28-06-11

Vergelijken - stop ermee!

Stop

Houd er mee op om jezelf met anderen te vergelijken. Er zijn altijd mensen die meer of minder lijken te zijn of hebben. Wanneer je het‘vergelijkingsspelletje’blijft spelen zul je teveel ‘tegenstanders’ tegenkomen, die je niet kunt verslaan.   (geplukt van het Internet)

Ik zie het aan mijn dochter. Zij zit in groep zeven en vergelijkt zich al echt met andere meiden uit haar klas. 'Sommige meiden krijgen al borsten.' zei ze pas. 'Ik niet ...' Gelukkig vind ze dat niet erg want ze is niet zo meisjes-meisjes. (Ze houdt van voetballen ) Toen ze samen met een vriendin hun nieuwe klassefoto bekeek, zei dat kind tegen mijn dochter: 'Ik sta niet leuk op de foto hè?'
Ik zag hun ogen over de klassefoto dwalen.
'Je staat er gewoon heel leuk op.' zei mijn dochter verbaasd.
'Maar Anna zei dat ik er niet leu, opsta!' zei het kind sip. 'Ze zit zo stom te vergelijken. Altijd  heeft ze commentaar op mijn kleren, en mijn haren en schoenen.'

Het begint al jong: dat vergelijken. Doet een ander het niet, dan jijzelf misschien wel.
Ik heb een flinke periode gehad dat ik er last van had. Dat ik me minder voelde dan een ander. Minder knap, minder spontaan, minder verfijnd etc.
Jij ook? Hoe ga ( of ging ) jij hiermee om?



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik ben heel blij met je comment! Dank je wel.