21-11-11

God meet eerst je schouders ... of niet?

Een tijdje geleden schreef iemand in een reactie dat ze in moeilijke tijden aan onderstaand quote van moeder Theresa dacht:
 
Ik weet dat God mij niets zal opdragen wat ik niet aankan.
Maar ik wenste dat Hij mijn niet zoveel vertrouwen schonk.
 
Schouders breed genoeg?
Ik vind dat ook wel een mooie uitspraak. Vooral omdat Theresa wist waar ze over sprak en zoveel goeds gedaan heeft. Maar Is dat wel een Bijbelse gedachte? Bekijkt God eerst of mijn benen sterk zijn, of mijn schouders breed genoeg ... om je daarna een zwaar kruis te geven? Iemand met minder draagkracht krijgt dan vast een minder groot verdriet in zijn of haar leven te verwerken. Hoe zit dat?

 
Ik heb gekeken waar deze gedachte vandaan komt. Van die schouders en het kruis. Het is een karikatuur van 1 Corinthiërs 10:13
 
Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.
 
Paulus wilde troosten
Dit is echt geen tekst om iemand mee om de oren te slaan. Zo van: Vertrouw er maar op en de uitkomst uit je lijden komt eraan. Paulus heeft met deze tekst de gemeente van Korinthe willen troosten. Hij wilde hen niet terugwerpen op hun eigen draagkracht maar op God. God wil bij je zijn in het lijden. 
 
Niet aankomen met ...
In tijden van radeloosheid, intense pijn, als we verlangen naar weggevlogen dromen doet het zo zeer als ze  aankomen met: God weet wel dat je het aankon - Hij heeft je schouders gemeten. Dat helpt niets. Ik vind alleen troost Jezus, die Zijn unieke lijden volmaakt gedragen heeft. Hij heeft zelfs de dood overwonnen!  Bij Hem wil ik schuilen met al mijn misère. Met mijn gevoelens dat ik het niet meer aan kan. Dat het te zwaar voor me is.
 
 
Omhult door nevelen
Het erg mistig buiten, op dit moment.  Ik herken me erin. Het beeld is van wat ik ervaar op dit moment. Mijn leven is omhult door nevelen van pijn. Ook van verwarring.  Maar ik ben niet alleen. Jezus is er. Wat een opluchting. Ik zie Zijn licht door de mistflarden heen. Hij reikt me Zijn hand en zegt: Ik heb voor je gebeden dat je geloof niet zal ophouden. En er komt een dag dat Ik al je tranen van de ogen zal afvegen.
 
Dankzij
Daarom wil ik Hem dienen. Uit liefde. Zelfs als ik een last draag. Misschien wel dankzij die last. Want sinds ik weet wat lijden is, ontdek ik steeds meer Wie Hij is.
 

15 opmerkingen:

  1. Lijden blijft een moeilijk onderwerp voor Christenen, we willen het wel, we willen het niet. Jezus geleden in onze plaats... en toch.... no glory without the suffering, zeggen we hier inde USA.
    Mooie post Jedidja, thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jezeus HEEFT geleden.. moet dat zijn, foutje, sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It's not always easy to suffer for the sake of Christ. It's something that I struggle with each day, but I am grateful that God is merciful and patient with me as I learn to carry my cross.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms gebeuren er dingen in mijn leven en vraag ik me alleen maar af ...waarom...
    Dan vind ik het erg moeilijk en probeer me dan vast te houden aan het gedicht "ik liep aan het strand" dat op mijn blog staat.
    De woorden...toen het moeilijk was heb ik je gedragen zijn dan een grote steun.

    Groetjes jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerlijk gezegd vind ik die uitspraak ook niet zo helder, net alsof je daarna weer op jezelf teruggeworpen wordt. Maar juist met het lijden dat over ons komt, is Hij erbij, of wil Hij erbij betrokken worden. Want als iemand zich van God afkeert, baat het niet. Maar als je je geborgen mag weten in Christus, kun je de weg gaan aan de hand van Hem. Gelukkig, Jedidja!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf heb ik mogen/mag ik ervaren dat mijn schouders sterk genoeg zijn...
    Ik vind het soms wel pittig wat ik allemaal moet dragen, maar ik heb juist veel steun aan deze tekst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel liefs en bedankt voor je mooie, eerlijke stukje. Soms houden we als christenen elkaar voor de gek met mooie, vrome Bijbelteksten. Goed dat jij eerlijk durft te zeggen dát het soms niet meevalt. Dát we niet vromer moeten doen dan we zijn. Dat we éérlijk en écht moeten zijn in het bemoedigen van anderen en dat we échte troost, échte liefde en écht gekend-zijn vinden bij onze Heer en Heiland.
    Dankjewel en sterkte!

    Liefs,

    Tante Trijns

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een eerlijke blog! En de reacties... laten we elkaar inderdaad niet om de oren slaan met bijbelteksten of cliches... want het leven IS vaak niet eerlijk en ontzettend moeilijk! Schuilen bij Jezus is dan het enige wat overblijft! Alles wat je dan kunt zeggen is: kom gauw terug Here Jezus! Want dan worden alle tranen afgewist en is alle leed geleden.
    Sterkte allemaal!
    Groet,
    Fokelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bent niet de enige die (mij) reacties geeft op deze tekst. Voor mij zijn het woorden die me helpen een moeilijke tijd te doostaan. Ik mag weten dat ik het aankan, want God staat aan mijn zijde.

    Je hebt er een mooie stukje van/bij gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thank you for visiting my blog. Beautiful thoughts and images on yours also!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel dat ik deze prachtige tekst die je geschreven hebt mocht lezen. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. My favorite metaphor to illustrate this is of a little boy following his father in a supermarket with a shopping basket in hand. The father keeps putting things into the basket, a can of this, a bottle of that. A shopper asks the little boy, "Isn't that too heavy?" and the little boy answers, "My father knows how much I can handle!" It's the same with our Father in heaven. He knows how much we can handle and will not give us any bit more! God bless you today! Patsy from
    HeARTworks

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.