16-02-12

Wat eet jij vandaag?



Misschien wordt het hier alweer boerekool want door dit reclamefilmpje uit 1990 krijg ik er echt zin in. Ik kook boerenkool altijd het op de originele manier. http://recipes.sparkpeople.com/recipe-detail.asp?recipe=202341  Ik ben benieuwd hoe jullie je boerekool eten. Worst erbij, of niet? Spekjes erbij, of niet? Gehakte walnoten erdoor, of niet?  Mayonaisse :-) erdoor of niet.

Boerekool is schatrijk aan vitaminen, mineralen en sporenelementen.

Tot mijn verrassing is boerekool niet alleen in ons land populair. Ook New-Yorkers eten het. En dan op een totaal andere manier dan wij gewend zijn. Het wordt verwerkt in pasta's en in coctaildrankjes. Bekijk dit filmpje en geniet van ons gerecht in Amerika. Boerenkool: gezond en lekker.
Maar ... mijn jongste kinderen hebben liever pannenkoeken met fruithagelslag. Ze jammeren luid bij het zien van de pan met boerenkool op tafel. Misschien moet ik de boerekool opleuken en het hen één van de Amerikaanse varianten voorschotelen.

Wat eet jij vandaag?

18 opmerkingen:

  1. ik weet nog niet wat we gaan eten, ik heb vanmiddag niet veel tijd dus het zal wel bami of zo worden, en ja boerenkool eten wij eigenlijk nooit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil zuurkool eten maar de kinderen lusten dat niet...
    Hé ik bedenk me opeens dat ik nog stoofpeertjes heb... ik ga ze gauw schillen... dan kunnen ze die bij de aardappels nemen, samen met het restje andijvie. Die ook weer niet iedereen lust :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag wordt gewoon aardappels met gehakt en sla.
    Gisteren aten we stimp stamp, stampot rauwe andijvie.

    Vorige week hadden we stampot boerenkool met spekjes gehakt en worst.

    Eet smakelijk vandaag
    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, vandaag is het hier een kipfiletje, broccoli en aardappelen.
    Boerenkool kook ik altijd samen met de aardappelen, vocht afgieten dan een klont boter erdoor en stampen. Apart bak ik rookspekjes uit en die gaan er doorheen. Verder doe ik er nog een rookworst bij.
    Smakelijk eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Jedidja! I think because the US is such a melting pot of different cultures we make cabbage in many different ways. In my hometown, which was mainly German and Polish we ate it stuffed in a dish called Glomki and of course as sauerkraut. New England Boiled Dinner is a classic way to prepare it here plus the leftovers make a wonderful hash!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Boerenkool! Echt waar! Ik heb het al voorgekookt op het gasstel staan. Daarna gaat het op de aardappelen en kook ik het samen tot de aardappelen gaar zijn. (rookworst er bovenop) Spekjes uitbakken en die met de boerenkool en aardappelen stampen. Lekker joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh, boerenkool wat apart allemaal.
    Hier kook ik couscous mert geroosterde groente en broccoli (zonder vis of vlees)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Here, in Catalonia, we don't have boerenkool. We have Wittekool, but my kids don't like it very much :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, ik heb ook liever pannekoeken! Heb nog nooit boerenkool gemaakt, vroeger wel veel gegeten bij mijn moeder.... krijg trek van je blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik eet boerenkool met magere spekreepjes, en rookworst.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De boerenkool wordt hier gegeten met rookworst (wel een lekkere echte van de slager) en voor de liefhebbers mosterd, augurk of zilveruitjes erdoor. En natuurlijk een kuiltje jus ;-)
    Mmmm, krijg er spontaan zin in !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gisteren aten manlief en kinderen patat, kon even niet anders... Maar vandaag, eh, ik weet het nog niet. Ik geloof dat er sla in huis ligt en er ligt vast wel wat vlees in de vriezer. Haha, gelukkig heb ik niet elke dag buikgriep!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kook boerenkool altijd met wat vluggort erdoor.. Schijnt goed te zijn, ik weet niet eens waarom. Vorige week aten we boerenkool op z'n Dr. Franks, met tomatenstukjes erdoor in plaats van aardappels... Wel ff wennen! Maar ja, voor het goede doel moet je wat over hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gisteren hebben wij een specialitijd uit het zuidwesten van Duitsland gegeten, namelijk "Spätzle". Dit zijn pasta, die zelf gemaakt zijn uit deeg met meel, eieren en warm water. Die hebben wij gemaakt met uien en kaas. Daar kan men zeggen: eet smakkelijk !

    Groeten uit Duitsland
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Jedidja,
    In Japan,we don't have kale in the supermarket. But by chance, my friend plants kale in her field and I got some from her to make juice.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi,
    For breakfast this morning I fixed a Southern style breakfast of turkey sausage, eggs, biscuits, and chocolate gravy for my sister who is visiting us from Canada.
    For lunch I had an Angus burger from McDonald's!
    Nice to visit your blog again,
    Esther Joy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig filmpje! Ik ga vandaag ook weer lekker boerenkool maken! Hmm..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een fijn fimpje, waren de reclames nog maar zo! Rustgevend en 'comforting'. Het boerenkoolseizoen is inmiddels voorbij. Ik ben er gek op, liefst met (unox) rookworst, spekjes, mosterd en augurken. Het is het lievelingseten van mijn man. Mijn zoon eet het wel maar het is niet zijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.