! Je zult zien, het lijkt ingewikkelder dan het is… Probeer het eens en je zult ontdekken dat minder zout niet hoeft te betekenen dat de pizza minder lekker is.
Onderstaand recept komt van 24Kitchen, maar heb ik wel wat aangepast… Het zout dat ik toevoeg is losalt of jozo bewust, zoutsoorten die 66% minder natrium bevatten dan ‘gewoon zout’. Dit zout is gewoon in de supermarkt te koop.

Ingrediënten voor het deeg:
600 gram bloem
350 gram lauw water
10 gram droge gist
3 gram losalt of jozo bewust
scheutje olijfolie

Ingrediënten voor de saus:
1 blik gepelde tomaten
1 ui
1 grote teen knoflook
1 volle el tomatenpuree zonder toegevoegd zout
1 tl gedroogde oregano
gemalen peper
snufje losalt of jozo bewust
1 el olijfolie

Ingrediënten voor de vulling:
1 rode paprika
1 grote rode peper
1 ui
4 grote tomaten
50 gram rucola
1 tl gedroogde oregano
100 gram ricotta
2 eieren
optioneel: 125 gram salamiworst

Bereiding:
Deeg
Kneed bloem, zout, gist, water en een scheutje olijfolie tot een soepel deeg. Laat het deeg afgedekt met plasticfolie circa 30 minuten rijzen. Wanneer je een broodbakmachine hebt kun je het deeg ook daarin maken.


Tomatensaus
Pel en snipper de ui en de knoflook fijn. Verhit olie in een pan en fruit de ui en de knoflook. Snijd de tomaten in blokjes en voeg deze toe aan de gefruite uitjes. Bak deze, samen met de tomatenpuree even mee. Voeg het sap van het blik tomaten toe en laat de saus een poosje pruttelen totdat hij indikt. Maak de saus op smaak met oregano, gemalen peper en een snufje losalt en laat afkoelen.



Vulling
Kluts de eieren. Pel en snijd de ui in halve dunne ringen. Halveer de paprika en de peper in de lengte, verwijder de zaadlijsten en snijd de paprika en peper fijn. Snijd de tomaten in stukjes. Snijd de rucola fijn. Wanneer je de salamiworst wilt gebruiken snijd hem dan in kleine blokjes. Deze worst bevat veel zout, dus kan bij een zoutarm dieet beter weggelaten of vervangen worden. Wanneer je geen dieet hebt maar gewoon bewust wilt eten kan de worst er wél bij, omdat in de rest van de pizza nauwelijks zout wordt gebruikt in verhouding met een ‘gewone’ pizza.

Hete peperoni calzone


Verwarm de oven voor op 220 ºC. Rol het deeg uit tot een grote cirkel en bestrijk de helft van de rand met ei. Verdeel de saus over de helft van het deeg waarvan je de rand met ei bestreken hebt. Zorg dat de rand vrij blijft van saus, anders kun je straks de pizza niet meer goed dicht krijgen. Beleg de saus met de vulling en verkruimel de ricotta erover. Vouw de andere helft van het deeg over de vulling en vouw de randen stukje voor stukje om, zodat de pizza goed dicht blijft zitten. Besmeer de bovenkant met ei en prik een paar gaatjes in het deeg.


Bak de calzone, op een hete bakplaat, in de oven in circa 20 minuten goudbruin en gaar. Van deze pizza kun je met 4 volwassenen genieten en dan is het ruim voldoende!


Wanneer je niet beschikt over een grote oven kun je er ook heel goed 2 pizza’s van maken en ze na elkaar bakken of er één na het bakken invriezen. Zelf heb ik hier ook voor gekozen.

Eet smakelijk iedereen!

Welkom in de keuken van Martine.

12 opmerkingen:

  1. My first marriage of almost thirty years was Italian.. My mother-in-law cooked the best bread and pizza.. The oven is home made and looks like an igloo. Its shaped round and made with bricks. Those bricks get so hot they turn white and then it time for the dough to go in to cook...I miss that. She lived to be 93yrs. She is the reason I speak Italian.. Just loved Nona.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er goed uit! Ik ga het zeker proberen, ook omdat ik er twee naast elkaar zou kunnen bakken op deze manier... nodig voor ons grote gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij staat er weer mooi op Jedidja! Ik krijg er zelf weer trek van... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfgemaakte pizza is de lekkerste ;-) Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The translation didn't want to come on for me, but I can tell this looks absolutely delicious!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat leuk, misschien ga ik het van het weekend of op maandag maken (ben ik vrij ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This looks good. I can't eat much pizza these days though because of my dietary restrictions, ugh! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allereerst bedankt voor je kaartje Jedidja! Gezellig...die van jou komt nog, had gisteren geen tijd... En over de pizza: Eerlijk gezegd denk ik aan lekker èn makkelijk.
    Koop ze alijd en heel af en toe maak ik er eentje zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hhhmmm, dat heb je nou met die kook blogs... ik krijg er zo'n trek van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat een geweldig lekker recept. Dank je wel hoor. Geweldig gastblog.
    Groetjes
    wil

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.