02-12-11

Een berg op mijn pad en focussen op God


 Wie bent u, grote berg? Voor de ogen van Zerubbabel zult u een vlakte worden.

Deze Bijbeltekst las ik aan het begin van de week in mijn dagboek. Als je niet bekend bent met de Bijbel en je denkt: wie is Zerubbabel nou weer en wat voor geschiedenis zit hier achter; kun je dat teruglezen op deze site http://biblecommenter.com/zechariah/4-7.htm

Het staat je in de weg
Spurgeon gaat niet op de geschiedkundige kant in, hij pikt er alleen een paar dingen uit die goed zijn om over te mediteren. Hij zegt: 'Op dit uur kan er een berg van moeite, tegenspoed of nood op jou in de weg staan'  Ik heb een berg ja, waar ik soms niet van kan slapen. Die berg is het eerste waar ik aan denk, als ik wakker wordt. Een berg op mijn pad. Een rotsblok waar ik tegen aanloopt en waar ik echt wel eens down van kan worden.


Mijn eigen berg
Ik heb mijn  eigen berg, die me belemmert om onbezorgd door het leven te gaan. Ik zie geen pad erom heen, ook niet erover heen of er onderdoor. Spurgeon zegt: Laat het geloof binnen en terstond verdwijnt de berg en wordt het een vlakte. Hallo meneer Spurgeon, hoe kan je dat nou zeggen? Het is onmogelijk dat mijn berg een vlak veld wordt!
Oké, ik lees verder in mijn dagboek (beetje sceptisch): Het geloof moet eerst horen naar het Woord van God: Niet door kracht, ook niet door geweld maar door mijn Geest zal het geschieden.
Ik voel me heel klein worden. Ik heb gewoon niet genoeg geloof, denk ik. Geen geloof om tegen een Alp te zeggen: Ga opzij.
Mijn berg is groot. Mijn berg blijft een berg. En toch weet ik dat er iets veranderen kan. Als ik het binnen laat komen dat God door Zijn Geest een vlak veld wil maken, misschien houdt dat voor mij dan zoiets in als: Oké ... ik blijf mijn bergen houden maar leer er wel anders mee omgaan! Ik leer accepteren dat moeilijkheden blijvend kunnen zijn, maar ze zien er heel anders uit als ik het aan God toevertrouw.


I have set the LORD always before me: because he is at my right hand, I shall not be moved.

Psalm 16:8


Op God focussen
Dus focus ik me meer op God, dan op het wegwerken van bergen
Dit is voor mij de goede manier om te leven. Met Jezus steeds bij me, heb ik het beste gezelschap dat ik maar wil. Ik heb een heilig Voorbeeld bij me en dat heb ik hard nodig, want ik ben niet zo'n heilig. Er is Iemand die me troost. Als ik aan Hem denk voel ik me veilig en minder onzeker. Hij staat naast me om me te helpen en te leiden op het pad dat ik ga - vandaar dat ik niet te erg zal wankelen door angst, geweld of bedrog.

Ik ben geen held, ik heb een hekel aan moeilijkheden -  maar God houdt mij staande.

Halleluja.



14 opmerkingen:

  1. Hi Jedidja,

    Many times we long at problems that are bigger than us as mountains, and they appear as mountains if we focus on them. When we focus on the problem God looks small, but when we focus on God the problem looks small! :) Wonderful post! :)

    Blessings and hugs,
    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jedidja,

    Ik weet zeker dat je met God aan je zijde elke berg kunt beklimmen. Misschien niet meteen, maar oefening baart kunst!!!
    Heel veel sterkte met dat wat jou zo bezig houdt. Hopelijk kun je het aan Hem overgeven...
    Liefs Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jedidja,

    Prachtig geschreven. Kan het soms ook zijn dat we de vlakte niet altijd zien, terwijl hij er al is of aan het komen is?

    Vaak zie ik Gods handreiking niet of veel te laat. En daar baal ik dan een beetje van.

    Toen ik in een diep dal van mijn leven was beland kreeg ik zulke mooie handreikingen en zeg ik ze ook. Nu, nu het leven een grote aaneenschakeling van 'verplichtingen' is lijk ik daar volledig aan voorbij te gaan.

    Goed dat ik hier weer op gewezen word.

    Lieve groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's all about attitude, Jedidja. Often we cannot change the circumstances, but we can change how we approach them. Face each challenge as a blessing to learn to lean on God more. I know, not easy!

