23-02-12

Een retourtje kruiend ijs

Ik was denk ik een meisje van tien jaar toen ik voor het eerst het spannende boek las van de schrijver K. Norel 'In kruiend ijs.'  Harm beleeft een hachelijk avontuur wanneer zijn schip bekneld raakt tussen de kruiende ijsschotsen. Godzijdank loopt dat avontuur goed af en viert hij samen met Zweedse kinderen een heel gelukkig Kerstfeest.

Aan dit boek dacht ik toen we, mijn man en ik, een dag weg gingen. Kruiend ijs, ik had het nooit eerder gezien en het leek me zo machtig mooi. Maar misschien waren we er te laat voor? Misschien was al het ijs al gesmolten?

In de haven zagen we schepen liggen, omringd door wat ijs. Er was niet veel bedrijvigheid. Niet veel toeristen. We dronken koffie in een restaurantje met uitzicht over het water en aten een groot stuk appeltaart met slagroom. Hieronder een stukje van een schip, en in de verte de vuurtoren.



Door nauwe steegjes en smalle weggetjes liepen we naar de dijk. Ondertussen verwonderde ik me over de authentiek huizen, waar we langs kwamen.




Eindelijk kwamen we op de dijk en zagen in de verte witte hopen ijs liggen, aan de rand -  tegen de basaltblokken. We liepen er heen en maakten foto's, kregen het erg koud en maakten nog veel meer foto's. Wat een ijs, wat een glinstering. Juist toen ging de zon schijnen wat het nog veel mooier maakte.




Natuurlijk gingen we er ook op. Niet te ver, super gevaarlijk. Mijn man fotografeerde zijn voet. En daar weer onder zie je de foto van een ijsblok met een prachtige flonkering. In het echt was het veel mooier!



Kruiend ijs, het is zo'n onwerkelijk iets. Ik had niet gedacht het ooit te zien ( en te horen ). In het verleden heeft kruiend ijs veel dijken beschadigd, er zijn ook dijkdoorbraken door veroorzaakt. Het ijs kwam soms ook aan de andere kant van de dijk terecht, waardoor hachelijke situaties ontstaan en ook wegen beschadigd worden. De scheepvaart heeft ook veel hinder van kruiend ijs gehad. Schepen kunnen grote schade oplopen.

We liepen terug over de dijk in de richting van de vuurtoren. Ik ben natuurlijk heel benieuwd of jullie weten, aan de hand van de foto's, waar wij samen heengingen vandaag?
 Welk dorp hebben wij bezocht?
Hebben jullie ooit kruiend ijs gezien?


21 opmerkingen:

  1. Hi Jedidya,
    I really enjoyed your pictures and post. You had a wonderful time there with your husband. Lovely houses and a good-looking lighthouse. Great shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I do not know what town this is ... but the pictures are LOVELY!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. erg mooi ik heb het ook nooit gezien maar het lijkt mij zooo mooi, ik denk dat jullie naar Urk zijn geweest, klopt dat?

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Urk...woon in de buurt en ben wel 3 x geweest...zo indrukwekkend, kon er geen genoeg van krijgen!
    Groetjes, Kaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja dat is zeker Urk.
    Mooie foto's

    Groetjes je uit Fryslân

    Van Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat een mooie foto's. Ik heb nooit kruiend ijs gezien, maar ben wel onlangs (met de vorst) over de Afsluitdijk gereden, wat een ijsvlakte, ongelofelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Jedidja
    Wat een mooie foto's zo in de zon. Dat er nu nog ijs te zien is na zoveel dagen dooi!
    Ja met Urk voel ik altijd een klik, al ben ik het niet in alles met ze eens. Het positieve gevoel ligt in mijn kinder en jeugdjaren als we met mijn pa en ma in Urk lagen.We gingen soms 's avonds naar vrienden van mijn ouders die dicht bij die vuurtoren woonden. Aan het eind van de avond zei de gastheer tegen zijn vrouw "Janne even achter het orgel" En dan stond Jan op en begon te zingen met een mooie tenor stem "Eens breekt in mij het zilveren koord" En dan zag ik iedere keer die streep licht van de vuurtoren gaan. Ik kon deze gevoelens van schoonheid nauwelijks aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk, Urk! Ben er ook paar keer geweest, woon er om de hoek. (Zie de foto's op mijn blog)
    Mooi hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig he, zo'n foto stond ook in de krant, maar jij heb het echt gehoord. nGaaf zeg. Ga ik onthouden..als er weer ijs ligt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yes, I have seen great slabs of ice on my lake, the one where we climb the dunes. This year there is none, however. It's been an unusually warm winter. I have enjoyed it very much, though. Your ice is very photogenic, just lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem2/24/2012

    Urk!!
    Ik was er een aantal maanden geleden nog,die vuurtoren en vooral het kerkje aan de zee maakten diepe indruk op me.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great pictures! I used to work at a house that was by a large lake and I enjoyed watching the ice in the winters. It was always moving and changing and I was surprised at how much noise it made.
    Does the lighthouse still work?
    Thanks for sharing!
    Janice

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, Urk natuurlijk!

    And yes, Janice, the lighthouse does still work. We we've seen it!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mir gefaellt der Leuchtturm so sehr! Sehr interessante Aufnahmen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor je lieve berichtjes op mijn blog, fijn om complimentjes te krijgen ! Zorgt ervoor dat ik de moed blijf vinden om door te gaan.

    Mooie foto's heb je geplaatst op je blog. En ja, het is idd. Urk. Mijn schoonmoeder komt er vandaan en veel familie van mijn man woont er.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Jedidya,

    What a wonderful blessing you had your husband had while visiting and experiencing all these wonderful miracles of God; would love to visit sometime. Lighthouses are one of my favorites; great pictures! :)

    Blessings and hugs,
    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nee, ik heb het nooit gezien. Wel al eerder eens van gehoord geloof ik. Prachtige foto's heb je er van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja dit is urk, het mooiste dorp van de wereld, iedereen hartelijk welkom! Jammer dat we nu wel een ijzeren gordijn om de deur krijgen, onbegrijpelijk! groeten Hanna.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I enjoyed your lovely story of the drifting and floating ice. That is amazing! It was so wonderful for your husband to take you on this adventure!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Halo Jedidja!

    You are making me miss my Holland! Maybe someday I hope to come visit my beautiful country again. The fotos are so incredible! I can almost feel the cold & clean air, and touch the ice with my feet! Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. That ice is beautiful, I've never seen anything like it!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.