11-02-12

Je bent kostbaar

Before his death, Rabbi Zusya said "In the coming world, they will not ask me: 'Why were you not Moses?' They will ask me: 'Why were you not Zusya?"

 

 
 
Ik las ergens dat het aanvaarden van je persoonlijke gaven belangrijk is, als je in harmonie met onszelf en onze omgeving willen leven. Maar wat is het moeilijk om trouw te zijn aan je gaven, als je niet eens weet wat die gaven zijn.

Zelf dacht ik lange tijd dat ik geen gaven had; behalve schrijven en luisteren dan. Ik wilde vooral creatiever zijn. Prachtig gitaar kunnen spelen, portrettekenen, foutloos andere talen spreken. Totdat God me liet zien dat mijn authenticiteit niet lag in het doen of kunnen van die dingen. Mijn persoonlijke gaven lagen op een heel ander vlak, dan ik altijd dacht. Iemand door een crisis heen helpen, een verjaardagsfeest voor een kind organiseren, met plezier koken voor mijn gezin, originele uitjes verzinnen ... 

 
 
Alles wat we doen in het dagelijks leven kan met Gods hulp tot een kunst gemaakt worden. Leg daarom je hele ik in Zijn handen en vraag Hem jou te laten ontdekken wat je talenten zijn. Als Hij zijn licht laat schijnen, ontdek je dingen bij je zelf waarover je helemaal verbaasd zult zijn.
 
 
Ergens gelezen: vrouwen zijn de kustenaars van het alledaagse.

 
Zeg daarom maar tegen jezelf: Ik ben een briljante, begaafde kunstenares van het alledaagse. Mijn kunst is een zegen te zijn voor mensen om me heen.
 
 Gebruik jij je gaven en talenten echt, denk je?
 Ben je wie je graag wilt zijn?
 

14 opmerkingen:

  1. Reminds me of a poster my mom had that said "I know I'm someone special because God doesn't make junk."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie post, en ja ik ben wel de persoon die ik wil zijn. (althans bijna)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi, Jedidya:
    I mostly like myself, but sometimes hate myself for my thoughtlessness, selfishness...
    But I always think that I am I, cannot be another person, so I want to be honest with myself.
    Have another cup of hot chocolate together in a different country.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Jedidja,
    Hoewel we onszelf vaak niets voor vinden stellen, kijkt de buitenwereld er vaak anders tegenaan. Zeker als voor het oog alles voorspoedig lijkt te gaan. Wat voor mij ook zo waardevol is, is dat we in Gods ogen altijd kostbaar zijn! Goede zondag!
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I think I have become for the most part the person I want to be (although I'd like to be a thinner version of myself. Ha!) Lot's of times I fall short of the glory of God, but it is reassuring that we can start anew and that is what is wonderful about God's grace!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thank you. Your words make me think a lot.
    I think that now, when I'm a reiki practicioner, I'm liking myself more than before.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Jedidja,

    I think you are correct that the humblest things are the best blessings and gifts that are most overlooked and unappreciated. It makes me think of Jesus who is the greatest gift of all who was the most humble, so much that people thought He was worth not so much and didn't realize it to the point that they loved seeing Him murdered unjustly.

    And things like fresh water, clean air, and a beautiful sunny day, or rain to make the flowers and plants grow, a peanut butter and jelly sandwich, and chicken soup (!) are very ordinary gifts, but how much they bless our lives.

    Sorry I didn't answer in Dutch today, ik ben zo moe van werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat iedereen altijd anders wil zijn.
    Maar ik ben het helemaal met je eens, God heeft ons allemaal een unieke gave geschonken.
    Alleen zie ik het niet altijd, en voel ik mij vaak een nietsnut.

    Liefs Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Jedidja,

    Een duits gezegde betekent: door oefening werd je meester. Je moed altijd oefenen en werken aan zich zelf. Je moed moeite inpakken om beter te worden. Maar niet voor de werkgever of voor de gezelschap maar voor je zelf. Ja kan niet alles kunnen. Voor beter te worden bruik je ook rust en evenwicht.

    Groeten uit Duitlsand
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie overdenking weer Jedidja. Raar dat we altijd iets of iemand anders willen zijn, alsof God zijn best niet heeft gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helaas streef ik voor mezelf vaak naar perfectionisme...zo goed om dan weer even zo'n post te lezen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jedidja, een mooie ontdekking, en herkenbaar ook. Dat is ook een gave die me dankbaar stemt: het positieve zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.