    Be strong and of a good courage, fear not, nor be afraid of them: for the LORD thy God, he it is that doth go with thee; he will not fail thee, nor forsake thee.
    ~Deuteronomy 31:6 ~

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe waar weer! Ik kreeg vorig jaar (toen ik met MIJN berg worstelde) een kaartje waarop stond: Don't focus on the mountain, focus on the mountainmover! En het valt soms inderdaad niet mee om je focus te veranderen. Maar hoe mooi is het als je toch boven, onder, en aan de zijkanten van die berg God Zelf ziet! Hij is bij je MET die berg! Hij is misschien niet letterlijk vlak te krijgen, maar samen met God kun je ook over een muur springen, dus dan is een berg maar een klein stapje verder..toch?!!! ;-P (Maar het is ook best wel moeilijk - was er soms ook niet zo goed in om het vast te houden) Ik wens je heel veel sterkte en focus op God!
    Liefs,
    Tante Trijns

    BeantwoordenVerwijderen
  6. MUITO BOM, LINDO BLOG! Eu acredito que Deus criou o homem e deixou o manual de instrução, a “BÍBLIA SAGRADA!” A bíblia é a divina revelação da palavra de Deus e não produtos enlatados, eu costumo dizer que: “As pessoas precisam parar de comer tudo o que dão. E começar a questionar! ” Alguém escuta alguma coisa de alguém, e saem falando, sem questionar, sem saber se é verdade ou não. As pessoas precisam se perguntar! Será que a minha crença esta de acordo com a lei de Deus? Será que a religião que eu nasci sempre me falou a verdade? Quando uma pessoa morre pra onde ela vai? Ela volta? A bíblia apoia o homossexualismo? Quem não herdara o reino de Deus? O que devo saber sobre idolatria, imagens e escultura? O que devo saber sobre o único batismo? Será que tem uma sequência para salvação? A quem eu devo me confessar, quem pode me perdoar? Religião salva alguém? Essas e outras perguntas e respostas em: www.aunicaverdadeemsuapropriabiblia.blogspot.com Você pode dizer, eu já sou salvo amém! Vamos atrás de quem não esta, “Se você quer se dar bem com o mundo seja hipócrita, mas se você quer se dar bem com Deu seja verdadeiro!” divulgue este site, porque : “Eis que vêm dias, diz o Senhor Jeová, em que enviarei fome sobre a terra, não fome de pão, nem sede de água, mas de ouvir as palavras do Senhor. E irão vagabundos de um mar até outro mar, e do norte até ao oriente; correrão por toda parte, buscando a palavra do Senhor, e não a acharão." ( Amós cap 8 ver 11 e 12 )Fale para outras pessoas, por que “O Senhor não retarda a sua promessa, ainda que alguns têm por tardia: mas é longânimo para convosco, não querendo que alguns se percam, senão que todos venham a arrepender-se. ”(II Pedro cap. 3 ver 8) e “Que quer que todos os homens se salvem, e venham ao conhecimento da verdade. Porque há um só Deus, e um só Mediador entre Deus e os homens, Jesus Cristo o homem. (I A Timóteo cap 2 ver 5 e 6) Seja sua bíblia, católica ou evangélica, aqui você vai tirar suas duvidas. www.aunicaverdadeemsuapropriabiblia.blogspot.com E conhecereis a verdade, e a verdade vos libertara (João cap 8 ver 32) Se você tiver coragem de perguntar, a bíblia terá coragem de responder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. such wonderful thoughts!! is the write CHARLES H. Spurgeon or another Spurgeon?? Sounds like a wonderful book.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello, Yes we all have out mountains that seem impassable. But like little David in the Bible who fought Goliath, God will help us to conquer. The battle is not ours it is the Lords, praise His name. Much love Crystal Mary

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moeilijk he, zo'n tekst. Reken maar dat Spurgeon ook zijn bergen had. Maar getroost door de wetenschap dt God bij hem was, vol vertrouwen, kon hij die bergen aan. Zo wens ik jou dat ook toe! Niet in eigen kracht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thank you for sharing your sweet thoughts...

    In Christ,
    ~Shannon~
    {PS~ I have received your giveaway gitf.. .thank you so much!}

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het klinkt raar, maar ik spreek tegen de bergen... wegwezen, dat lucht wel eens op :) Mooie overdenking Jedidja.
    Oh ja, ik wou je nog een boek aanbevelen; ademruimte van Matthijs Goedegebuure, gaat over een gezond en bijbels zelfbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel allemaal voor de reacties! Marja ... ik ga eens kijken of het boek in de bieb staat. gezond zelfbeeld, daar kan je altijd aan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Jedidja
    I too have mountains many times. Sometimes it seems we will never get over them but with GOD we will. HE will make a way where there doesn't seem to be one. With GOD all things are possible. We Can Move That Mountain with the help of the LORD!!
    Great post Jedidja...Blessings,Chelle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh we all have our mountains don't we. Sometimes they seem impossible to move. I am thankful that Our Lord, says, Faith like a mustard seed can move a mountain not faith the size of a mountain can move a mustard seed, He truly is gracious to us.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.